קבוצה של בני ובנות שירות לאומי־אזרחי המגיעים בקביעות למרכז היום למען הקשיש בטבריה הפתיעה אתמול את החברים במקום בפעילות מיוחדת עם זוג תוכים בשם אברום ושושנה. זוהי אחת הפעילויות הרבות המתקיימות לאורך חודש הקשיש והשנה כולה לחיזוק הקשר הבין־דורי, והיא נערכת במסגרת הפרויקט "והדרת" שיזם המשרד לשוויון חברתי ומופעל על ידי עמותת מטב.



בימים אלה יצא לדרך המחזור העשירי של המיזם, שבמסגרתו מתגייסים כ־620 בני ובנות שירות לאומי מכל המגזרים בחברה למשימה של הפגת הבדידות וחיזוק הקשרים החברתיים של כ־4,000 אזרחים ותיקים ברחבי הארץ. 



במסגרת הפרויקט פוקדים בני השירות הלאומי גם בתים של קשישים, עולים וותיקים, ילידי הארץ וניצולי שואה, במטרה לייצר סביבה תומכת עבור אנשים מבוגרים המעוניינים וזקוקים לחברה. יחד הם משוחחים, מבשלים, קוראים וחולקים חוויות. לעתים מתלווים הצעירים אל הקשישים לביקורים אצל רופא, לסניף הבנק, לעריכת קניות, וכן לבילויים כמו יציאה לטיול משותף או הליכה לסרט.



כאמור, המתנדבים לוקחים חלק גם בעשייה חברתית ותרבותית ומגיעים לפעילות במרכזים קהילתיים שבהם הם נוהגים לבקר. לאורך הפרויקט מקבלים הצעירים הדרכה וליווי מצד עובדות סוציאלית של עמותת מטב, המסייעות להם לאורך ההתנדבות עם הקשישים ומעניקות תמיכה מקצועית.



"את הבדידות בקרב האוכלוסייה האזרחית הוותיקה נוכל למגר רק בהתגייסות כלל חברתית לחיזוק הקשרים הבין־דוריים", אומרת השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל. "זה מגיע להם, זה מגיע לנו כחברה”.



מנהלת "והדרת" בעמותת מטב נתנאלה רויטמן מספרת: "בפרויקט נוצרים חיבורים אישיים יפים בין מבוגרים לצעירים המאפשרים לקשישים להכיר את עולמם של הצעירים ולהפך. כך פער הדורות מצטמצם".