תפוקת הדבש במהלך שנת 2016 צפויה לעמוד על כ-2,500 טון - ירידה של כ-20% לעומת הממוצע הרב שנתי, כך עולה מאומדנים של מועצת הדבש.


במועצת הדבש ציינו שהסיבות המרכזיות לירידה החדה בתפוקת הדבש נובעות מהחורף השחון, בעיקר הצפון הארץ ובתופעת היעלמות הדבורים, שהשנה התעצמה. במועצת הדבש התריעו מפני היעלמות של כשליש מכמות הדבורים בארץ ובעולם, תופעה היוצרת חשש גדול לעתיד הענף. 



בכמה מהמכוורות באזור הצפון נרשמה צניחה של כ-40% בתפוקת הדבש במהלך חודשי האביב והקיץ. לעומת זאת, בדרום הארץ נרשמה תפוקה גבוהה יחסית בשל ריבוי משקעים במהלך החורף באזור הדרום.



במסגרת הניסיונות לשמר את הענף בארץ מקודמות בארץ נטיעות צופניות והרחבת שטחי המרעה בשיתוף בשיתוף קק"ל באמצעות נטיעה על ידי הדבוראים בחלקות חקלאיות.



בישראל פועלים כיום כ-500 דבוראים המטפלים בכ-100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, כאשר מתוכן מוצבות כ-60 אלף כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. עם זאת, חרף הירידה החדה בתפוקת הדבש בארץ, העריך מנכ"ל מועצת הדבש, הרצל אבידור, כי לא צפוי מחסור בחגי תשרי בגלל יבוא פטור ממכס, במסגרת הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ומדינות בדרום אמריקה, שהיקפו צפוי להסתכם השנה בכ-1,200 טון.



"צריכת הדבש בקרב הציבור הישראלי מסתכמת בכ-4,000 טון בשנה ובחגי תשרי ישווקו השנה כ-1,600 טון דבש, בשווי כולל של כ-100 מיליוני שקלים במונחי מחיר לצרכן", הוא ציין עוד.



מנתוני מועצת הדבש עולה שישראלי ממוצע צורך בתקופת חגי תשרי כ-250 גרם דבש בממוצע, מתוך צריכה שנתית של כ-600 גרם לנפש, והמחיר הקמעונאי הממוצע של צנצנת דבש במשקל של קילוגרם עומד השנה על כ-30 שקל כולל מע"מ.



במועצת הדבש הזהירו שיש לשים לב בעת קניית דבש במחיר נמוך יותר שאינו מזויף, כאשר הוא מיוצר בעיקר מתערובת של סוכר המחומם עם צבעי מאכל וטעם. "מדובר בדבש זול ולא איכותי ובמידה וצורכים אותו הוא אף עלול לפגוע בבריאות", ציינו עוד והמליצו על רכישת דבש עם תו איכות של מועצת הדבש.


כחלק מהגברת המודעות לענף הדבורים יתקיים בין ה-22 בחודש ל-29 באוקטובר פסטיבל הדבש.