בעקבות הדיון על השאלה האם לאפשר עליית חברי כנסת ערבים להר הבית בשבוע האחרון של חודש הרמדאן, גבי גזית עימת היום (שלישי) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" בין ח"כ בצלאל סמוטריץ' מ"הבית היהודי" לבין ח"כ מסעוד גנאים מ"הרשימה המשותפת", שטען: "זכות שלנו להיכנס ולהתפלל במסגד אל-אקצא, ולא רק בחודש הרמדאן. המצב הנפיץ הוא לא בגללנו. עשרות שנים אנחנו מתפללים שם ולא קורה כלום. למה קרה? כי חברי כנסת ושרים כמו אורי אריאל וסמוטריץ' עולים לשם ומכריזים שהם רוצים להחריב את מסגד אל-אקצא ולבנות את בית המקדש. זו הבעיה. מסגד אל-אקצא הוא שלנו, לתפילה של המוסלמים כמקום דתי. וגם כערבי-פלסטיני. הוא חלק מהשטח הכבוש של מזרח ירושלים, יש לי זכות טבעית להיות שם. לסמוטריץ' אין מה לחפש שם. אני לא רוצה לראות אותו בכנסת, אז בטח שלא אקח אותו איתי לאל-אקצא".




ח"כ סמוטריץ' הגיב: "אין יהודי אחד שלא מתקומם מול האמירות החמורות האלה. הר הבית הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי. בית המקדש עמד שם עוד לפני שמוחמד חשב להיוולד. כשהוא עוד לא היה פתק בכותל, כבר היה בית מקדש ראשון ושני. עם ישראל במשך דורות כמה וציפה לבניין בית המקדש, שייבנה, בעזרת השם, בהר הבית. בשונה ממסעוד וחבריו, אנחנו לא מבקשים להדיר אף אחד אחר". גנאים התפרץ לדבריו: "איך אתה לא מדיר? אתה מבקש לבנות אותו. בית המקדש ייבנה על מה? על חורבות מסגד אל-אקצא וכיפת הסלע? כך אתם מכריזים. ככה אורי אריאל אמר. אז מי מסית?". וסמוטריץ' השיב: "אנחנו אומרים שבית המקדש אמור להיות מקום מפגש ותפילה לכל העמים".


איפה ייבנה בית המקדש, על חורבות אל-אקצא?
סמוטריץ': "כן, כי מה לעשות, בית המקדש היה בהר הבית הרבה לפני שדת האסלאם הומצאה בכלל. לנסות לנשל אותנו, היהודים, מהמקום הזה, זה בלתי נתפש. אנחנו יהודים, יש לנו את הנרטיב שלנו. בית המקדש לא אמור להיבנות מעל מסגד אל-אקצא, שנמצא מחוץ לשטחו המקורי של הר הבית, שהוא 500 אמה על 500 אמה, כך שמבחינתי אין לי שום בעיה שיתפללו באל-אקצא. אנחנו כמובן רוצים לבנות את בית המקדש במקומו המקורי, איפה שכיפת הסלע יושבת".

ח"כ גנאים השיב: "כמורה להיסטוריה אני יודע שהיה בית מקדש, אבל לא במקום אל-אקצא ולא במקום כיפת הסלע. למה, ירושלים, מי בנה אותה? היהודים? היהודים בנו אותה? היא הייתה יבוס בכלל, לפני היהודים והנביא דוד וכולם. היבוסים היו ערבים והכנענים היו ערבים. אם הוא רוצה לחזור למסורות, אז לפני כיפת הסלע ואל-אקצא ולפני בית המקדש, היה שם מקום קדוש של אבינו כולנו, אדם הראשון, וזה מקום מקודש". סמוטריץ'ענה לו: "פירוש רש"י לתורה מלמד שהקדוש ברוך הוא נתן את הארץ לגויים שהיו לפנינו, וברצונו נטל אותה מהם והעבירה לנו, ומאז שנתנה לנו היא שלנו, זו ארצנו, ואין בלתה. היא שלנו מכוח ההבטחה האלוקית, הזכויות ההיסטוריות והתנ"ך. מה לעשות, אנחנו יהודים".

הר הבית. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
הר הבית. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



"כניעה בלתי נסבלת"



"אני עצוב הבוקר", הדגיש סמוטריץ', "כי אם החליטו גורמי הביטחון, ראש הממשלה, שכניסת חברי כנסת להר הבית היא נפיצה ומסוכנת, הכניעה הזאת לחברי הכנסת הערבים בעיני היא בלתי נסבלת. חברי הכנסת היהודים הם חבורה של פראיירים, אפשר לאסור עליהם במשך שמונה חודשים לעלות להר הבית, ואין פוצה פה ומצפצף. רק מגיע חודש הרמדאן והערבים רוצים לעלות, עכשיו כולם נזכרים. פעמיים נכנענו לערבים. פעם אחת כשהם הפעילו אלימות בהר הבית, ובמקום לגרש את האנשים האלימים מההר גירשנו את היהודים, ופעם שנייה אנחנו עכשיו נכנעים לחברי הכנסת הערבים וזה בעיני חבל".

ח"כ גנאים השיב: "אצל היהודים, במיוחד החרדים, יש יותר פסקי הלכה שאוסרים על כניסה להר הבית מאלה שמתירים. כי הם מאמינים שבית המקדש ייבנה רק באחרית הימים וירד מהשמיים. אז אני מציע לסמוטריץ' ולאחרים לחכות. אם הוא ירד מהשמיים ואלוהים רוצה את זה, תאמין לי אני אסכים. אבל בינתיים המקום הזה הוא שלנו, זכות מוסלמית, ערבית, פלסטינית, שטח כבוש, אין לך מה לחפש שם". סמוטריץ' לא נשאר חייב ואמר: "זאת חוצפה, שאורח שחי במדינה שלנו כאורח במדינה היהודית מרשה לעצמו לומר דבר כזה, שלי אין זכות על המקום המקודש ביותר לעם היהודי". גנאים המשיך לתקוף: "אתה אורח ואתה חצוף, זו חוצפה. אתה הכובש. כאשר אזרח במדינת ישראל, בגלל שהוא שונה ממך, אתה קורא לערבי ופלסטיני אורח. אני לא אורח, אני בעל הבית, אתה אורח, אתה כובש". וסמוטריץ' סיכם: "יש כאן שני קטבים מאוד רחוקים, זה לא איזה משהו פוליטי שאפשר לגשר עליו מחר בבוקר. אני לא מבקש לזרוק את גנאים מהר הבית או למנוע ממנו להתפלל שם. הוא לא מסכים שיהודים יעלו".

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו