מספר שעות לאחר שתושבי עמונה החליטו לדחות את הצעת הפשרה מטעם המדינה, כינסו היום (חמישי) בשעות הצהריים התושבים מסיבת עיתונאים במאחז, בה הם קראו לממשלה למצוא פתרון בנוגע למאחז. יו"ר מטה מאבק עמונה, אביחי בוארון, אמר: "הקהילה שלנו חיה ותוססת, ואנו מצפים מהממשלה, למרות הקושי - להסדיר אותנו".



לדבריו, "המדינה לא התחייבה לכלום והצמידה לנו אקדח לרקה. את בתינו הקרבנו, אבל לא נסכים להרס של נפש ילדינו". הוא ציין כי לאור אי הוודאות של המתווה שהוצע להם, החליטו הלילה תושבי עמונה לדחות אותו "ברוב מוחלט".

"ערוכים לפסק הדין"

לאחר מכן העביר בוארון מסר לממשלה כשאמר: "יש במדינת ישראל שאלה כבדה שעמונה היא רק משבצת אחת ממנה - מה היחס בין מקבלי ההחלטות לבין המשפטנים ובתי המשפט? נבחרי הציבור צריכים להחזיר את המושכות לידיים, העם בחר בהם. לא יכול להיות שממשלה לאומית תיאנס ע"י משפטנים לעשות מה שהיא לא רוצה, אנו מצפים מהם להסדיר את מה שצריך".



האם מטרת מסיבת העיתונאים היא להפעיל לחץ על הממשלה?
"המטרה היא לברר את עמדתנו מאז שהתקבלה אתמול ההחלטה. היה חשוב לנו להביא את עמדתנו בצורה מלאה ומסודרת לציבור".



ומה לגבי ה-25.12, התאריך בו הוחלט על פינוי?
"אנו יודעים שיש פסק דין לביצוע ואנו ערוכים אליו. הממשלה אחראית מצד אחד לביצוע ומצד שני לפתרון הבעיה. אנו מצפים לפתרון".  




אביחי בוארון, יו"ר מטה המאבק בעמונה. צילום: מרק ישראל סלם



תושבי עמונה החליטו לפנות בוקר לדחות את הצעת המדינה, לפיה יועתקו בתיהם בהדרגה אל חלק אחר בהר בו שוכן המאחז הבלתי חוקי. לטענתם, המתווה לא מבטיח את העתקת כל הבתים. בכך הוסרה מהשולחן מה שנראתה הייתה כפשרה האפשרית האחרונה בין הממשלה לתושבי המאחז, שעל בתיו להיהרס בהוראת בג"ץ עד ה-25 בדצמבר.

המתווה שהחליטו לדחות תושבי המאחז, שבתיו נבנו על קרקע פרטית של פלסטינים, הובא על ידי שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו, במטרה למנוע פינוי בכפייה של המקום, פינוי שעלול להגיע לפי הערכות כוחות הביטחון לכדי אלימות. "הוצע לנו מתווה לפיו יוכשר שטח מצומצם בעמונה לבתים זמניים חלופיים, עבור רבע ממשפחות הישוב, ואילו בנוגע לשאר המשפחות – קיבלנו הצהרות מעורפלות ומתווה בעייתי ביותר. למרות השמחה הראשונית, מעיון בפרטי ההצעה התברר לנו כי מדובר ב'גבינה שוויצרית' - המדינה איננה מתחייבת לכלום, והכל תלוי ומותנה בפרוצדורות משפטיות רבות כאשר לא ניתנה שום ערובה להצלחתן ולעמידת המדינה מאחריהן", נמסר בלילה מטעם התושבים.