משפט צדק לעומת (כביכול) משפח שדה, משווה פרשננו לענייני דינים וחידונים. המהומה שקמה בעקבות דחיית בג"ץ את מתווה הגז, בשל סעיף היציבות הפוגע בדמוקרטיה ("החלטה תמוהה", אמר רה"מ, אבי אבות הסמטוכה הכלכלית הזאת. "כל אזרח יצטרך לשלם על ההחלטה הזאת", מחרה־מאיים השר זאב אלקין) לא תרחיק מאיתנו את הוויכוח המתלהם בנושא החייל שירה במחבל, ששכב 11 דקות מנוטרל על הקרקע.



אזרחים מוסתים ("צה"ל עורך לו משפט שדה!") יוצאים להפגנות ומדביקים כרוזים נגד הרמטכ"ל, שילך הביתה וייקח עמו את ביבי ומשה יעלון. שרים בכירים כנפתלי בנט ("יצאתם מדעתכם? חייל של צה"ל רוצח?") ושרים זוטרים והיסטרים כאופיר אקוניס ("אסור להרשיע אותו!") משתינים בנזין על הלהבות. אז אחרי שחטף אותה מבג"ץ בעניין המונופול (משפט שדה הגז), יש מצב שרה"מ עלול לצאת מכליו ולהתהפך על עצמו.
 
שנים עבד הנתניהו בשירוּת היָמינוֹדַת. לא חסך מהם תקציבים ומאחזים לא חוקיים ופוצץ מו"מים להסדר, הסית נגד כל מי שמשמאל ובמרכז, ושיבץ אותם בתפקידים ציבוריים חשובים ומשתלמים כ"מקורביו"; והנה בישיבת הממשלה שלשום, קם לעומתו נציג הימינודת בנט 
 

והתקוטט עם גלעד ארדן, כשהוא מכוון לרה"מ, האיש שגנב ממנו מנדטים, ושהוא – בנט - מתעתד לרשת את כיסאו. הנתניהו כמעט התפוצץ.
 
תיזהר, אחינו: כשביבי יתפוצץ באמת, הוא עוד מסוגל לעשות לך "נא!" גדול ולתמוך חד־משמעית ברמטכ"ל, בשר הביטחון, בשתי מדינות ובשוברים שתיקה. ואם זה לא ימצא חן בעיניך ובעיני חצי ממשלתו, מצדו שתלכו לשתות את המים של מפרץ חיפה. הוא עלול בזעמו לפרק את הממשלה כדי להקימה שוב, עם יאיר לפיד ויצחק הרצוג ובלעדיכם. ראו הוזהרתם!
 
אבל זה לא יקרה, כי נתניהו פחדן, כי יש לו מתווה ומונופול לתקן, כי הגברת השנייה מסבכת אותו בעוד משפטים. ולכן הימינודת הקיצוני ימשיך להחזיק בכוח את אשכיו (מטפורה!), כששריו ינסו לרַצוֹת את "רוח העם" ויתחרו זה בזה מי ירוץ בראש המחנה, ולא חשוב מי יוביל ומי יוּבַל ולאן.
 
ובחזרה לחייל (חסיד כהנא והימין הקיצוני) שיואשם, כנראה, ברצח בבית משפט צבאי ולא בשדה, ולציבור (כשני שליש תומכים בחייל) שבנט מבקש לייצג את נהמת לבו. הנימוק הבנטי הנוקב לגיבוי וכיסוי היורה: איש לא יודע מה עבר במוחו של החייל לפני שירה במחבל המנוטרל והמדמם, ושכל הפוליטיקאים ישבו בבית, ראו בטלוויזיה את המקרה ומזדרזים לחרוץ דין. 
 
ובכן, השר בנט, גם אתה כמוהם ראית ושמעת על המקרה בבית, אז איך אתה קובע ש"חייל שלנו אינו רוצח"? תן לצה"ל לנצח גם בחקירה ובשיפוט. תתאפק בהסתה נגד שר הביטחון והרמטכ"ל. 
 
ובעניין מה שעבר לחייל בראש בעת המעשה, כמה אפשרויות אפשריות. למשל: "יו. איך המחבל המסכן סובל כבר עשר דקות ואיש לא מגיש לו עזרה. צריך לגאול אותו מייסוריו". או "מה מצפים ממני כחובש? שאדע את נוהלי הפתיחה באש? כהנא חי, זה ערבי מת!" או "אני אשים לו כדור בראש ואולי לעוד כמה ערבושים מסביב שנראים חשודים. מה, מותר לשר הביטחון לוודא הריגה של רב־מחבלים בתוניס, ולי לא?" 
 
איזו תשובה מתאימה לך, בנט? לא משנה. העיקר שלא נרקוד לחלילו של בצלם.