ארגון נוער גאה (איגי), עמותה שהיא גם תנועת נוער לבני נוער להט"בים הפעילה זה 15 שנים, לפעמים כנגד כל הסיכויים גם בישראל הלכאורה ליברלית יותר של 2016, משיק עם פתיחת שנת הלימודים קמפיין רשת שהופק בהתנדבות על ידי משרד הפרסום "teenk"  לנוער במטרה לקדם את המועדות ל"תכנית ניר", על שמו של ניר כץ המנוח שנרצח באירוע הירי במועדון "ברנוער" בתל אביב לפני שבע שנים. התכנית תיפתח השנה בעשר ערים שונות בהן תינתן לתלמידי התיכונים האפשרות לממש בה את פרוייקט המחוייבות החברתית שלהם בכיתות י'-י"ב.



הקמפיין עצמו נועד גם לעידוד מנהיגות בקרב בני נוער למיגור הלהט"בופוביה בחברה כמו תופעות אחרות של פחד, סלידה, חוסר סובלנות ואלימות כלפי האחר כמו סקסיזם וגזענות. "תכנית ניר" הושקה לראשונה לפני שש שנים והשנה זכתה בפרס ע"ש זוסמן של ארגון ג'וינט ישראל, אבל הניסיון של ראשי איגי להכניס אותה כאפשרות למחוייבות חברתית לתיכונים נמשך מאז בעצלתיים ולא בשל מחסור בפעילות מציגם.



"עיריות רבות סוגרות בפנינו את הדלת, אנחנו שומעים יותר 'לא' מ'כן' מסבירה מנדי מיכאלי, מנ"כלית משותפת של איגי, בשיחה עם מעריב. "ההסברים שאנחנו מקבלים הם או ש'אין אצלם להט"בים', או שהם 'לא מעוניינים שנכניס רעיונות לצעירים לראש', או שפשוט אין להם את התקציב לתכנית שעומד על 12 אלף ₪, מחצית מהעלות שלה".



יעודדו מנהיגות של בני נוער לקידום הסובלנות. צילום: איגי - ארגון הנוער הגאה.
יעודדו מנהיגות של בני נוער לקידום הסובלנות. צילום: איגי - ארגון הנוער הגאה.




יאבקו בבריונות ובגזענות במרחב הציבורי



עירייה שכן תסכים תביא לפתיחת קבוצת תלמידים באחד המרכזים הקהילתיים בה, מכל בתי הספר התיכוניים בעיר שיסכימו לקחת חלק בפרוייקט. התכנית עצמה מתבטאת בשני שלבים. בשלב הראשון בני הנוער מקבלים הדרכת תכנים של הגברת הסובלנות כלפי השונה והאחר ועל הקשר בין התופעות – מלהט"בים, דרך עולים חדשים, אנשים עם מוגבלויות, אנשים ממוצאים, גזעים ודתות שונים ועוד. בשלב השני התלמידים מתרגמים את התכנים לפרוייקטים מעשיים למאבק בבריונות וגזענות במרחב הציבורי – מיצירות גרפיטי ועד סרטוני רשת. "העובדה שהפחד מהשונה נובע תמיד מאותם מקורות הוא משהו שאנחנו שמים עליו מאד את הדגש בתכנית ומשתמשים במשקפיים שלנו כלהט"בים כדי לשים זרקור על בעיות של אנשים שמוצאים עצמם בשוליים החברתיים בגלל תופעות כאלה" אומרת מיכאלי.



ההיענות לתכנית גבוהה מאד היכן שהיא פעילה, בעיקר בקרב בנות. "אנחנו שמים לב שבקרב בנים בגיל תיכון עדיין קיים החשש הגדול שיתייגו אותם כהומואים, וזה חלק מהתוויות שהתכנית מבקשת לנתץ. מגיעים להתנדבות הזאת גם בני נוער להט"בים, חלקם בארון ומספרים על זהותם המינית רק למדריכים, וגם בני נוער סטרייטים. יש לנו שילוב ממש מגוון".



המאבק כדי להגיע לתלמידים עם התכנים המבורכים הללו לא נעצר בעיריות ונמשך לעיתים מול ועדי הורים בבתי ספר. אבל באיגי שמתקיים מתקציב זעום לא מתייאשים. אך לפני שנה לאחר רצח הנערה שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים נועדו אנשי הארגון עם שר החינוך, נפתלי בנט, שהבטיח להכפיל את תקציב התמיכה של משרדו בארגון. כחצי שנה לאחר מכן נשאל השר בנט במליאת הכנסת באשר להבטחה וחזר עליה. ראשי איגי מעידים כי עד היום, שנה אחרי, התמיכה לא גדלה ולו בשקל אחד.