כמנהג שמאלנים באשר הם, קודם נרשמה תדהמה על הפרצופים המובסים. אחר כך החל תהליך אומדן וצמצום הנזקים בעזרת המפה הווירטואלית שהראתה את המהפך האלקטורלי הדמיוני שלו זקוק דונלד טראמפ כדי לסגור את הפער ל־270 אלקטורים ולנצח. שלא כהרגלה, הגיעה הילרי קלינטון לסוללת מיקרופונים בספרינט מרהיב ודרשה מג'יימס קומיי, ראש ה־FBI, שיחלוק עם הציבור את הממצאים החדשים בפרשת המיילים. אין ספק שמי שהזריק עצמו לבחירות לפני חצי שנה, כשהוא מוריד את מזכירת המדינה מהעץ אבל מצליף בה בז'רגון של מורה בית ספר, רפובליקני ישר דרך שהפך מאז למשיסת חבריו למפלגה על מעשה ההצלה הפלאי, חייב לאומה ולמתמודדים דברים כהווייתם על העובדות החדשות שבאו לידיעתו כדי לאזן את רחבת הריקודים.



הבחירות בעיצומן. כ־19 מיליון אמריקאים כבר הצביעו. וכאשר הבומרנג הדביק הזה מגיח מהסטרטוספרה באדיבות אנתוני ווינר, האיש ששולח תצלומים של חלציו לנערות צעירות כאילו היה מיק ג'אגר, חפינת ה־pussy של טראמפ נמוגה בעשן האגזוז והשגרה. ליקוק השפתיים הקולקטיבי במחנה טראמפ נשמע כמשק כנפי להקת עורבים גדולה הנמלטת מרעידת אדמה. לטראמפ היו אבחנה והצעה: לפנינו פרשה גדולה ומסריחה יותר מווטרגייט (הבלים) ואולי אפשר לדלג על הבחירות ולהעניק לו את הנשיאות.



זאת הייתה הפתעת אוקטובר הרביעית בערך, ועדיין נותרו יומיים בחודש, אחד מהם האלווין. ביוזמה שאינה פחות מטרגדיה לדמוקרטיה האמריקאית בישר קומיי לחברי הקונגרס (קודם הרפובליקנים) על מצבור חדש של מיילים שהתגלה בעת חקירת ווינר במחשב שנהג לחלוק עם אשתו בנפרד הומא אבדין, האישה הכי קרובה לקלינטון זה 20 שנה.



כבר עכשיו מצטייר שהמיילים אינם של קלינטון (שמה כנראה מופיע בהם), שהנושא אינו מתקשר לשרת האינטרנט הפרטי הרודף אותה והיא בכלל צד שלישי בפרשה. אבל קומיי - מסיבות הידועות רק לו - חש דחף בלתי נשלט לצאת טוב ולהכריז שהחקירה הסגורה ההיא אינה סגורה בעצם משום שהפיפי של ווינר גבה קורבן נוסף: הילרי קלינטון.



רק שעות ספורות קודם לכן נראו הבחירות כעניין גמור, עם טראמפ בפיגור גדול בתחשיב הכלל אמריקאי ונלחם על חייו במדינות שהיו אמורות להיות אדומות היסטורית והחלו להכחיל.



בחישתו הפומבית של ה־FBI אינה אמורה לסמן בהכרח את תבוסת קלינטון או שינויים גדולים בדפוסי ההצבעה, אבל היא מסוג ההחלטות השגויות המפילות חללים. טוב עשתה קלינטון כאשר מיהרה לדרוש חשיפת פרטים נוספים. או שהיא יודעת שאין לה ממה לחשוש או שאין לה מה להפסיד. המשפטן אלן דרשוויץ' אומר כי המיילים הם רכושה של אבדין ומותר לאנשי הקמפיין לפנות לענן הרלוונטי ולהוריד ממנו את הגיבוי שלהם. כלומר, הם אינם זקוקים לקומיי, בהנחה שלחקירה גדולה ומקיפה יידרשו יותר מעשרת הימים שנותרו עד 8 בנובמבר. זו דרישה שצריכה להיות מקובלת גם על טראמפ, אף שהוא מעדיף לחיות עם ערפל קרב מאשר עם עובדות.



מי שהאמין שקלינטון תנצח בבחירות אמור לדבוק באמונתו. המיילים החדשים אינם אמורים לשנות את נתיב ההיסטוריה. הפרשה הזאת מעידה בעיקר על כמה קשה יהיה לקלינטון למשול תחת ענן של חקירה ומול מפלגה שהפכה את העוינות לנשמת אפה ולאידיאולוגיה שלה.