העולם סקרן ובוחן את המקרה בזכוכית מגדלת:הרשעת החייל היורה 'אלאור אזריה' מקבלת היום (רביעי) סיקור תקשורתי נרחב גם בעולם ותופסת את הכותרות הראשיות בכל אתרי החדשות המובילים מסביב בעולם. כותרת אתר ה-CNN בישרה: "חייל ישראלי הורשע בתיק מתוקשר". בגוף הידיעה סיקרו את עובדות האירוע, נתנו רקע על פיגוע הדקירה שהתגלגל לירי במחבל המנוטרל והדגישו כי "המקרה גרם לחילוקי דעות בחברה הישראלית, בפוליטיקה ובקרב אנשי צבא ומיקד את הדיון בערכים המוסריים של הצבא. ההגנה טענה כי הוא חש שחייו היו בסכנה ואילו התביעה טענה שפעל מתוך יצר של נקמנות", הוסיפו.



אתר ה-BBC דיווח בכותרת אינפורמטיבית על הרשעת אזריה: "חייל ישראלי הורשע במוות בחברון". גם באתר זה הדגישו בגוף הידיעה כי "משפטו המתוקשר הוכיח מחלוקת משמעותית בחברה הישראלית". "בכירי הצבא מיהרו לומר כי מעשיו לא משקפים את ערכי צה"ל", נכתב. בנוסף, ציטטו את אביו של המחבל שנורה על-ידי אזריה שאמר כי "ההחלטה להעמידו לדין באשמת הריגה ולא רצח היא סטייה של צדק בית המשפט".



דף הבית של ה-BBC, צילום מסך
דף הבית של ה-BBC, צילום מסך


הכותרת של הידיעה בניו יורק טיימס הכריזה כי "חייל ישראלי הורשע בירי שפילג אומה". "כאשר יובל החמישים לכיבוש הישראלי של הגדה המערבית מתקרב, המשפט הטעון הצית דיון לגבי אתיקה צבאית והמקום של הצבא בחברה הישראלית", ציינה כתבת העיתון בישראל, איזבל קירשנר. "המשפט נגע למערכת הערכים של הצבא כמעט באותה מידה כמו בהתנהלות של החייל, סמל אלאור אזריה".

"חילוקי דעות עמוקים בחברה הישראלית"


ה'גרדיאן' הבריטי גם מיקם את ההרשעה בכותרת הראשית של האתר וכתב: "חייל ישראלי הורשע בהריגת תוקף פלסטיני מנוטרל" ופתח את הכתבה עם תיעוד הירי במחבל המנוטרל. גם באתר זה הדגישו כי המקרה הוא אחד המקטבים ביותר במדינת ישראל בתקופה האחרונה. "הגרדיאן" דיווח על הפגנות תומכי אזריה מחוץ לבית המשפט ואף על ההסתה נגד הרמטכ"ל גדי איזנקוט "שגורלו יהיה כמו רבין". עוד הוסיפו באתר, כי כעת צפוי ויכוח סוער בישראל בשאלה האם צריך להעניק לחייל היורה חנינה.



דף הבית של ה'גרדיאן', צילום מסך
דף הבית של ה'גרדיאן', צילום מסך




"במקרה נחשפו חילוקי דעות עמוקים בתוך החברה הישראלית, לא רק בין ימין לשמאל, אלא גם בין הבכירים ביותר בצבא - שהיו בצד התביעה, לבין פוליטיקאים לאומניים אשר נאבקו למען זיכויו של אזריה", הוסיפו.



אתר 'סקיי ניוז' לא מיקם את הרשעת אזריה בכותרת הראשית אך בין ארבעת הסיפורים המובילים בעמוד הבית. "השופטת קבעה כי על אף שקורבן הירי של אזריה הוא טרוריסט, הסמל השתמש בתגובה לא פרופורציונלית", דיווחה כותרת המשנה. "עורכי דינו של אזריה טענו שהוא ירה משום שהאמין שהייתה על המחבל חגורת נפץ מוסתרת אך השופטת קבעה שעדותו 'מתחמקת'", נכתב בגוף הידיעה. גם באתר זה דווח כי תיק המשפט פיצל את דעת הקהל בישראל.



הלה פיגארו הצרפתי, שהתייחס לאזריה כאל "החייל הצרפתי-ישראלי", ציין כי "המקרה כנראה לא היה זוכה לתהודה כה גדולה אם תושב חברון, שהיה חמוש במצלמה של ארגון בצלם, לא היה מתעד את הזירה". כתב העיתון תיאר כיצד אזריה נכנס לאולם כשהוא "מחייך ורגוע", אולם ככל שנמשכה הקראתה של הכרעת הדין, הוא "נראה מתוח יותר". "הוא קיווה שאולי השופטים יפלו תחת הלחץ מהציבור", נאמר בדיווח. "הוא נותר ללא תנועה בעת שהשופטים מסרו את הכרעתם, בעוד אחת מקרובות המשפחה שלו הוצאה אחרי שקיללה את הרכב השופטים".



אתר 'אל פאיס' הספרדי דיווח גם על ההרשעה וכתב כי "המקרה גרם למתח גדול בחברה הישראלית וחילק אותה בין מי שמגן על החייל לבין מי שמאמין שמה שהוא עשה היה לא מוסרי ובניגוד לפקודות הצבא". עוד הוסיפו בכתבה כי על פי סקר שנערך בישראל, זמן קצר לאחר האירוע בחברון, 57% מהישראלים מאמינים שאזריה לא היה צריך להיעצר.