לאחר חמש שנים של שיח ציבורי ותקשורתי שכלל מאבקים בנוגע לאופיו של ספר האזרחות החדש שישמש את תלמידי בתי הספר התיכוניים, ודיונים אודות האיזונים הראויים בהוראת האזרחות במדינה יהודית ודמוקרטית, משרד החינוך העלה היום (שני) אל אתר המשרד את ספר האזרחות המלא בגרסתו החדשה. הספר, "להיות אזרחים בישראל במדינה יהודית ודמוקרטית", עומד החל מהיום לרשות הציבור באתר המשרד.



לאורך חמש שנות כתיבתו, התגלו חילוקי דעות בין המעורבים בכתיבה, עד כדי ששלוש מכותבות הפרק "שלטון החוק, הרשות המחוקקת, והרשות המבצעת" הסירו את חתימתן ממנו. כעת, משהוא התפרסם, ניתן לבחון את השינויים בו. 



אין 'מזרחים' ו'אשכנזים' בישראל


בניגוד לגרסתו הקודמת של הספר, הפערים בין האשכנזים למזרחים הצטמצמו מאוד בספר החדש והם כמעט ולא מקבלים בולטות. פרופסור יוסי דהן, מהמרכז האקדמי למרכז ועסקים ברמת גן שקרא את הספר, טוען כי "בעולם 'המקביל' בו יצא הספר, מלבד שלוש שורות זניחות על השסע העדתי - אין מזרחים ואשכנזים בישראל, אין עיירות פיתוח, אין שכונות מצוקה ואין היסטוריה של קונפליקטים על קרקעות, משאבים והזדמנויות".

לדבריו, עבור כותבי הספר, "כולנו יהודים ולמה לסכסך? אין אפליה ואין אי שוויון וכל מה שיש זו בעיה 'במידת ההשתלבות של יוצאי ארצות האסלאם במוסדות להשכלה גבוהה, במשרות בכירות ובתקשורת". דהן טוען כי "בעוד ששר החינוך נפתלי בנט הקים בקול תרועה את הוועדה על העצמת מורשת המזרח, שתדון בהכנסת ההיסטוריה והספרות של המזרחים לתוכנית הלימודים, ספר האזרחות החדש מעלים ומוחק לחלוטין את נוכחותם הפוליטית החברתית והכלכלית מהחינוך לאזרחות". 

שר החינוך נפתל בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


שינוי בתפיסת האזרחות


גורמים שונים שהיו מעורבים בתהליך כתיבת הספר החדש התייחסו בעבר להצגה המוטית של קבוצות שונות בחברה. בביקורת לפני פרסום הספר התייחסו להשוואות שנערכו בו בין ההסתה באלטלנה להסתה שהביאה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. כמו כן הייתה ביקורת על כך שהאשימו את ערביי ישראל באינתיפאדת הסכינים. השוואות אלה אינן מוזכרות בספר החדש.

ד"ר ריקי טסלר, יו"ר הפורום האקדמי להוראת האזרחות, טענה היום כי "למרות הורדת הדוגמאות הקשות, הכשל המרכזי נשאר והוא ההכרעה בדבר אופייה של המדינה כמדינת לאום אתנית, זאת למרות שהצעת חוק הלאום לא עברה בכנסת". היא מציינת כי בטקסט הודגש שמדינת ישראל היא "מדינת לאום אתנית תרבותית", שבה "סולידריות לאומיות תורמת לא רק לקבוצת הרב אלא גם לקבוצת המיעוט ומקטינה הסתברות למלחמת אזרחים".לדבריה, זה ניסיון להצדיק את דגם מדינת הלאום האתנית, בטענה ש"מדינת לאום יכולה להתקיים ללא פגיעה בזכויות אדם של מיעוט, תוך התעלמות מנתונים המעידים על פגיעה בהן".

"ללא ספק, יש ביטוי בשינוי של תפיסת האזרחות", טוענת ד"ר הללי פינסון מאוניברסיטת בן גוריון. "תפיסת האזרחות שהספר מקדם במידה רבה נותנת הצדקה להבחנות בין אזרחים סוג א' ששייכים ללאום ולעם היהודי ואזרחים סוג ב' שלא שייכים לקולקטיב הלאומי".

"יש אזרחים סוג א' ויש סוג ב'". יהודים בכותל המערבי. צילום ארכיון: סלימאן חאדר, פלאש 90

 

"הדרה של זרמים אחרים"


הקואליציה לדמוקרטיה בחינוך (הפועלת מטעם ארגון "אנו") מסרה עם קריאת הספר בגרסתו החדשה כי "אף שהמחאה המקצועית והציבורית הניעה שינוי משמעותי וחשוב בתכני הספר החדש באזרחות, הכשל המרכזי נותר בעינו - הוראת האזרחות המשותפת לכל הזרמים צריכה להיבנות במשותף ומתוך הסכמה. העובדה שהספר נכתב ע"י נציגי זרם אחד, תוך הדרה של הזרמים האחרים, מובילה לשינוי יסודי בהוראת האזרחות". 



עוד אמרו כי "המדינה מוצגת כמדינת לאום אתנית בעלת משטר רפובליקני ומאפיינים יהודיים דתיים בפרשנותם האורתודוקסית. החלטה משמעותית שכזו על דמותה של המדינה צריכה להתקבל תוך דיון ציבורי בכנסת ישראל ולא להגיע להכרעתו של משרד ממשלתי - חשוב ככל שיהיה".



מועצת המורים לאזרחות מסרה כי היא "מצרה על כך שמשרד החינוך בחר לפעול בחוסר שקיפות ולהסתיר את ספר האזרחות עד לדקה ה-90 לפני הוצאתו לאור. עם זאת, אנחנו כמועצת מורים לאזרחות רואים עצמנו מחויבים קודם כל לפדגוגיה ולכן לא נגיב לפרסום הספר ב-24 שעות על פי סדר היום התקשורתי שהמשרד מבקש להכתיב".



במשרד החינוך מסרו כי הספר החדש "נועד לעדכן את ספר הלימוד הנוכחי אשר יצא לאור בשנת 2000 ובכלל זה את התיאוריות העדכניות, העובדות והנתונים אשר השתנו לאורך 16 השנים האחרונות בעולם ובמדינת ישראל. הספר אף תואם את העדכונים אשר נעשו בתכנית הלימודים באזרחות בשנת 2011".