מתי הציעו לכם לאחרונה לקבל הביתה סיב אופטי, ואם היו שואלים אתכם - מה הייתם עונים? קרוב לוודאי שלא הייתם מתנגדים כל עוד זה לא היה עולה לכם כסף, וזו בדיוק הבעיה של יזמים רבים: סיב אופטי אינו מוצר צריכה שמישהו מוכן לקנות. סיב אופטי הוא תשתית מצוינת לאינטרנט. אבל לאינטרנט מחוברים כולם. חברות תקשורת המשדרגות מדי פעם את מהירות הגלישה באינטרנט שהן מציעות ללקוחותיהן, אינן מצליחות לגבות סכום נוסף תמורת האצת מהירות הגלישה הביתית. הבהלה ל"אינטרנט מהיר" נותרה הרחק מאחור.



מהפכת הסיבים, שעליה הוכרז מספר פעמים בעשור האחרון, נותרה עד כה עמוק באדמה: חברת התקשורת העיקרית, בזק, הניחה כבר אלפי קילומטרים של סיבי תקשורת אופטיים ברחבי הערים. אולם עד כה היא לא טרחה להשתמש בהם, או לחבר בין הסיב המונח מתחת לרחוב לדירות שמסביב. חברת הסיבים האופטיים IBC נפחה את נשמתה לאחר חיבור מדגמי של כמה עשרות לקוחות. יש אומרים שהחברה התפרקה בגלל ניהול כושל, ויש המדברים על מחלוקות בין בעלי המניות. אבל רבות מהבעיות היו נפתרות בקלות, אילו הכסף היה זורם מכיסי הלקוחות לקופתה.
 
זו הסיבה לכך שרבים בענף התקשורת נדהמו השבוע כאשר מנכ"ל חברת פרטנר, איציק בנבנישתי, הודיע שהחברה מתכוונת להשקיע כ־2 מיליארד שקל ברשת סיבים אופטיים. 
 

ההודעה הרשמית שמסרה החברה לבורסה הייתה מעורפלת ומסויגת. על פי ההודעה פנתה החברה למנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר והודיעה שהיא מתכוונת להפוך לחברת תקשורת כוללת המספקת גם שירותי טלוויזיה, ולשם כך היא שוקלת לפרוס רשת סיבים אופטיים. ההחלטה רחוקה מלהיות סופית, שכן על פי הודעתה מתבצעת עדיין בדיקה כלכלית ובדיקת היתכנות של המיזם. 
 
חברות ציבוריות נוהגות לדווח למשקיעים על החלטות מהותיות שהן מקבלות, אך רק לעתים נדירות קורה שהן ממהרות לספר על מהלך אסטרטגי ערטילאי שכדאיותו נמצאת עדיין בתהליכי בדיקה. משפט זה בהודעה גרם לאנליסטים להעריך שההודעה נועדה בעיקר כדי לזכות באהדת משרד התקשורת, ששמח לשתף פעולה ולהביע תמיכתו במהלך הטכנולוגי האפשרי. 

תשתמש בתשתית של בזק? צילום: פלאש 90
תשתמש בתשתית של בזק? צילום: פלאש 90

 
פריסת רשת סיבים מלאה צפויה לעלות מיליארדי שקלים. פרטנר, שהוכתה כמו מתחריה מהתחרות העזה שפרצה בענף הסלולר, היא היום חברה מפסידה שנאלצה לפטר מאות רבות של עובדים כדי לשרוד. לפני כשנתיים היא החלה בפריסת רשת סלולרית מהדור הרביעי, אולם עד היום לא הושלמה הפריסה, והרשת החדשה מכסה רק חלקים מתחום הכיסוי שלה. הסיבה, כפי שטוענים בענף, היא מחסור בכסף הנדרש להשלמת הפריסה. ובעוד היא מתקשה לספק את שירותי הליבה שלה, מכריזה פרטנר על תוכנית שיישומה במהלך זמן סביר ידרוש את הכפלת השקעותיה בתשתיות.
 
