כמדי שנה מפרסם אתר התיירות "טריפ אדוויזר" רשימות סיכום של יעדים, בתי מלון, מסעדות, אתרים, חופים ומוזיאונים. בהיבט העסקי, האתר הזה אינו שונה מאתרי אינטרנט ממוסחרים בתחום התיירות, אולם יתרונו של טריפ אדוויזר בכך שהוא מנצל את חוות הדעת שמפרסמים הגולשים ליצירת הדירוגים, 25 שמות בכל דירוג. הפופולריות של האתר והמספר העצום של המשתמשים במידע שהוא אוצר נוטעים את ההרגשה שמדובר בסקר אמין.



התרבותית: לונדון


בראש רשימת היעדים הפופולריים ל־2016 ניצבת לונדון, בירתה של הממלכה שהחליטה השנה להפנות עורף לאירופה. לא נמנה כאן את האטרקציות של העיר, אלא נתמקד כאן - כמו לאורך הסקירה כולה - בשלושת המקומות שלפי חוות דעתם של גולשי טריפ אדוויזר אסור להחמיץ. המוזיאון הבריטי, שעומד בראש הרשימה, נפתח לקהל ב־1759. אין ספק שמאז ועד היום, בעיקר בתקופת השיא של הקולוניאליזם, הצליחו אוצריו לרכז אוסף מרשים של ממצאים היסטוריים, ארכיאולוגיים, ספרותיים ואמנותיים. התצוגה של עתיקות ממצרים, יוון, רומא, המזרח התיכון, המזרח הרחוק ושתי האמריקות היא מרשימה, כך גם זאת המתבססת על אוספי הספרים וכתבי היד שתרמו אספנים. לצד תצוגות הקבע, מציע המוזיאון למבקריו גם תערוכות עתיות.



האתר השני בפופולריות בלונדון הוא "חדרי המלחמה של צ'רצ'יל", שהיו חלק ממתחם ששימש במלחמת העולם השנייה את ממשלת בריטניה, ובעיקר את ווינסטון צ'רצ'יל. חדרי המלחמה שממוקמים בווסטמינסטר נאטמו עם תום המלחמה ונפתחו לקהל ב־1984, ובמרכזם דירתו ומשרדו של האיש עם הסיגר. מתאים לחובבי היסטוריה. חותם את הרשימה סנט ג'יימס פארק, הגן הניצב בין משרדי הממשלה (ווייטהול) לארמון בקינגהאם. הוא רחב ידיים, לאורכו נמתח אגם ובהיותו קרוב לרבות מן האטרקציות של לונדון, זהו מקום מתאים לפוש בו ובתנאי שמזג האוויר מאפשר זאת.



האוריינטלית: איסטנבול


ב־2014 זכתה איסטנבול לעמוד בראש הרשימה, אך למרות היעדר הסימפתיה לנשיאה של טורקיה, העיר האירופית של מדינתו ממשיכה להיות אטרקטיבית ומככבת במקום השני ברשימת היעדים הפופולריים ב־2016. הגולשים ציינו את מסגד סולימאנייה, שהוא השני בגודלו בעיר. המסגד נבנה במאה ה־16 בהוראת הסולטן סולימאן (שכינה עצמו "המלך שלמה השני", ולכן כיפת המסגד מזכירה את כיפת הסלע שבירושלים), וניצב במרכזו של קומפלקס ובו בתי ספר, בית חולים וגם חמאם.



שני ברשימה הוא מוזיאון קרייה, שריד מפואר לתקופה הביזנטית שקדמה לשלטון המוסלמי. הוא שוכן במבנה שהיה בעברו כנסיה, ועיטורי מוזאיקה ופרסקו ששרדו מאז המאה ה־14 מרשימים את המבקרים. במקום השלישי באיסטנבול מככב רובע סולטנאהמט, חצי האי שעליו ממוקמות רבות מהאטרקציות ההיסטוריות של העיר והמקום שבו צמחה קונסטנטינופול. נוסף למסגד סולימאנייה מצויים שם אגיה־סופיה, ארמון טופקאפי, המסגד הכחול ושורה של מוזיאונים היסטוריים.



