ספר חדש יוצא השבוע לאור: "המדריך לצרכן: מה לעשות כשמגיע שוטר" –  מדריך למשתמשי הקנאביס כיצד למזער את הנזק ממפגש בלתי צפוי עם שלטונות החוק. המדריך מלווה את הקורא מהרגע שבו מופיע שוטר העלול לעצור אותו על עישון קנאביס ועד הרגע שמוגש נגדו כתב אישום. הספר נכתב על ידי עו"ד דקל עוזר, מנכ"ל ומנהל מסע הבחירות של תנועת "עלה ירוק” בבחירות 2015 ופעיל ידוע בתנועה ללגליזציה של הקנאביס. האיורים על ידי עירית דגני.



מה הייתה המוטיבציה לכתיבת הספר?


"מטרת הספר להדריך את צרכני הקנאביס. מה לעשות ומה לא לעשות במפגש עם המשטרה, מתוך אמונה כי בעצם הרדיפה המשטרתית והפללת צרכנים הן הפשע האמיתי. בשנים האחרונות, שבהן קידמתי לגליזציה בדרכים שונות, פנו אלי המון צרכני קנאביס בבקשה שאייעץ להם לפני חקירה, אחרי חקירה וכו'. עשיתי זאת בהתנדבות בעשרות ואולי מאות מקרים. מה שגיליתי הוא שצרכני הקנאביס אינם מודעים לזכויותיהם, ובגלל שהם לא תופסים את עצמם כעבריינים, הם עושים את כל הטעויות האפשריות במפגש עם המשטרה. הדבר יוצר חיכוך עם המשטרה וגם מסבך את הצרכנים, שאם היו יודעים את זכויותיהם היו יכולים לצאת ללא כתבי אישום וללא תיקים פליליים".




מה לעשות כשמגיע סופר?
מה לעשות כשמגיע סופר?




למי הספר מיועד?
"היה לי חשוב שהוא יהיה קומוניקטיבי, ולכן הוא גם מאויר וכתוב באווירה קלילה, כדי לספק ספר עם עצות משפטיות יעילות לאנשים עם אוריינטציה אפסית לתחום. כמובן שקהל היעד המרכזי הוא צרכני קנאביס צעירים יותר".



איך היית מתמצת את העצות שלך בספר?
"להיות מוכן כדי לא להיתפס, לנהוג בקור רוח עם המשטרה, לעמוד על זכויותיך, לא להסכים לחיפוש ללא צו, ובעיקר לעולם לא להודות בשום דבר. בשלב החשדות להשיב לכל השאלות: "על פי ייעוץ משפטי שקיבלתי, אני מכחיש".



המריחואנה עדיין שייכת לפקודת הסמים האסורים. השימוש בה אסור על פי חוק, ולא נראה שזה ישתנה. אין לך בעיה כעורך דין להדריך אנשים איך למעשה להיות עבריינים?
"ללמד את הציבור על זכויותיו זה לא דבר שנוי במחלוקת או שלילי. אבל אני לא מתעלם מהסוגיה: ההפללה בכלל והפללת צרכנים בפרט בעיני היא העוול האמיתי, ואני נאלץ לפרסם ספר כזה כדי לסייע כאקט של הגנה על החלש. מסיבה זאת אני שלם עם פרסום הספר מבחינה מוסרית. הספר מתמקד בעבירת השימוש או החזקת סמים, ועבריינים מדופלמים בדרך  כלל יודעים את זכויותיהם לפני שהם מבצעים עבירה. יש פתגם חוזר של צרכני קנאביס: 'אני אדם נורמטיבי, אבל רק מעשן'. מעשני הקנאביס לא רואים את עצמם כעבריינים. לא תשמע גנב אומר: 'אני אדם נורמטיבי, אני רק גונב', אף על פי שהעונש על שתי העבירות זהה, ויש סיכוי לא קטן בכלל שמשטרת ישראל עוצרת יותר צרכני קנאביס מגנבים"