שבועיים אחרי קבלת ההחלטה המטילה ספק בזיקה של העם היהודי לכותל המערבי, צפויה ועדת המורשת באונסק"ו לאשר היום (רביעי) בפריז החלטה אנטי־ישראלית ברוח דומה. עד הרגע האחרון נעשים מאמצים למנוע את ההצבעה השנוייה במחלוקת, כאשר הפלסטינים והירדנים, שניסחו את ההצעה, רק מחריפים את עמדתם ודורשים לקבל מכל המדינות החברות הבטחה שיצביעו בעדה פה אחד. 

הפלסטינים כבר הסכימו על נוסח מרוכך יותר בהשוואה להחלטה לפני שבועיים. הפעם, למשל, ישראל לא תוזכר ככוח כובש, והביטוי "הכותל המערבי" לא יאוזכר במרכאות. עם זאת, ההתעלמות מן המונח העברי “הר הבית” נמשכת והמתחם מוזכר בשמו הערבי בלבד. בתמורה לשינויים, טענו הפלסטינים כי השיגו את הסכמתן של כל המדינות החברות בארגון להעברת ההחלטה ללא מתנגדים.
אלא שלאחר שמספר מדינות הודיעו כי הן עלולות לשנות את עמדתן לפני ההצבעה היום, הפלסטינים והירדנים הודיעו כי אם לא תתקבל ההחלטה ללא מתנגדים וללא הצבעה, הם יעלו לסדר היום החלטה נוספת בנוסח חריף.

הר הבית. הכותל המערבי לא יאוזכר הפעם במרכאות. צילום: פלאש 90

אם  תהיה הצבעה לבסוף, צפויה להצעה תמיכה של תשע המדינות המוסלמיות בתוספת וייטנאם, והמאבק מתנהל על יתר 11 הקולות. ארבע המדינות האירופיות - פולין, פינלנד, קרואטיה ופורטוגל - הודיעו שיימנעו אם תהיה הצבעה.
שגריר ישראל לאונסק"ו, כרמל שאמה־הכהן, אמר בתגובה: "האולטימטום והאיומים של הפלסטינים רק ממחישים את מצבם וחושפים את פרצופם האמיתי כבריונים ושקרנים. אנחנו במאמץ דיפלומטי חובק עולם במטרה למנוע הסכמה פה אחד נגד ישראל".

הוא הוסיף כי "המשלחות הערביות הבינו כי צפויות  להן הפתעות ולכן הן מאיימות ואומרות, 'תפסיקו לנטוש אותנו או שנשרוף את המועדון'. אם אכן תתקבל עמדת הפלסטינים ויוחלט על אישור בקונצנזוס, הוא יעבור ככל הנראה כבר הבוקר. אם תהיה הצבעה היא תידחה, כנראה, לשעה יותר מאוחרת".
ואילו ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה:  ״זהו המשכו של תיאטרון האבסורד. כוחות האסלאם הקיצוני משמידים מסגדים, כנסיות ואתרים ארכיאולוגיים, בעוד שישראל היא המדינה היחידה באזור ששומרת עליהם ומאפשרת חופש פולחן לכל הדתות. מי שראוי לגינוי הוא ועדת המורשת של אונסק״ו ולא ישראל״.

כרמל שאמה הכהן. "חושף את פרצוף הפלסטינים האמיתי כבריונים ושקרנים". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
בינתיים, הגוף המקצועי של אונסק”ו, איקומוס, קיבל החלטה המנוגדת להחלטת ועדת המורשת. ההחלטה קוראת לארגון לחזור בו מההחלטה ולהכיר בזיקה בין העם היהודי לירושלים. “איקומוס קוראת לאנשי המקצוע ברחבי העולם לכבד את ההיסטוריה ולהפריד בין מחלוקות פוליטיות לבין עובדות היסטוריות”, נכתב בהחלטה, שהתקבלה ללא התנגדות.
בעקבות החלטת אונסק"ו לפני שבועיים, מנכ”לית אונסק"ו, אירינה בוקובה, שהצהירה בתחילת השבוע כי תפעל נגד כל סוגי האנטישמיות, נפגשה אמש  עם שאמה־הכהן ועם מנהלת הפורום המשפטי הבינלאומי (ILF), עו״ד יפעה סגל. השניים הגישו לה עצומה נגד החלטת הארגון, שעליה חתמו יותר מ־77,000 איש מרחבי העולם - יהודים ושאינם יהודים.  
״ההתעלמות המוחלטת והמכוונת של אונסק”ו מהקשר היהודי להר הבית מהווה פגיעה בזכויות האדם של יהודים ושל דתות אחרות, ומהווה תמיכה באידיאולוגיות רדיקליות שמעודדות אלימות וטרור”, נכתב בעצומה. עו״ד סגל אמרה לבוקובה כי בעצומה יש ביטוי לקולם של מיליוני בני אדם, שאינם מוכנים לקבל “החלטות מגוחכות, המנסות לשכתב את ההיסטוריה, למחוק מסורת של מיליוני אנשים ולהפר את זכויותיהם הדתיות והתרבויות. סגל דרשה מבוקובה לפעול במסגרת סמכויותיה על מנת שההחלטה השערורייתית תבוטל״.