ההיסטורית: מרקש


היעד שדורג שלישי על פי אתר התיירות הוא מרקש. "העיר האדומה", בשל צבע הכתלים של בנייני העיר העתיקה שלה, ממוקמת בדרום מערב מרוקו, למרגלות הרי האטלס. זוהי עיר הבירה ההיסטורית של מרוקו, הידועה בשוק הססגוני שלה, הפרוש על פני סמטאות לרוב. גולשי "טריפ אדוויזר" ציינו את מוזיאון הצילום והאמנות החזותית של העיר כאטרקציה שאסור להחמיצה. המוזיאון נחנך ב־2013 במבנה מרשים של האדריכל הבריטי דיוויד צ'יפרפילד, המאפשר לו להימנות עם מוזיאוני הצילום הגדולים בתבל.



בהמשך ציינו הגולשים את מדרסה בן־יוסוף, שנבנתה במאה ה־14 והיא המדרשה הגדולה במרוקו. המבנה המפעים בקישוטיו, וחצרותיו הפנימיות נפתחו לקהל ב־1982. צילומי המדרשה הזכירו לי את אלהמברה שבגרנדה, ספרד. ג'מע אל־פנה הוא שמה של הכיכר בעיר העתיקה, שמרתקת אליה את המקומיים והזרים באמצעות מוזיקאים, קוראי מזלות וכמובן, שפע של דוכנים וסוחרים. לחובבי אווירה.



הרומנטית: פריז


פריז דורגה רביעית, ובמדור זה לא נחסכו ממנה שבחים. שלישיית האתרים המומלצים שלה כוללת את מוזיאון אורסיי, גשר אלכסנדר השלישי וכנסיית סנט שאפל. המוזיאון, המוכר כיום לכל, ממוקם בתחנת רכבת שתודות לווטו שהטיל אחד משריו של ג'ורג' פומפידו לא נהפכה לבית מלון, כפי שתוכנן תחילה. התחנה, ששימשה את הקו לאורליאן, נמצאה מתאימה להפוך למוזיאון שיגשים את מטרת הוגיו: לגשר על הפער שנותר בין המוצגים ההיסטוריים המוצגים בלובר לבין אלה שבמרכז פומפידו לאמנות מודרנית. המוזיאון, שנפתח לציבור ב־1986, מכסה את השנים 1848־1915, שבהן צמחה התנועה האימפרסיוניסטית.



גשר אלכסנדר השלישי, על שמו של הצאר הרוסי, אשר נחנך ב־1900 כחלק מהתערוכה העולמית, הוא "המקושט" ביותר בגשרי פריז. סימן ההיכר שלו הוא ארבע פסלי ברונזה מוזהבים. נוסף להם הגשר מעוטר בסגנון אר נובו בכרובים, נימפות וסוסים בעלי כנפיים. על האי דה־לה־סיטה, צמוד לבית המשפט הגבוה, מצויה כנסיית סנט שאפל, ששימשה את מלכיה של צרפת, שמשכנם הראשון בפריז היה על האי. האולם העליון של הכנסייה מוקף 17 ויטראז'ים צבעוניים גדולי ממדים, ותהילתם נודעת ברחבי תבל.



גשר אלכסנדר השלישי, פריז. צילום: רויטרס
גשר אלכסנדר השלישי, פריז. צילום: רויטרס



היעד העולה: סיאם ריפ



העיר סיאם ריפ שבקמבודיה היא הראשונה מבין אתרי אסיה שמצויים ברשימה. מקדשי אנגקור הייחודיים והמרהיבים הם כמובן האטרקציה העיקרית של העיר, שצמחה במהירות בזכות התיירים. הפארק הארכיאולוגי של אנגקור מתפרש על פני 400 קילומטרים רבועים, במתחם שעליו התקיימה מהמאה התשיעית עד המאה ה־15 העיר הגדולה בתבל בעידן הטרום־תעשייתי. אנגקור־ואט הוא החשוב והמרשים שבמקדשים, ומקדש נוסף שנכלל ברשימה הוא באיון. שניהם מייצגים את הארכיטקטורה החמרית.



