לפני כשבועיים, נערך אימון של גדס''ר (גדוד הסיור) 6228 באיליקים, שמטרתו, הכנת לוחמיו למלחמה הבאה בזירה הצפונית. הגדוד מורכב ברובו ממילואימניקים יוצאי נח''ל, והאימון, שבוצע בחודש החם בשנה, דימה תרחישים שונים בתנאי שטח קשים וכלל אימונים משש בבוקר ועד עשר בלילה של ירי צלפים וקלעים, על מנת להתכונן למה שעלול לבוא מהזירה הצפונית. אנו רגילים לקחת בחשבון את ארגון חיזבאללה שמתעצם רבות בשנים האחרונות מאז מלחמת לבנון השנייה, אבל לאור מלחמת האזרחים בסוריה, גם ארגוני הטרור השונים הנמצאים בקרבת הגבול ברמת הגולן מהווים חלק מהאיומים אליהם נערך הגדוד.


אימון גדס''ר 6228

הגדוד פועל לחזק את יכולותיו ומתאמן גם בעונת הקיץ וגם בחורף. בדצמבר יתקיים אימון נוסף, כשכל מסגרת בגדוד תתאמן על תחומה באופן מלא: צלפים, מ''ג וקלעים, כלל המקצועות הטקטיים להם נדרשים בלחימה בזירה הצפונית. בנוסף, אימונים בכוחות חבלה, סיור, סיוע ופיקוד ושליטה כך שיהיו ערוכים לכל משימה. סא''ל במיל' תומר ציטר, מפקד הגדוד, סיפר על אנשיו: "לוחם מילואים רגיל נושא שלושה תחומים בחייו - הראשון הוא תחום החי"ר, השני כאיש משפחה והשלישי הוא עבודתו האזרחית. האנשים האלה, אנשים טובים, מיוחדים וחזקים - אלו הלוחמים של המלחמה הבאה".




למודי מלחמות ומנוסים בלחימה בשטח צפוף



סא"ל במיל' ציטר, בוגר מבצע "חומת מגן" השתתף גם במלחמת לבנון השנייה ובמבצע עופרת יצוקה, ולכן הוא למוד ניסיון בלוחמה בשטח אורבני וצפוף. "גדוד המילואים מורכב מחבר'ה למודי מלחמות מהשירות הסדיר שלהם. הגדוד הוקם לאחר לבנון השנייה, וזה היה האתגר - להקים גדוד שיהיה ליחידה אחת ולגוף עצמאי מאוד בשטח".



הגדס''ר מורכב מלוחמים עם מקצועות שונים ומהווה יכולות לתת מכת כוח בזירת הקרב: "מדובר בגדוד עצמאי וקטלני. לכל משימה יש את כל הרכיבים האלה. זה לא רק זה או רק זה, מדובר גם במרגמות, סיור, טילנות, חבלה וסיוע קרבי. בנוסף, היכולת שלנו לתת תמונת מסלול ויכולות פינוי עצמיות הופכות את הגדוד לבעל כוח משמעותי", ציין ציטר.


גדוד 6228. אימון בחודש החם בשנה בכל מקצועות הלחימה. צילום מסך
גדוד 6228. אימון בחודש החם בשנה בכל מקצועות הלחימה. צילום מסך


מפקד הגדוד סיפר כיצד הגדוד הוקם: "אספנו יחידות שהיו סדורות בחטיבות מרחביות אחרות והתבקשנו להקים גדודים קטלניים בסדר גודל של גולני וצנחנים. כל החבר'ה הם יוצאי נח''ל, לקחנו אותם לגדוד אחד, הכפלנו את כמות האימונים ואמרנו להם - 'תהיו מוכנים למלחמה הבאה'''. הדבר הראשון שעשה ציטר כמפקד הגדוד הוא ליצור לו זהות: "להעביר תהליך מיתוג על מנת להגדיר מי אנחנו, מה אנחנו ולאן לוקחים את כל זה. זה חשוב מאוד כדי שהאנשים יבינו את מהות המשימה ואת אחוות הלוחמים".

לאחר שהגדוד הורכב, יצאו לוחמי המילואים לאימונים קשים ואינטנסיביים במתווה של מלחמה, מחוץ לאזור הנוחות של הלוחמים: "רק מנות קרב, שבוע שלם ללא טלפונים. אתה רואה חיילי מילואים שמחוברים לערך העליון ומפגינים התייצבות גבוהה ועושים את העבודה. אימון מיום ראשון עד חמישי, סיימנו שבורים אך מרוצים".



כיצד המוכנות למלחמה באה לידי ביטוי לפני 2006 והיום?
"אני בוגר לבנון השנייה, איפה שהיינו אז ואיפה שאנחנו היום זה לא אותו עולם, לא מבחינת ציוד ובטח לא מבחינת כמות אימונים. מאז שמוניתי למג"ד, לא עברה שנה שלא היה בה שבוע שלם של אימון עם אש חיה. צה''ל למד הרבה מאז, כשבעצם הוא מאפשר למפקד להיות המפקד, ונותן לו את הקרדיט להוביל לפי ראות עיניו". 

סא''ל ציטר הוסיף: "לפני 2006 היינו עורכים פעם בשנתיים-שלוש אימון באש, ופה אין חייל שלא זכה לראות את המג''ד באימון פעם בשנה לפחות, אם לא פעמיים. קיבלנו החלטה שאנחנו יודעים מה יש במחסני החירום ואני יודע בדיוק איפה נמצאת כל קופסת שימורים, איפה הרובים ואיפה כל הציוד הנחוץ. אם זה לא שלי, אני לא מתאמן בזה. אני לומד להילחם עם מה שיש לי במחסן, גם אם זה רק עם אבנים ומקלות, וכמובן שזה הרבה יותר מזה". 
 

"כולנו משפחה גדולה"


אופן ניהול הלחימה עצמו השתנה פלאים, כשצה''ל עובד כעת עם טכנולוגיית שליטה ובקרה ובשיתוף פעולה עם יחידות נוספות בצה''ל: "שריון, חיל אוויר וגם תותחנים. כל זה ביחד משולב ככוח אש חזק. כמובן גם, שאחד הדברים הכי יפים זה לראות איך גדוד לומד להשתמש בטכנולוגיות החדישות. בצוק איתן הוכח כי הדיוק והסדר שהמערכות נותנות מביאות לתוצאות מאוד יפות בשטח, זה בדיוק כמו בארגון - אתה לא יכול לנהל אותו ללא מערכת מידע".

חיילי המילואים של גדס''ר 6228 מגיעים צמאים לאימונים ועם תחושת שליחות עצומה, כך שלכל אחד יש פינה מיוחדת לגדוד ולצה''ל. "אני בן של סא''ל במילואים שגם הוא בן של סא''ל, אתה יכול למצוא בגדוד הרבה כאלה", אומר ציטר. יש פה אנשים שנמצאים 20 שנה במילואים בתפקידים שונים וזה הנדבך שהופך את הגדוד לייחודי, לחבורה מלוכדת ולמשפחה אחת גדולה כשהמילואים הופכים למשהו הרבה מעבר לאימון של פעם בשנה".