הנהלת בית החולים איכילוב בתל אביב החליטה להחריף את האיסור על עישון ברחבי בית החולים. בהודעה חסרת תקדים של המנהל החדש של המרכז הרפואי, פרופסור רוני גמזו, הוחלט היום (שלישי), היום העולמי שמוגדר כ"יום ללא עישון" כי מי שייתפס מעשן בסביבת בית החולים, יקבל קנס בסך של 1,000 שקלים. מדובר בהחלטה שתחול על כל באי בית החולים ויושביו, לרבות העובדים בו. יתרה מכך, עובד בית החולים שייתפס מעשן יקבל בנוסף לקנס גם נזיפה ואזהרה אישית על ידי מנהל בית החולים.

החלטה זו מצטרפת לעליית המדרגה במאבק בעישון ובנזקי העשן והסיגריות במערכת הבריאות הציבורית. במסגרת הוראה זו, יבוטלו כל פינות העישון שמוקמו עד היום בחזיתות בית החולים וימוקמו מספר פינות עישון בודדות בחלקים האחוריים של בית החולים בלבד. כחלק מהתהליך, נרתמו פקחי עיריית תל אביב לקנוס את העוברים על החוק - עובדים, מבקרים ומטופלים כאחד שכאמור יקבלו קנס של 1,000שקלים, במידה וייתפסו כשהם מעשנים. 
לצד זה, יזמה הנהלת בית החולים סדנאות גמילה מעישון חינם לציבור העובדים ובמקביל יתקיימו הכשרות של צוותים מטפלים, להקניית כלים לסיוע למאושפזים לגמילה מעישון. "אני רואה בתהליך זה נדבך חשוב ביותר בהובלת קידום הבריאות של המטופלים והעובדים ביחד. חובה על מערכת הבריאות לוודא כי האוויר בתוך המרכזים הרפואיים יהיה נקי ולא תהיה שום הפרעה ועישון פאסיבי לציבור הלא מעשנים. מדובר בסטנדרט חדש של בית-חולים נקי מעישון כפי שצריך להיות בשנת 2016", מסר פרופ' גמזו. 

 

עלייה של מאות אחוזים ברישום דוחות עישון ברמב"ם



בתוך כך בקריה הרפואית רמב"ם, שם יזמו לראשונה את אכיפת החוק, שמו למטרה להפוך את בית החולים לנקי ממעשנים ובשנים האחרונות נקטו במספר מהלכים לקידום הנושא, אחד מהם העסקת פקח עירוני הקונס מעשנים שלא כחוק בשטח בית החולים. בתוך ארבע שנים, מאז החלו ביוזמה, חלה עליה של 685% ברישום דוחות למעשנים שלא כחוק בשטח בית החולים. רישום הדוח גורר קנס כספי בסכום של 1,000 שקל, במטרה להרתיע את העוברים על החוק ולמגר את תופעת העישון בבית החולים.

בשנת 2012 עמד מספר דוחות העישון שנתנו ברמב"ם על 70. ב-2015, עלה כבר מספרם לכ-490. מדובר בעלייה של מאות אחוזים, מגמה אשר ככל הנראה תמשיך, לפי נתוני ינואר-מאי לשנה זו. הנושא והשלכותיו הבריאותיות, עמדו במרכזה של הועידה המדעית שהתכנסה הבוקר ברמב"ם, והוקדשה לנושא הלב. בפתח דבריו ציין מנהל רמב"ם, פרופ' רפי ביאר, קרדיולוג בהכשרתו, כי רפואת הלב נותנת תוצאות בישראל, אף יותר מאשר בארה"ב. "בעשור האחרון חלה ירידה בתמותה ממחלות לב. ממחלה שהתמותה ממנה הייתה גבוהה בהרבה ממחלת הסרטן, התמותה ממחלות לב צנחה בחדות. הרבה מזה קשור לטכנולוגיות חדשות ושיטות טיפול חדשניות, אך יש לנו עוד עבודה בנושא של חינוך לאורח חיים בריא ורפואה מונעת", אמר פרופ' ביאר.
 



שליש ממקרי המוות מסרטן: מיוחסים לעישון

בעולם המערבי האיסור לעישון בבתי חולים הינה מגמה קיימת שגדלה ומתרחבת. בצפון אירלנד, החל מחודש מרץ השנה, נאסר העישון בכל בתי החולים במדינה. האיסור חל על צוותי העובדים וההנהלה, מטופלים ומבקרים, ותקף בכל הבניינים של בית החולים, בכניסה אליהם, בחניונים ואפילו בתוך מכוניות שנמצאות בשטחי המרכזים הרפואיים. האחראי על בריאות הציבור של צפון אירלנד, ד"ר מייקל מקברייד, אמר שההחלטה נובעת מכך ש"שליש ממקרי המוות מסרטן מיוחס לעישון וכך גם שעור ניכר ממקרי המוות כתוצאה מאירועי לב, שבץ ובעיות במחזור הדם. זה יוצר עומס פיננסי כבד על מערכת הבריאות".