כאן שביתה: השביתה ברשויות המקומיות שהחלה הבוקר (רביעי) ביוזמת מרכז השלטון המקומי, הביאה לסגירת משרדי העיריות, להפסקת מתן שירותים שוטפים וברחובות כבר הלו להצטבר ערימות אשפה. בינתיים, מיכלי הפחים גדושים ובמהלך היום ככל הנראה גם המדרכות יהפכו לפחי אשפה. השביתה גורמת לזעם רב בקרב התושבים. "אני משלמת כל השנה ארנונה, למה את כל הפוליטיקה הזאת עושים על הגב שלנו? שישברו את הראש מול האוצר אנחנו לא אשמים", סיפרה מרים המתגוררת ברמת גן.



עיריית תל אביב הודיעה גם היא על הצטרפותה לשביתה, דבר שגרם לשיבושים קשים כבר משעות הבוקר המוקדמות. בעירייה ציינו כי ההצטרפות הינה הזדהות עם מאבקם של הרשויות המקומיות החלשות. לעומת זאת, עיריית ירושלים הודיעה שהפעילות תהיה היום כרגיל וכי כלל מוסדות החינוך יפעלו מידי יום, בכך אולי נוצר סדק ראשון לשביתה.



זבל נערם ברחובות רמת גן. צילום: משה כהן



רמת גן. צילום: משה כהן



זבל נערם גם בתל אביב, הבוקר. צילום: יובל בגנו



תל אביב מצטרפת כהזדהות. צילום: יובל בגנו



כזכור, השביתה פרצה בעקבות כישלון המו"מ שהתקיים אל תוך הלילה בין מרכז השלטון המקומי למשרד האוצר. במרכז השלטון המקומי דורשים לבטל קיצוצים בתקציבי הפיתוח והבנייה של מוסדות ציבור ומוחים נגד הכוונה לקצץ בתקציבי האיזון הניתנים לרשויות חלשות מבחינה כלכלית. באוצר דחו את הטענות וציינו מנגד שהוקמה קרן סיוע לרשויות הקטנות ובשנת 2017 דווקא התקציב של השלטון המקומי יגדל.




"זעקנו בישיבות הממשלה, אי אפשר להתחיל כך את השנה" 

חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי אמר הבוקר בריאיון ל-103FM: "מדובר ב-190 רשויות, ועל 180 מיליון שקלים, שהמשמעות שלה היא אחת - קיצוצים לחינוך, לניקיון, לרשויות. זה לא יהיה. אנחנו זעקנו מתחילת ישיבות הממשלה, כאשר רק החלו לדבר על התקציב. אמרנו וזעקנו. תמיד החריגו את מענקי האיזון מקיצוצים". 
לדבריו של ביבס, "מענקי האיזון הם כספים שלוקחים מרשות מקומית מוחלשת, שסך ההוצאות שלה גדולות בדרך כלל גדול מההכנסות, כדי שתהיה עזרה במשכורות, ובסופו של דבר, בלי זה הן לא יכולות להתחיל את השנה. אנחנו כבר שלושה שבועות מתעסקים בזה. באנו בידיים נקיות, ופקידי האוצר אמרו לנו תבואו בעוד שבוע. מאות מיליונים חולקו לחברי כנסת עבור הצבעה, 400 מיליארד שקל תקציב ואי אפשר למצוא משהו שכזה".