העתיקה: פראג


פראג, בירתה של צ'כיה, מחזירה אותנו לאירופה. כיכר העיר העתיקה רחבת הידיים, שבמרכזה פסלו של יאן הוס, היא המקום לפתוח בו את הסיור בפראג. את הכיכר מקיפים מבנים המאפיינים ערים מרכז אירופיות, ובהם בית העירייה עם השעון המפורסם.



קתדרלת סנט ויטוס הקתולית, הממוקמת בטירה של העיר (שם גם ממוקם בית הנשיא הרפובליקה), היא מקום מושבו של הארכיבישוף של פראג. הכנסייה, שנבנתה בסגנון גותי, היא הגדולה והחשובה בצ'כיה, והיא משופעת עיטורים וקישוטים. המקום להתעכב בו הוא הקפלה של ואצלב הקדוש.



ארמון לובקוביץ' מצוי גם הוא במתחם הטירה של פראג. זהו המבנה היחיד שם שהוא בבעלות פרטית. בארמון מציגים ב־22 גלריות את האוסף המשפחתי, המספר את ההיסטוריה של אירופה.



המתמידה: רומא


לרומא תמיד יימצא מקום של כבוד בכל רשימה של אטרקציות תיירותיות. בירת איטליה היא עיר צפופה בכל היבט, ולכן, מתאפשר לטייל בה ברגל. כל רחוב, כיכר, גינה וארמון הם שירה. כמות האטרקציות של רומא היא עצומה ושלוש הנבחרות הן: דומוס רומנה, הקולוסאום וגלריית בורגוזה.



Le Domus Romane di Palazzo Valentini, מצוי לא הרחק מן הקולוסאום. אך רק ב־2007 נחשפו מתחת לארמון הרנסנסי שרידיהן של שתי וילות רומאיות. כ־2,000 שנה חלפו מאז התגוררו בהן רומאים בעלי ממון, ולמרות זאת נשתמרו שם המוזאיקה, רצפות השיש וגרמי המדרגות. הוסיפו לזה מופע מולטימדיה והמבקרים חוזרים במנהרת הזמן לימיה הגדולים של הקיסרות הרומית.



גם הקולוסאום, אחד משבעת פלאי עולם החדשים, ממחיש את גדולתה של האימפריה שנמחקה סופית בשנת 476. גלריה בורגזה שבגן וילה בורגזה, מציעה למבקריה אוסף עשיר של ציור ופיסול, וגולת הכותרת שלה היא פסליו של ברניני ויצירות של קראווג'יו ורפאל. הביקור בגלריה מעניק הזדמנות לטייל בגן רחב הידיים, שממנו אפשר לצפות על חלקי העיר האחרים.



לאן טסו הישראלים?
את העשירייה הראשונה סוגרות האנוי בירת וייטנאם, ניו יורק (עם "אוסף פריק", טיילת ההיי ליין וברודוויי) ואובוד שבאינדונזיה. בהמשכה של הרשימה מצויים היעדים הבאים: ברצלונה, ליסבון, דובאי (הנציגה היחידה מהמזרח התיכון), סנט פטרסבורג, בנגקוק, אמסטרדם, בואנוס איירס, הונג קונג, פלאיה דל־כרמן (מקסיקו), קייפטאון (דרום אפריקה), טוקיו, קוסקו (פרו), קטמנדו, סידני ובודפשט.



השוואה של רשימה זאת לנתוני יעדי הטיסה של היוצאים מנתב"ג (מינואר עד אוקטובר 2016) מלמדת שיש התאמה מסוימת בלבד בין גולשי "טריפ אדוויזר" בתבל לישראלים, שהם החלק הארי של העוברים בשער היציאה הבינלאומי שלנו. טורקיה נטלה 9.6% מכלל יציאות הישראלים לחו"ל, אולם חלק נכבד מהם נחתו בשדה התעופה אטאטורק שבאיסטנבול רק כדי להמשיך ליעד אחר. 8.2% מן הישראלים טסו לארצות הברית, ואין ספק שהם התכוונו להגיע לשם כדי לטייל או להישאר. גרמניה, השלישית ברשימה עם 7.2%, היא היעד האירופי המועדף, ואחריה איטליה (6.8%), יוון (6.5%) וצרפת (6.2%). רוסיה (6%), בריטניה (5.9%), ספרד (4.7%) ואוקראינה (4.3%) סוגרות את העשירייה הפותחת.