דוקטור מאיה רוזמן היא תזונאית קלינית המגישה ב"103FM" תוכנית ייעוץ בנושאי תזונה נכונה ודיאטה. במסגרת התוכנית חושפת רוזמן בפני המאזינים את האמת על מיתוסים רווחים מעולם התזונה. והפעם: האם בדיאטה אסור לאכול סופגניות?

התשובה למרבה הפלא היא לא. רוזמן מסבירה כי במקום ארוחת הערב אפשר לאכול סופגניה, אפילו כל יום, במשך חג החנוכה. סופגנייה ממוצעת מכילה כ-400 קלוריות. ארוחת ערב בדיאטה, שכוללת 2 פרוסות לחם קל, 3 כפות גבינה, ביצה קשה, וסלט ירקות עם כפית שמן אחת - מכילה כ-350 קלוריות. למרות שזו ארוחה בריאה פחות, יתכן שלאכול סופגניה עדיף על התאפקות כל החג ובסוף התנפלות על כמה סופגניות יחד, או אפילו על תחושת התסכול שמתלווה לפעמים לוויתור על מאכלים אהובים. דיאטה נכונה צריכה להכיל גם מאכלים קצת פחות בריאים, המאפשרים לנו להתמיד".


סופגניה גדולה רגילה קלאסית מכילה 400 קלוריות, סופגניה גדולה במילוי שוקולד או וניל וציפוי שוקולד היא מעל 600 קלוריות, סופגניה קטנה במילויים מתוחכמים וציפוי, עם 200-250 קלוריות (אפשר במקום שתי ארוחות ביניים בכל תפריט דיאטה).


"לגבי הערך התזונתי, בניגוד לממתקים, עוגיות ושוקולדים, הסופגניה מכילה יחסית מעט סוכר ובעיקר קמח, שזו פחמימה מורכבת שמתפרקת לאט ומשביעה לזמן ארוך יותר. ועם זאת, יש בסופגניה לא מעט חסרונות בריאותיים: הסופגניות מטוגנות בשמן שמחומם הרבה זמן ונוצרים בו חומרים מזיקים, שגם גורמים לדלקות וגם נחשבים למסרטנים".

"ככל שהשמן מחומם יותר זמן, נוצרים בו יותר חומרים כאלו. במאפיות רבות לא מטפלים בשמן הטיגון כמו שצריך. במקרה הטוב מחליפים אותו כל כמה ימים. במקרה הגרוע לא מחליפים את השמן בכלל, אלא רק מוסיפים קצת שמן בכל פעם, וזה מאוד לא בריא. בנוסף לזה, הסופגניה הקנויה הקלסית מכילה ריבה עם צבעי מאכל מזיקים. צבע המאכל האדום גורם לבחילות ולפעמים גם לפריחה בעור.
 
אז איך מכינים סופגניה בריאה בבית:
1. להחליף חצי מן הקמח בקמח מלא.
2. בשביל הריבה, להשתמש בקונפיטורות בלי צבעי מאכל.
3. סופגניות אפויות – אם מתחברים לטעם- יותר בריאות ודלות בקלוריות.
4. אם מטגנים - לטגן בשמן חדש וטרי, אותו חובה לזרוק בתום השימוש.
5. ככל שזמן הטיגון ארוך יותר, כך גם נספג יותר שמן. לכן, כדאי לחמם את השמן מראש לטמפרטורה הרצויה, ורק אז לטגן. זה מפחית בצורה משמעותית את כמות הקלוריות הסופית. סופגניות גדולות מאוד יש לטגן יותר זמן, אז עדיף להכין סופגניות קטנות יותר.