1. בענייני ביטחון המדינה וצה"ל, השר יובל שטייניץ הפגין בדרך כלל אחריות וממלכתיות. כך היה לפחות בשנים האחרונות (אגב הוא שר אנרגיה לא רע בכלל, למד את הנושא במהירות ורק לאחרונה שמעתי הדים חיוביים מפי עמית בכיר על סדרת פגישות עבודה שעשה בסינגפור). השבוע הוא חרג משגרתו והתייצב שוב כשכפ"ץ של בנימין נתניהו, כדי ליצור "חומת ברזל" סביבו לקראת דוח מבקר המדינה על צוק איתן והמנהרות. שטייניץ טען כי האחריות למנהרות היא של משה יעלון ובני גנץ. בכך ביקש לחסל בכדור אחד שתי ציפורים פוליטיות. בטרם יתמקמו על אחד הענפים. שטייניץ טען עוד כי "קבינט לא מנהל מלחמות". ואני שואל: מי מנהל אותן?



כמו כל שר אחר בממשלה, שטייניץ מבין היטב את עוצמתה של האחריות השילוחית של הממשלה לגבי כל תהליך משמעותי שעובר צה"ל ולגבי כל הצלחה מבצעית או כישלון. הוא מבין את חוק היסוד שקובע כי "הממשלה היא המפקד העליון של הצבא", כשם שהוא מבין שהקבינט הביטחוני הוא הגוף שמנהל בשם הממשלה את צה"ל. ועוד הוא מבין שראש הממשלה הוא מפקדו הישיר של השב"כ, שנושא אף הוא, לצד אמ"ן, באחריות למודיעין ברצועת עזה.



דבריו של שטייניץ באו בעקבות דוח האלוף בכר, שבחן את תפקוד צה"ל בצוק איתן, והצביע באומץ רב על סדרת ליקויים שהם הבסיס לחקר האמת ולהפקת לקחים עבור צבא שיכול לפגוש את העימות הבא בתוך זמן קצר. אבל צבא לחוד וממשלה לחוד, ונתניהו לא פראייר. הוא מכיר היטב את ההיסטוריה, שלפיה הצבא היה קטן מאוד בקבלת החלטות, אבל הוביל עם מפקדיו את קבלת האחריות לתוצאות.



שטייניץ ויעלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, דנה בכר
שטייניץ ויעלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, דנה בכר



כשיש הצלחות, יש כאן ראש ממשלה ושר ביטחון; וכשיש כישלון, יש רמטכ"ל, ראש אמ"ן ואלוף פיקוד. ובמקרה הזה, שר הביטחון בזמן צוק איתן הוא כבר "סמולן בוגד", אז אפשר להניח אותו על המנגל לצד הרמטכ"ל לשעבר ועוד אלוף או שניים.



דוח מבקר המדינה בנושא צוק איתן לא מהווה לבדו איום על נתניהו וממשלתו, ודינו יהיה כנראה כמו כל דוח של מבקר המדינה, דוח מעקב לתיקון ליקויים, דיון בקבינט ועוד. מה שמרגיז את נתניהו, כנראה, חוץ מאחריותו הכוללת, זה ששר החינוך נפתלי בנט עומד לצאת חיובי מהדוח. הוא הסתובב בשטח, נפגש עם מפקדים וננזף על ידי נתניהו ויעלון, במקום שיבינו כי זה בדיוק תפקיד של שר שמקבל החלטות.



כיצד מרגישים הפיקוד העליון של צה"ל ומפקדי אוגדות וחטיבות כשהם שומעים ש"הקבינט לא מנהל את המלחמה" ושהאחריות היא של הרמטכ"ל? התשובה: מרגישים רע. רע מאוד. 



תא"ל (מיל') יוסי ביינהורן שכותב את דוח הביקורת על צוק איתן, הוא מבקר ותיק ומנוסה. הוא יעמיד דוח מבוסס ומלומד, מנומק ורצוף הערות ולקחים. אני בטוח כי גם אם הדוח יכאב לצה"ל ולמפקדיו, הם ילמדו אותו ואת הדוח של צה"ל בעל פה, ייקחו טוריות ויתחילו לתקן את הליקויים. הם יודעים שאין להם ברירה אחרת. הם שליחי העם ומגיניו וזהו תפקידם, עם רוח גבית מהממשלה או בלעדיה. כך היה תמיד וכך יהיה גם הפעם.



2. שידור ציבורי איכותי, נשכני, עצמאי ונקי מכל שיקול מסחרי או פוליטי הוא אינטרס מובהק של החברה הישראלית ב־2017. שידור ציבורי חזק שלנו ובשבילנו. הוא חיוני עוד יותר כשהחברה הישראלית מנצלת את פסק הזמן שהקצה לה המזרח התיכון המדמם, כדי לעשות סדר בבית בטרם ייווצרו התנאים להסדרים אזוריים. זמן לעסוק בעצמנו.



מדובר בצדק חלוקתי, בתקשורת חופשית, ביוקר המחיה, בדיור, בחמלה לחלשים, בהיקף ובעוצמת הרגולציה, ביחסים בין דתיים לחילוניים, בסוגיית גיוס החרדים, בעצמאות בית המשפט העליון והשוויון בפני החוק, בשאלות של מוסר וערכים בצה"ל ועוד. חברה ישראלית צעירה, מתלבטת, שסועה, שברירית, הנוגעת בעצביה הרופפים על מנת להסדיר סוגיות יסוד בדרך לחברה מתוקנת שתתמודד טוב יותר עם האתגרים שעוד נכונו לנו.



