ארבעה תינוקות נדבקו בחיידק אלים בבית הפגייה של בית החולים איכילוב, כך התפרסם היום (רביעי). ההידבקות אירעה לאחר שאחת היולדות - אמם של תאומים -  אובחנה בשבת כנשאית של חיידק ה-CRE. בבדיקות שנערכו התברר כי גם ילדיה נדבקו בחיידק, בנוסף לשני תינוקות נוספים ששכבו בקרבתם בפגייה. ארבעת התינוקות הועברו לבידוד. 



מבית החולים נמסר כי הצוות הרפואי והסיעודי, בשיתוף ובהנחייה של צוות האפידמיולוגיה של בית החולים והיחידה הארצית למניעת זיהומים של משרד הבריאות, נקטו בסדרת פעולות מקצועיות לטיפול בתינוקות עם בידודם ולאבטחת התנאים הדרושים למתן טיפול רפואי בטוח למאושפזים בפגייה.


עוד נאמר כי בסקירה נוספת שבוצעה היום (רביעי) נמצא כי אין אף הדבקה נוספת של תינוקות אחרים שמטופלים בפגייה ושאף אחד מהפגים שהתגלו כנשאים, לא פיתח את המחלה הנובעת מהחיידק - זיהום בדם. פגיית בית החולים ממשיכה בפעילות מקצועית סדירה כמקובל. 

פרופ' דרור מנדל, מנהל הפגייה בבית החולים "דנה" לילדים, אמר היום כי "בעקבות העובדה שהתגלתה אצל אחת האמהות שילדו אצלנו זוג תאומים חיידק מסוג CRE ושני התאומים שלה מאושפזים בפגייה, התחלנו מיד בחקירה כיוון שאנחנו יודעים שהוא חיידק מדבק ועמיד. התחלנו לבדוק מי מהפגים הוא נשא של החיידק וגילינו את שני התאומים של אותה האמא שהם נשאים של חיידק ועוד שני פגים שהיו בקרבתם". 

לדבריו, חשוב להדגיש שארבעת הפגים לא חולים במחלה שקשורה לחיידק, הוא לא גרם למחלה אצלם. "לכל אחד מאיתנו במערכת העיכול יש כמות אדירה של חיידקים, אנחנו נשאים של חיידקים, לכולנו יש את החיידק הספציפי הזה. הסוג הזה של החיידק הוא ממשפחת ה-CRE, חיידק שידוע כעמיד אבל עדיין חשוב להגיד - אף אחד מהם לא סובל מהזיהום שקשור לחיידק הזה, הם מטופלים אבל החיידק הזה לא גרם לאף אחד מהם למחלה".

פרופ' דרור מנדל, מנהל הפגייה בבית החולים "דנה". צילום: אבשלום ששוני
פרופ' דרור מנדל, מנהל הפגייה בבית החולים "דנה". צילום: אבשלום ששוני


פרופ' מנדל אמר עוד, כי בעקבות הגילוי, "המשכנו לעשות סקירות נוספות והיום ראינו שאף חיידק לא הגיע לפגים נוספים, זאת אומרת שבעקבות הפעולות שעשינו - השמת הפגים בחדר מבודד, ניקיון, בידוד הפגים, אף פג נוסף לא נדבק. למעשה אנחנו מקווים שעצרנו את התפשטות החיידק שעמיד לאנטיביוטיקה. נכון להיום, בבדיקה שעשינו אף פג נוסף לא זוהה כנשא של החיידק למעט הארבעה ושוב - אף אחד מהפגים אינו חולה במחלה שקשורה לחיידק, הם נשאים של החיידק בלבד, זה חיידק שנמצא במערכת העיכול אצל כולנו". 

ההורים עודכנו


פרופ' מנדל הוסיף: "הפגים לא מטופלים באנטיביוטיקה כי הם לא צריכים אנטיביוטיקה כי הם לא חולים, החיידק נמצא במערכת העיכול, הם לא מזוהמים, אין להם תסמיני זיהום בדם או כל זיהום אחר". בהתייחסות להורים של הפייה של התינוקות המאושפזים בפגייה, אמר הרופא, כי  "כינסנו את כל ההורים של הפגייה לפני מספר ימים ונתנו להם סקירה על מה שקורה וצפוי לקרות ואמרנו להם שאנחנו עושים את כל המאמצים לעצור את ההתפשטות ואנחנו מצליחים בכך".

תגובת עמותת לה״ב (למען הפגים בישראל): "אחת הסיבות המרכזיות לזיהומים בפגיות הינו מחסור בכוח אדם סיעודי. אם יוגדל כח האדם הטיפולי בפגיות וייקבע יחס הולם בין מס אחיות למס מיטות כנהוג במדינות המערב, ניתן יהיה להפחית משמעותית את שיעור הזיהומים".

"העמותה פועלת שנים רבות לשיפור המצב בפעילות בכנסת, במסגרת ''יום הפג'' וגם בפעילות שוטפת, בהצפת הנושא והעלתו לסדר היום הציבורי, בשיתוף פעולה מלא עם איגוד הנאונטולוגים".

חיידק ה-CRE הם חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מקבוצת הקרבפנם. החיידק יכול להרוג עד מחצית מהחולים שמפתחים אלח דם. בחוזר של משרד הבריאות מ-2009 נכתב כי "החיידק הוכח כבעל פוטנציאל אפידמי במוסדות רפואיים. חיידקים אלה עלולים לגרום לזיהומים קשי-טיפול ותחלואה ותמותה עודפות במאושפזים במוסדות רפואיים".

ביום שבת נפטרה באיכילוב פגה בת כחמישה חודשים, שנולדה בשבוע 26 במשקל 668 גרם וסבלה ממחלת ריאות קשה. הצוות הרפואי והסיעודי ניסה לאורך כל תקופת אשפוזה לייצב את מצבה על מנת להעבירה למוסד שיקומי וחרף מאמציהם חלה הדרדרות במצבה במהלך השבת ולאחר החייאה ממושכת שנמשכה כ-40 דקות, נקבע מותה של הפגה. לבקשת בית החולים ובהסכמת המשפחה, הפגה הועברה לנתיחה לאחר המוות והמקרה דווח למשרד הבריאות.