שני בני אדם נהרגו ו-23 נוספים נפצעו היום (שני) בקריסת חניון תת קרקעי בן ארבע קומות באתר בניה ברחוב הברזל שבשכונת רמת החייל בתל אביב, מנסיבות שעדיין לא ברורות. מדוברות מד"א נמסר כי אחד ההרוגים הוא גבר כבן 35 שאותר בין ההריסות כשהוא ללא רוח חיים, לצוותי הרפואה לא נותר אלא לקבוע את מותו. בין 23 הפצועים, פועל כבן 25 שנפגע באורח קשה וסובל מחבלת ראש וגפיים שפונה לבית החולים איכילוב, שלושה במצב בינוני, 19 באורח קל ונפגע חרדה אחד. בעקבות הקריסה, הוכרז על אירוע רב נפגעים. במשטרה קראו לאזרחים שנמצאים במקום לפנות את האזור, זאת בשל החשש לקריסה נוספת של חלקי המבנה. כמו כן, צירי התנועה במקום נסגרו לתנועה. משטרת ישראל פתחה בחקירה לברור נסיבות קריסת המבנה.


קריסת החניון

מצלמות האבטחה במקום הצליחו לתעד את רגע הקריסה של החניון, שהוביל להרס הרב. מיכה לוין 38, שהיה בין הפועלים בזירה, סיפר בשיחה עם מעריב אונליין על שאירע: "לא הבנו מה קורה, חלקי תקרה החלו ליפול עלינו אז רצנו מהר לחדר המדרגות. הבנו שהכל הולך להתפרק, הגענו לדלת הכניסה ושמענו בום גדול". לדבריו, "בבוקר עלה טרקטור קטן שעשה ויברציות ברצפה, וכעת כל מי שהיה במרכז הבניין קרס למטה. רק באזור שלי היו כ-17 איש וראיתי אנשים יוצאים מההריסות. זו בנייה שהיינו צריכים לסיים בעוד שבועיים שלושה".



זירת הקריסה. צילום: אבשלום ששוני

קריסת המנוף בת"א: רשף משנה שרון ביתן מתחנת עתידים



במהלך ניסיונות החילוץ, נוצר קשר קולי עם שניים מתוך שבעת הלכודים במקום. הפועלים שחולצו, גברים בני 35, פונו כשהם במצב בינוני מהמקום והועברו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים איכילוב. 



השיחה למד"א: "שלום, הבניין התמוטט"


אזרח שעובד באחד הבניינים הסמוכים לחניון שקרס, הוא זה שביצע את שיחת הטלפון למד"א והודיע על האירוע. בתיעוד השיחה ניתן לשמוע אותו אומר: "התמוטט בניין ברמת החייל ברחוב הנחושת פינת הברזל. יש שם אתר בנייה שהתמוטט. אני בבניין סמוך בקומה העשירית והבניין שלי רעד. צריך גם לקרוא למכבי אש, לא רואים משם כלום כי יש מלא אבק. אני לא יודע אם זה פיצוץ או מה קרה שם". עוד הוסיף: "אני רואה את זה מהמשרד שלי, זה חניון תת קרקעי של ארבע קומות שכרגע בבנייה. היה שם גג, ועכשיו אין גג. אין לי מושג כמה אנשים יש שם, בדרך כלל יש של 30 עובדים אבל אין לי מושג מי נמצא שם כעת".  


 


רן וייכמן שהיה עד ראייה לאסון, סיפר: "הבניין רעד, פתאום האדמה רעדה, יצאנו החוצה והכל התמלא אבק מעוצמת הקריסה. החניון עצמו שהיה באתר קרס ואי אפשר היה להגיע לאזור". עוד אמר: "קשה לי להגיד כמה אנשים היו שם, זה אתר בניה גדול, אף אחד לא נכנס כרגע לתוך הפיר, אי אפשר להיכנס, רק חלק קטן מאוד לא קרס. אני רואה עכשיו עוד אבנים נופלות מהקירות התומכים". 

פרמדיק מד"א דוד סויסה שהגיע למקום, טיפל בפצועים ופינה את הפצוע שנפגע קשה, סיפר: "כשהגענו למקום בכוחות גדולים הכוללים ניידות טיפול נמרץ, אמבולנסים ואופנועי מד"א הייתה במקום המולה רבה, חילצנו אלינו מספר פצועים מאתר הבנייה שקרס, ביצענו מיון רפואי ראשוני והענקנו לפצועים טיפול רפואי בשטח ופינינו אותם לבתי החולים איכילוב, תל השומר, ובילינסון. הפצוע שפונה לאיכילוב במצב קשה סבל מחבלת ראש והפצועים הנוספים נפצעו באורח קל."
 
משה לוי, מתנדב באיחוד הצלה שהגיע לזירה סיפר: "כשהגעתי למקום נתקלתי במספר נפגעים בהכרה שיצאו בכוחות עצמם מאתר בניה בו ככל הנראה קרס גג חניון במהלך עבודות. תוך כדי הטיפול הרפואי הראשוני לנפגעים, נמסר על לכודים נוספים בתוך ההריסות וצוותי כיבוי פועלים לחלצם. בשלב זה הנפגעים סובלים מחבלות ופציעות ובהכרה מלאה".

צילום: גלי שלם