מאגר נפט אותר באזור ים המלח: חברת "זרח חיפושי נפט" הודיעה היום (ראשון) לבורסה כי איתרה נפט בכמויות מסחריות ב"תחרורים" שבאזור עין בוקק שבים המלח. על פי דוח המשאבים שבוצע על ידי חברת DUNMORE CONSULTING, עומקו של מאגר הנפט עומד על כשני קילומטרים, ובתוכו ישנן בין 7 ל-11 מיליון חביות נפט. לפי ההערכות, משמעות הדבר היא שמדובר במאגר בשווי של כ-1.2 מיליארד שקלים.



זיכיון "תחרורים" משתרע על פני 94 קמ"ר והוא נמצא בידי קבוצה שכוללת את "זרח חיפושי נפט" להם 25%, 28.75% ל"הזדמנות ישראלית", גוליבר אנרגי' שלהם 28.75% , CYPRUS OPPORTUNITY עם 5% , אשטרום עם 10% ואבנר עם 2.5%.



יש לציין כי בשנת 1995 ביצעה חברת "דלק" קידוחים באזור, אך אז הגיעו למסקנה, בשל המחיר לחבית, שאין שם כדאיות כלכלית. הקבוצה הנוכחית חשבה אחרת ולפי דוח המשאבים שהציגה לבורסה, כנראה שאכן יש נפט בכמויות מסחריות.



"האסטרטגיה הייתה נכונה"


אייל שוקר, מנכ"ל "הזדמנות ישראלית", הביע שביעות רצון מתוצאות הסקר ומהפוטנציאל העצום של המאגר. לדבריו, "דווקא בתקופה של חוסר וודאות בכל הקשור לתחום חיפושי הגז והנפט בישראל, עבור השותפות הייתה כאן הזדמנות להיכנס למאגר שכבר הופק ממנו נפט בעבר תוך הקטנת חוסר הוודאות ותוך חבירה לד"ר אלי רוזנברג מייסד שותפות אבנר שניהל את הקידוח האחרון למאגר ובידיו מלוא הנתונים. דוח המשאבים למעשה הינו הוכחה שהאסטרטגיה הייתה נכונה והנכס הוא איכותי".



לדברי שוקר, בכוונת השותפים, לאור הדוח, לקדם במהירות את תכניות העבודה ברישיון ולהתחיל בהיערכות לקידוח במבנה תוך ניצול ירידת מחירי השירותים בענף ובכך להוזיל את עלות הקידוח בהשוואה לתקציב המתוכנן.



אזור תחרורים. צילום מסך: יו-טיוב



בראיון לגל"צ שנערך לאחר ההודעה הוסיף שוקר: "הנתונים הם ברורים, הצטרפנו לפני כחצי שנה לבקש רישיון לחיפוש נפט באזור ים המלח והמטרה הייתה לנצל את ההזדמנות ולחזור למאגר שכבר קדחו בו לפני 20 שנה. אז, בשנת 95 מחיר חבית עמד על 15 דולרים ולא היה כלכלי להמשיך בפעילות הקידוח. נכון להיום, מחיר חבית נע בין 45 ל-47 דולר, במחירים של היום זה מסתמן כפרויקט כלכלי. 

כמה יעלה להפיק את הנפט?
"אני מעריך שניתן לעשות זאת בפחות או יותר חצי מעלות החבית".

בוודאות גמורה יש שם מרבצי נפט עשירים?
"בפעם האחרונה שבדקו את אותו המאגר מצאו והצליחו להפיק נפט, כעת משתמשים בטכנולוגיה מתקדמת יותר. ההערכה פורסמה ע"י מעריך חיצוני שעשה את כל העבודה והוא סיווג את הכמויות האלה כברות הפקה. מדובר על קידוח יבשתי".

עוד הוסיף: "אנו השותפים, נצטרך לקבל החלטה ואני מעריך שנעשה זאת בחודשים הקרובים ואני מעריך שעוד השנה נקדח במבנה חלמיש. זו הזדמנות ציבורית כי מדובר בשותפות ולמעלה מ-90% מההחזקות הן של הציבור". כמו כן העריך מתי יחלו פעולות הקידוח: "אני מקווה שנדבר עוד חצי שנה ויעמוד שם מגדל קידוח.  אם נעריך - אני מאמין ומקווה שזה יקרה עוד בשנת 2016". מבחינת החשש לזיהום, אמר כי "בשל הטכנולוגיות הקיימות, אין חששות כאלה מזיהום. תהליך הקידוח מצומצם יחסית".