פרטנר לא פירטה כיצד היא מתכוונת להקים את הרשת - בעצמה, או בשיתוף עם חברות אחרות. על פי ההודעה, אחת האפשרויות היא הישענות על רשת הסיבים האופטיים של בזק. על פי החוק, רשאית פרטנר לדרוש מבזק, שעמה כבר יש לה הסכם לחכירת תשתיות סיבים, לאפשר לה למתוח סיב אופטי לצד קווי הסיבים של בזק. 
 
לא הייתה זו הפעם הראשונה שפרטנר הודיעה על כוונתה לספק שירותי טלוויזיה שיתחרו בשירותים שמספקות כבר כל קבוצות התקשורת המתחרות, עם ובלי סיבים אופטיים. בזק מספקת את השירות באמצעות הטלוויזיה בלוויין, הוט על בסיס רשת הכבלים, וסלקום מסתייעת בתשתיות האינטרנט הקיימות ומצליחה לספק שירות סביר בהחלט גם ללא סיבים אופטיים. 
 
האמת היא שרוב המתחרים החדשים בתחום הטלוויזיה מתבססים על רשתות אינטרנט מהיר ללא סיבים אופטיים, ולמעשה איש אינו מקים כבר רשתות חדשות שאינן אינטרנטיות. התחרות בין חברות הטלוויזיה אינה מתמקדת דווקא באיכות התשתיות, המשתפרות ללא הרף, אלא באיכות התכנים. המאבק על התוכן גרם לאחרונה להאמרת המחירים של משדרי הספורט, הגביע הקדוש של הטלוויזיה הרב־ערוצית. 
 
פרטנר, המתלבטת כבר שנים אם להיכנס לתחום הטלוויזיה, לא הודיעה על כוונה להיכנס לענף בלוח זמנים מוגדר. ההודעה על השקעה ברשת סיבים עשויה להיות הקדמה להחלטה על רשת טלוויזיה, או דחיית ההחלטה לפרק זמן בלתי מוגדר. 
 
מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי היה בעבר מנכ"ל חברת בזק בינלאומי. במסגרת תפקידו הוא דחף ויזם את השקת כבל התקשורת הבינלאומי לשיפור הגלישה באינטרנט, בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים. גורמים המקורבים לחברה אומרים שבמונחים כספיים הייתה זו השקעה כושלת, אבל החזון הטכנולוגי והתרומה לתדמית של בזק היו שווים כל דולר. ייתכן שגם המיזם החדש של בנבנישתי יניב תרומה נאותה לפרטנר, המנערת בימים אלה את תדמיתה בשוק.

הדירות יזנקו בעלייה

"בקרוב מחירי הדירות יחזרו לזנק", מבטיח גורם המכיר היטב את המשק ונשא עד לאחרונה במשרה ציבורית בכירה. התחזית נשמעת כמעט חסרת היגיון: על פי כל הכללים, אמורים המחירים דווקא להתייצב, גם אם מטה הדיור אינו מצליח עדיין להגדיל את היצע הדירות. גם בתנאי מחסור צריך השוק להגיע לשיווי משקל, שבו הדירות אומנם יקרות, אבל מספר המבקשים לקנות אותן אינו עולה על ההיצע. 

יחזרו לזנק? דירות בבנייה בישראל. צילום ףפלאש 90
יחזרו לזנק? דירות בבנייה בישראל. צילום ףפלאש 90

 
ואכן, האיש טוען שהוא יודע שהביקושים עומדים לגאות. "גל הפיטורים מהבנקים יביא לשוק את הקונים החדשים. בכל פעם שיש גל פיטורים גדול במשק, שוק הנדל"ן גואה. המפוטרים לוקחים את הפיצויים, קונים דירות להשקעה והשכרה, ומקווים שדמי השכירות ישמשו כפנסיה שלהם".
 
לא כל גל פיטורים מביא קונים לשוק הנדל"ן ולא כל מובטל יהיה טייקון. אבל חלק גדול מהמובטלים החדשים צפויים להיות מפוטרים מסודרים, הנפלטים ממקומות עבודה מיטיבים כמו חברת החשמל או הבנקים הגדולים. לצד היועצים הפנסיוניים ויועצי ההשקעות, יחכו להם מעבר לדלת הזכוכית גם מתווכי הנדל"ן.