הרמטכ"ל גדי איזנקוט התייחס היום (שלישי) בוועדת חוץ וביטחון לפרשת החייל היורה אלאור אזריה, שבימים אלה מעיד בבית הדין הצבאי בעניינו,


ואמר כי "ההתבטאויות שנשמעו לאחרונה בנושאים מבצעיים שנמצאים בבדיקה במערכת הפיקודית והמשפטית בצה"ל אינן רצויות ואינן משפיעות על ההליכים הפנימיים בצה"ל. נאמרו הרבה אמירות ללא ידיעת העובדות, לקידום אג'נדות שאין לקשרן לצה"ל. אנו רוצים את צה"ל פועל פי פקודות, נהלי פתיחה באש, רוח צה"ל וערכי צה"ל. אם מישהו רוצה אתוס של כנופיה, שיגיד", אמר הרמטכ"ל. לדברי חברי כנסת שנכח במקום, הרמטכ"ל אמר כי "מי שרוצה אתוס ברוח של כנופיה שיקרא לחייל גיבור". עוד אמרו הח"כים כי הרמטכ"ל הוסיף במהלך הדיון: "האיום הגדול ביותר על צה"ל הוא לא אויב מבחוץ, אלא המתקפות עליו מבית שיכולות להוביל לפגיעה באמון הציבור בצבא העם. מתנהלת הסתה פרועה נגד צה"ל על ידי פוליטיקאים, רשתות וערוצים מסוימים, הם משקרים במצח נחושה שאין רוח לחימה בצה"ל". 



"בגדו בי". אלאור אזריה היום בדיון. צילום: אבשלום ששוני
"בגדו בי". אלאור אזריה היום בדיון. צילום: אבשלום ששוני



לאחר מכן התייחס הרמטכ"ל לפרשת תא"ל אופק בוכריס המואשם באונס ובמעשים מגונים ואמר כי חובתו לבוכריס כקצין רב זכויות, לא שונה מחובתו לחיילת ולקצינה שנפגעו. הרמטכ"ל ציין כי תא"ל בוכריס שירת תחתיו בתפקידים רבים, והוא זה שהחליט לקדמו לתפקיד התא"ל הבכיר במטה הכללי, אך היה לו ברור שיש להשעותו עד להתבררות הדברים בבית המשפט. "אמירות שנשמעו כאילו עוצרים את קידומם של קצינים ממגזר מסוים, אין להן דבר עם המציאות", הדגיש איזנקוט.



פרשה נוספת בה עסק הרמטכ"ל היא פרשת הרב אייל קרים שנבחר לרב הצבאי הראשי לאחר שאמר בעבר כי כי מותר לשכב עם "גויות טובות מראה" בניגוד לרצונן. איזנקוט הבהיר כי התקיימה בדיקה לפני המינוי אשר כללה התייעצויות בתוך המערכת הצבאית, עם הרבנים הראשיים וגם עם גורמי ביטחון נוספים בהם פעיל הרב קרים, וכולם חלקו לו שבחים על פועלו, פסיקותיו שהן מ'בית הלל', וכי הוא בעל ראייה ממלכתית ופתרונות מקוריים לסוגיות שונות. בנוסף, לרב קרים חולקו שבחים על פעילותו למען גיוס נשים לצה"ל. כל אלה, בצירוף הרקע המבצעי של הרב קרים, ולאחר שיחת הבהרה שקיים הרמטכ"ל עם הרב קרים, בה הביע בפניו את מורת רוחו מאמירותיו. הרב קרים התנצל על דבריו והרמטכ"ל החליט להשאיר את המינוי על כנו.



לשאלות על התבטאויותיו של הרב יגאל לוינשטיין, ראש המכינה בעלי שכינה את חברי הקהילה הגאה "סוטים", אמר הרמטכ"ל כי הוא דוחה ומגנה את דבריו, וכי הורה על עצירת כל פעילויותיו בצבא עד להחלטה בבירור שערך לו מנכ"ל משרד הביטחון. "המפעל אשר הקים הרב לוינשטיין העמיד לצה"ל קצינים ולוחמים רבים, ועל כך יש לו זכויות, אך אין בכל כדי לבטל את כף החובה של האמירות, שוודאי נשקלות בבירור", אמר הרמטכ"ל. "חיילים לא מקבלים פקודות מבחוץ, ואני לא רואה היום מצב שחייל אומר שרב או מישהו אחר אמר לי אחרת מהפקודה שקיבל. מהיום הראשון לגיוס מוסבר להם ההבדל בין אזרחים לחיילים, ומה המשמעות של פקודות, ושל רוח צה"ל", הוסיף איזנקוט.





בתוך כך התייחס הרמטכ"ל לגזרת יהודה שומרון ולירידה החדה בטרור אל מול טענות על כך שצה"ל אינו נלחם בטרור וציין כי אין ביניהן לבין האמת דבר. "יש חיילים שנהרגים ונפצעים, ומאות חיילים הפועלים כל לילה בכדי להגיע לתוצאות אלה, ולמגר את הטרור, כך שאין מקום לאמירות שנשמעות על צבא רופס", אמר הרמטכ"ל. לדבריו, עשרת החודשים האחרונים נעצרו למעלה מ-3,200 עצורים, נתפסו 200 נשקים, הושמדו כ-20 מחרטות לייצור אמל"ח, הרגו חיילי צה"ל 166 מחבלים ביהודה ושומרון במסגרת הלחימה בטרור וכן נהרגו שבעה בלתי מעורבים. הרמטכ"ל הביע צער על הרג הבלתי מעורבים אך ציין כי מספר המחבלים ההרוגים זהה כמעט לכמות המחבלים ההרוגים בשבע השנים הקודמות.



עוד התייחס איזנקוט למתרחש בעזה ואמר כי "חמאס מנצלים את השנתיים מאז 'צוק איתן', השקטות ביותר מגבול גבול עזה מאז 1968, לטובת התעצמות ופועלת לריסון ירי הרקטות, אשר רובו מבוצע בידי ארגונים סלפיים, היות שאנו תוקפים בתגובה לירי יעדים של החמאס. עם זאת לשני צדדים אינטרס לשמירת השקט והיציבות. עד כה, הושקעו למעלה מ-1.2 מיליארד ש"ח למציאת מענה לאיום התת-קרקעי, ובנוסף גם מעל 300 מיליון שקל לבניית המכשול בגבול עזה".



על גזרת הצפון אמר איזנקוט כי "לוחמי חיזבאללה אמנם צוברים בסוריה ניסיון בהפעלת כוח והתנהלות הלחימה, אך אחוז הלוחמים הגבוה שנשלח לשם, וכמות האבדות הרבה, הכניסו את הארגון למשבר אסטרטגי עמוק. מאגר הטילים של החיזבאללה גדל, ולא מופנה ללחימה בסוריה, אך גם האיכות והיכולות המודיעיניות של ישראל בעניין זה ויכולותיה המבצעיות, השתפרו לאין שיעור מאז מלחמת לבנון השנייה. צה"ל פועל כל העת על מנת להרתיע, להרחיק איום ומצוי ברף מוכנות גבוה מאוד לכל התפתחות אפשרית".



לאור דברי הרמטכ"ל קיבלה ועדת החוץ והביטחון פה אחד הצעת החלטה שיזם יו"ר הועדה אבי דיכטר כי יש לשמור את צה"ל מחוץ לוויכוח הפוליטי ולאפשר לו להתמודד ללא הפרעה עם האתגרים החשובים העומדים בפניו.