"פוטין מבין עניין. הוא אולי בריון... אך הוא יודע איך לזהות יעד לאומי, להוציא לפועל תוכנית צבאית ולגבור בסופו של דבר. גם ביבי נתניהו מבין עניין. זו הסיבה לכך שהתיאום הצבאי בין ישראל לרוסיה, במיוחד חילות האוויר, הגיע לרמות שיא. ביבי יודע שעם רוסיה בתוך הסיפור, וכאשר האבק ישקע, בשאר אסד יישאר בשלטון, וזו היא תוצאה הניתנת לניהול מבחינת ישראל".



את הדברים כתב לפני שנה וקצת דיוויד פרידמן, המיועד להיות שגריר בישראל בקרוב. פרידמן קרוב אצל טראמפ שנים ארוכות, ודעותיו (שפורסמו בערוץ 7), גם כשנכתבו בשלהי 2015 ואולי לא תואמו מילה במילה עם הנשיא המיועד, מספרות לנו על הלך הרוח ועל התפיסה של סביבתו הקרובה של טראמפ. ציר כוח הזרוע החדש - פוטין, טראמפ ונתניהו - ייכנס ברגל ימין שרירית לתוך סדר עולמי חדש החל מהשבועות הקרובים. בעוד החיבור האמיץ בין טראמפ לפוטין לא הוסתר ולא הוכחש, הרשו לי להציע צלע נוספת, שעשויה לשפוך אור על הציר הכוחני הימני.



יותר משטראמפ מאוהב בפוטין ובכוחו, הוא מעוניין לדחוק את סין למעמד מוחלש. אין זה מבוסס על מדיניות מוצהרת של טראמפ (שכן אין כזאת בנמצא), אלא על הערכה. סין ורוסיה התקרבו מאז השתלטות רוסיה על חצי האי קרים והטלת הסנקציות בידי האיחוד האירופי וארצות הברית. טראמפ שואף לנתקן זו מזו. הוא רוצה שהקשר בין מוסקבה לוושינגטון יהיה חזק מהקשר בין מוסקבה לבייג׳ינג.



בשנות הנשיא ברק אובמה קיצצה סין את רכש הנפט הגולמי מאיראן, והדבר יוחס ללחצים שהפעיל ממשל אובמה על הסינים בשנות הסנקציות שקדמו לכניסת המעצמות למשא ומתן עם איראן. גם ביחס לאיום מצפון קוריאה התקיים שיתוף פעולה בין האמריקאים לסינים. כל זה עומד להסתיים. ציוץ של טראמפ על הצורך בהתחמשות נוספת בנשק גרעיני שידר מסר ברור נוסף לסינים. גם הם צריכים להגביר את מרוץ החימוש. וספק אם ישתפו עמו פעולה בנוגע לאיראן.



ובכלל, מסרים נוספים בסדרת ציוצים של טראמפ לא מצחיקים את הסינים. הוא בחר לעסוק במזל"ט האמריקאי שנתפס בידי הסינים בים סין הדרומי. "עלינו לומר לסין שאנחנו לא רוצים את המזל"ט שהם גנבו בחזרה. שישמרו אותו לעצמם", כתב. הוא קיבל שיחת ברכות טלפונית מנשיאת טייוואן וכך חיסל את מדיניות "סין אחת" שהאמריקאים כיבדו במשך עשרות שנים. על פי הדיווחים, נשיאת טייוואן צאי אינג־ון אף מוזמנת לטקס ההשבעה של טראמפ. אצבע בעין. אגרוף לבטן הרכה.



כל זה לפני שטראמפ נכנס בשערי הבית הלבן. בסין מוכנים ומבינים. השינוי הגלובלי תופס את הסינים במצב כלכלי לא קל. הסכם הסחר בין המדינות עומד להשתנות, כך מדווח בבירות העולם.



היכן ישראל בסיפור? נתניהו מיטיב להשתלב בתפיסה הרעיונית החדשה בין מנהיג חזק אחד מימין למנהיג עוד יותר חזק מימין־ימין. החברותה הכוחנית הזאת מתאימה לו. פרידמן, האיש של טראמפ, כתב זאת לפני שנה ומעלה. פוטין מבין עניין. נתניהו מבין עניין. טראמפ מבין עניין. ושלושתם מסכימים שכוחניות היא העניין. 



הכותבת היא בלוגרית פוליטית, בעלת "הפלוג" - בלוג פוליטי