דרמה רפואית יוצאת דופן וחריגה גם בקנה מידה עולמי מתרחשת בימים אלה באחד מבתי החולים בארץ. אישה בהריון המוגדרת כצמח נושאת ברחמה עוברית. למרות מצבה הקשה של האישה, ההריון נמשך והעוברית שברחמה ממשיכה להתפתח. אם תישאר בחיים בכל תקופת ההריון ייתכן שבסופו תיוולד תינוקת בריאה. מאחר שמקרים אלה נדירים בעולם, אין פרוטוקול רפואי מסודר לגבי הדרך לטפל במצב. בנוסף, קיימים ויכוחים אתיים ומשפטיים במדינות שונות בנוגע לעצם ההחלטה להארכת חיי אישה לטובת העובר. אין דרך לדעת מה האם הייתה רוצה שיקרה במצב כזה, והעמדה שמביעים בני משפחתה לא בהכרח אמורה להכריע.

במקרה דומה שאירע השנה בליסבון, פורטוגל, אישה שהייתה במוות מוחי כתוצאה מדימום מוחי במשך כמעט ארבעה חודשים, ילדה תינוק בניתוח קיסרי. העובר התפתח בצורה תקינה ברחמה 32 שבועות, ונולד בפברואר במשקל של 2.35 ק"ג. ההחלטה במקרה של האישה בפורטוגל נלקחה לאחר שהרופאים וידאו שהעובר בריא ועם הסכמה שנתן האב להאריך את חיי רעייתו. הרופאים דיווחו שהתינוק בריא.

מקרה דומה דווח בינואר כשתינוק נולד בפולין לאחר ששהה 55 ימים ברחם של אמו, שגם היא הייתה במצב של מוות מוחי כתוצאה מגידול במוח. תינוק זה שקל רק קילוגרם אחד, והוא שוחרר מבית החולים בוורשה באפריל השנה.


"החלטה מוסרית גם מבחינת האתיקה הרפואית"



פרופ' אבינועם רכס, מומחה בכיר בנוירולוגיה בבית החולים הדסה ויו"ר לשעבר של הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, מאמין כי האישה הייתה רוצה ללדת את התינוקת. "מבחינת תפקודית, הלב שלה פועל, וכל עוד הלב פועם והיא מונשמת, אפשר להחזיק אותה במצב מלאכותי".



לדבריו, "המשפחה ככל הנראה החליטה עם הרופאים להשאיר אותה בחיים כדי לממש את ההריון. להבנתי, ההחלטה שהתקבלה במקרה זה נכונה מוסרית וגם מבחינת האתיקה הרפואית. התינוקת שתיוולד תצטרף למשפחה שתאהב ותחבק אותה, גם אם האם למרבה הצער האם לא תשרוד את ההריון".



מהם התנאים שהעובר ברחמה של האישה זקוק להם במצב כזה?
"אישה במצב של צמח יכולה לשמור על לחץ דם ועל דופק תקינים לתקופות ממושכות. זאת בהינתן טיפול נכון, בין היתר חשוב שתהיה לה כלכלה מספקת, שאיננה רק אינפוזיה וגלוקוזה, אלא מתן כל מרכיבי המזון החיוניים באינפוזיה".



אנחנו מאריכים חיים של אדם רק למען אדם אחר. יש פה בעיה מוסרית?


"גם אדם שמת מוות מוחי הוא לעתים תורם פוטנציאלי של איברים, וגם אותו משאירים בחיים למען חיים של אנשים אחרים. ההבדל הוא משך הזמן והמטרה".



האישה לא נשאלה אם היא רוצה להיות רחם חי. אולי היא סובלת?


"אדם במצב של צמח לא סובל. במצב של צמח, אדם יכול לנשום בכוחות עצמו, ומכיוון שנגרם נזק לקליפת המוח, אין תודעה ואין הכרה. על פי מה שידוע לנו, אנשים כאלה לא סובלים".