חיל האוויר ומערך ההגנה האווירית חייבים תשובה לאזרחי מדינת ישראל. העניין הוא המל"ט שנמלט לאחר שערך ביקור נימוסים בצפון. המל"ט עצמו לא היווה איום כי אף אחד לא מתכוון לפתוח במלחמה או בפעילות שתגרום למלחמה, אבל הוא מאותת בגדול גם על הבעיה במערך ההגנה על העורף מפני רקטות, טילים ופגזים.



מה שמניע את הרצון להבין מה קרה כאן הם ניסיונות ההפלה שכשלו. אני לא יודע האם ניתן בכלל לפגוע בכלי קטן שמתוכנת לפניות חדות. הופעלו נגדו מגוון אמצעים בלא להבין שלא ניתן להפיל את היתוש הזה. אומרים לנו שהטילים שהוזנקו היו שני טילי פטריוט. מחיר הדגם החדש הוא למעלה מחמישה מיליון דולר החתיכה, גם הטילים (פיתון 5?) ששיגר המטוס עולים מאות אלפים. בהנחה שהפאניקה הייתה בגלל האפשרות שהמל"ט מכיל חומר נפץ והוא עלול לפגוע במטרה רגישה, ירו בחיל האוויר את כל מה שיש להם. אנשי הלייזר אגב משוכנעים שהכלי שלהם, שנפסל על ידי צה"ל, היה מיירט את המל"ט ברמה של חבטה מדויקת ביתוש. השאלה האמיתית היא האם השיקולים להפעיל ארסנל בעייתי דומים לשיקולים של ההגנה האווירית מול אפשרות של ירי מסיבי של טילים בסיבוב הבא.



כדי להבין בדיוק מה קרה שם צריך להמתין לסיכום מסודר של שרשרת האירועים, כולל המידע המודיעיני על מיקומו האפשרי של שיגור המל"ט, משגריו, מסלולו (היכן נחת) ורצף פעולת כל אחד מהגורמים שהיו אמורים לייצר את חגורת הביטחון. החדירה עצמה היא לא עניין מסובך (חדירה דומה נעשתה אפילו בימי מלחמת לבנון הראשונה, אז חדר מל"ט רוסי־סורי לשטח ישראל, עשה סיבוב פרסה וחזר). החדירה הזאת שונה, משום שאם מדובר במל"ט רוסי־סורי־חיזבלאי, מדובר בשטח שנשלט על הצבא הסורי ובאיתות שאומר "אנחנו על הגולן לא ויתרנו", או איתות חיזבאללה שאומר "דיר בלקום, גם אנחנו יכולים לעשות סיבוב כמו שאתם נוהגים לעשות, ואם תתפרעו אנחנו גם מסוגלים להתפרע". הרצי הלוי, ראש אמ"ן, אמר לפני כמה חודשים כי "חיזבאללה שם ידו פה ושם גם על אמצעי לחימה שבעבר לא יצא לו לפגוש... זה נשק שמיועד ללחימה נגד ישראל... ובמידה מסוימת זה עלול לקרב את העימות הבא".



חדירת המל"ט באה בשיאו של ויכוח בין ארגוני המורדים הסוריים בכל הנוגע לאספקת מזון, תרופות ואולי תחמושת מישראל לארגונים ידידותיים כמו "צבא סוריה החופשית". מרבית ארגוני המורדים מתנגדים ל"משת"פים הציונים". באזור, בין תימן לסוריה, מסתובב בחור יהודי אמריקאי בשם מוטי כהנא, שהקים ארגון בשם "עמליה" ופועל לטובת היהודים תוך כדי עזרה לארגוני מורדים “משלנו". מדיניות ממשלת ישראל היא לא להתערב בלחימה, אבל אין מחוות הומניטריות בלא לצפות לתמורה, וחוששני שהתמורה המקווה, הכרה של ארגון מורדים ברמת הגולן ישראלית, היא חלום באספמיה.