וכך, ככל שהאינטרס הציבורי נועד לשידור ציבורי איכותי ועצמאי, הממשלה והעומד בראשה מתנגדים. הם נתנו לתאגיד הציבורי להתקדם, וכשראו שהוא אכן נוסע ומתקדם, הם מבקשים לעצור אותו. הצורך הפוליטי לשלוט גובר על כל אינטרס ציבורי אחר.



תאגיד השידור הציבורי. יח"צ
תאגיד השידור הציבורי. יח"צ



לרשות השידור, הטלוויזיה והרדיו היו הישגים רבים לצד בעיות קשות שנבעו מהבחישה הפוליטית של הממשלות, דרך השר הממונה על רשות השידור. זה הצליח בדרך כלל יותר בערוץ הראשון ופחות ברדיו, בטח בשנים האחרונות. בשביל מה צריכה הממשלה את קרן נויבך על הראש? על גלי צה"ל שנהנתה מ"כיפת ברזל" של הצבא לא העזו פוליטיקאים להתקרב עד לשנתיים האחרונות. תמיד דגדגו את התחנה הצבאית ועשו עליה סיבובים תקשורתיים. נפתלי בנט ואיילת שקד מתחו עליה ביקורת ואפילו הפגינו מולה בטרם נבחרו לכנסת. אולם מעולם לא העזו או הצליחו להתנכל לה.



ממשלת נתניהו עושה מאמצים גדולים מאוד להדק את אחיזתה בשומרי הסף הציבוריים: מערכת המשפט ואכיפת החוק והשידור הציבורי, בניגוד מוחלט לאינטרס הציבורי.



סוגיית עתידו ועצמאותו של השידור הציבורי היא נושא שצריך לעורר את הציבור. יש לכך השפעה ישירה על השאלה איך נחיה כאן, מה נראה ומי מטעמנו ינשוך את השלטון, יפשיט אותו ויחשוף אותו בפני בוחריו. כשנבחרי הציבור שותקים, צריך הציבור לנער אותם ולומר להם: שידור ציבורי חזק ועצמאי עכשיו.



3. שיטת מימון ההמונים באינטרנט, לעידוד ותמיכה בסופרים, משוררים ואמנים הולכת וקונה מקום של כבוד במקומנו. זה פשוט כיף. בסכום כסף קטן אתה סולל את הדרך לאמן מתחיל או מתקשה, קונה חלק ביצירה, הופך שותף ונהנה מפרי הביכורים. ככל שיותר אנשים תומכים, האמן חש יותר ויותר את הרוח הגבית מהציבור.



השבוע אני קורא לכם לבחון אפשרות לתמוך בחן דרכמן, שחקנית ותסריטאית ישראלית המתגוררת בניו יורק. היא בוגרת המגמה לטלוויזיה וקולנוע בתיכון איילון בחולון, עם התמחות בתסריטאות והפקה. לאחר סיום שירותה הצבאי ביחידה 8200, השתתפה בהקמתה של "הקבוצה", הרכב מחזות הזמר הישראלי הראשון. בהמשך למדה משחק באקדמיה למחזות זמר ודרמה בניו יורק, ועם סיום לימודיה נשארה בעיר והחלה לעבוד בתעשייה.



כשחקנית השתתפה דרכמן בתוכנית "השבוע שעבר" עם ג'ון אוליבר, ב"טונייט שואו" עם ג'ימי פאלון ובסדרות "Blackbox" ו"הדרך" (המשודרת בהוט) עם אהרון פול מ"שובר שורות".



בשנתיים האחרונות היא כתבה שני תסריטים: "אורורה", סרט באורך מלא ו"רות'ס", תסריט קצר. שניהם התקבלו כבחירות רשמיות וכפיינליסטים בפסטיבלים בינלאומיים, בהם פסטיבל הסרטים הבינלאומי של מדריד, פרסי האינדי והווידיאו בטורונטו, ובפסטיבלים בניו יורק, לוס אנג'לס, אטלנטה, מיאמי ועוד.



בימים אלה מגייסת דרכמן כספים כדי להפוך את תסריטה הקצר, "רות'ס" לסרט. הסיפור עוסק בסיטואציה היפותטית שבה אנה פרנק שרדה את השואה, וחיה בשלווה בלי שאיש יידע. שחקניות בעלות שם התעניינו בתפקיד הראשי, ובית אנה פרנק באמסטרדם קרא לתסריט "מרתק ורב תעוזה". ניתן לתמוך בקמפיין באתר fromtheheartproductions.givecorps.com. חפשו שם את הסרט Ruth’s. (מידע נוסף על דרכמן באתר chendrachman.com).



4. יומיים של ביקור השבוע בתערוכת המזון העולמית הגדולה "סייאל" בפריז, בהשתתפות עשרות מדינות ואלפי חברות ותאגידים. התערוכה נותנת הצצה למה שצפוי בקרוב בצלחתנו ובקיבתנו. הכיוונים: יותר טרי, יותר בריא, יותר פרי וירק. לפני שמהפכת הבריאות פורצת, ערכתי ביקור חטוף בביתנים של כבד האווז הבלגי והגבינות המשובחות מצרפת. גם על הביתן האיטלקי והארגנטינאי לא ויתרתי, מפחד שייגמר. שבת שלום.



[email protected]