בחלומי שרה נתניהו היא הפסיכולוגית שלי (נכון שהיא פסיכולוגית ילדים, אבל אני סוג של ילד נצחי), והיא מתחילה לטפל בי בריטלין. עד כמה שאני מבין, שרה שייכת לאסכולת חסידי הריטלין כטיפול תומך לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. כך לפחות אמרה בראיון שנתנה לא מזמן לסרט דוקומנטרי בערוץ 2 על טיפול תרופתי בקרב ילדים: "אני כן חושבת שריטלין עוזר מאוד-מאוד. ראיתי עשרות ילדים שעבדתי איתם שהריטלין נתן להם חיים חדשים. הריטלין עושה פלאים לילד. הוא משחרר אותו, נותן לו אפשרות להשתחרר מכל הרעשים הפנימיים".  



בחלום אני מגיע לשרה פעם בשבוע לטיפול הקבוע שלנו, אך מהר מאוד מחלת ההתמכרות מרימה את ראשה ואני מתחיל להשתמש לרעה בריטלין ושב להתנהל כג'אנקי, עד שאני מגיע לגמילה אצל הד"ר מרים אדלסון, שהיא גם אשתו של שלדון, וגם מומחית עולמית לטיפול בנפגעי סמים. אני מטופל אצלה במרפאת אדלסון שברחוב הנרייטה סאלד בתל אביב, ועובר שם מסע ארוך אל עבר הגמילה. אגב, פרט מעניין שלא רבים יודעים, הוא ששלדון אדלסון פגש את מרים על רקע ההתמכרות שהכתה בשני בניו מנישואיו הראשונים, מיטשל וגארי (הבכור, מיטשל, מת כתוצאה ממנת יתר). מכיוון שהחיים זימנו לשלדון היכרות קרובה עם מחלת ההתמכרות, הוא הפך לפעיל בתחום והתחיל לתרום למוסדות גמילה, להשתתף בכנסים בנושא, ואף לשבת בהנהלות של מרכזי גמילה ותמיכה לנפגעי סמים. על הרקע הזה בדיוק נפגשו שלדון ומרים, זה הנושא שחיבר ביניהם.



בהמשך החלום, לאחר השיקום במרפאת אדלסון, אני שב לחיי, אך פוגש בשרה נתניהו שוב והיא מושכת אותי בחזרה להשתמש בריטלין. ואז אני נופל עוד פעם לחיים הנרקוטיים ושוב מוצא את עצמי בסופו של דבר במרפאת אדלסון. וככה זה קורה שוב ושוב ושוב, אני תקוע בלופ אינסופי בין שתי הנשים החזקות במדינה.



כשהקצתי מהחלום גיליתי לשמחתי שאני עדיין נקי מסמים שבע וחצי שנים, ולא מטופל אצל שרה ומרים. אין ספק שזה היה חלום יצירתי במיוחד. אבל מעבר להיותו יצירתי, הוא גרם לי לתהות אם באחד המפגשים של הגברת אדלסון והגברת נתניהו הן שוחחו על נושא ההתמכרויות. והאם הגברת אדלסון הסבירה לגברת נתניהו שהריטלין ושאר התרופות שהיא מחבבת כל כך הם סמים לכל דבר? האם היא הסבירה לה שלמעשה מדובר בסמים הרבה יותר טהורים, משום שהם מיוצרים במעבדה מפוקחת וכוללים מאה אחוז חומר פעיל, שלא כמו סמי הרחוב?



תרופות. צילום: אינגאימאג'



אם הייתם יודעים כמה אנשים פונים אלי בגלל התמכרות לריטלין שהורידה אותם על ברכיהם, הייתם מבינים שריטלין (וכל התרופות מאותו הסוג שפועלות אותו הדבר, כמו הקונצרטה והאדרל) זו תרופה שיש להתייחס אליה בכובד ראש לפני שמחלקים אותה בחדווה גדולה כזו.



אני תוהה לגבי זה במיוחד לאור העובדה שד"ר אדלסון מחזיקה במרפאת גמילה נוספת, בלאס וגאס (שם היא נמצאת רוב הזמן), המתמחה בטיפול במכורים בגיל נוער. באתר של המרפאה כתוב שהיא קמה כדי לתת סיוע לנפגעי המגיפה החמורה ביותר כעת בארצות הברית: ההתמכרות לאוקסיקונטין (תרופת מרשם לשיכוך כאבים). בתור מי שנגמל בארצות הברית אני יכול להגיד מהניסיון שלי, ממה שראיתי בעיני, שאכן מדובר במגיפה חמורה. כמעט כל מכור אמריקאי מתחת לגיל 25 שהגיע למכון הגמילה שבו הייתי במשך שנתיים, סבל מהתמכרות לאוקסיקונטין.



לא הייתי ממהר להוציא מהחוק את הריטלין, משום שהפרעת קשב וריכוז זה משהו שקיים, ויש ילדים רבים שזקוקים לטיפול. אבל אילו הייתי גברת אדלסון, אולי הייתי מספר לגברת נתניהו על כך שכבר כמה שנים קיימת בשוק תרופה לטיפול בקשב וריכוז שנטילתה אינה כרוכה בתופעות הלוואי הקשות של הריטלין. קוראים לה "סטרטרה". אני עצמי לוקח אותה. אבל אמי נאלצת להביא לי אותה מחו"ל במשלוחים מיוחדים, משום שהיא לא נמצאת בסל הבריאות - מה שהופך אותה לסופר יקרה בארץ (עלות חודשית של 700 שקל). יש גם קושי פרוצדורלי מטורף להשיגה, ממש צריך אישור מיוחד ופרטי ממשרד הבריאות כדי שבית מרקחת יוכל לייבא את התרופה בשבילך.



אולי אם הגברת נתניהו תשמע על קיומה של התרופה החדשנית הזו, היא תמליץ על הטיפול בה. ואולי היא אפילו תביא עמה את הבשורה לבעלה שישפיע על הכנסת התרופה לסל הבריאות. כך היא תהפוך לתרופה זולה יותר שקל להשיג, ותציל אלפי מכורים.