תוכנית מרחיקת לכת של משרד הבריאות הרוסי שואפת לנקות את המדינה לחלוטין מתופעת העישון בעשורים הקרובים, באמצעות שורה של הגבלות ובראשן איסור למכור סיגריות למי שנולדו אחרי שנת 2015. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 33% מכלל האוכלוסייה הבוגרת ברוסיה השתמשו במוצרי טבק בשנה שחלפה - ירידה של 6% לעומת הנתון המקביל בשנת 2009. ואולם, כעת גיבש המשרד, בראשותה של ורוניקה סקבורטסובה, תוכנית חדשה שנועדה להילחם באופן כולל בעישון, בשל השפעותיה של התופעה על איכות החיים של האזרחים ועל פריון המשק.



לפי המסמך, שכבר נשלח לבחינה בכמה משרדי ממשלה, יש כוונה לאסור לחלוטין על עישון במבני מגורים, בכל מתחמי התחבורה הציבורית ומרכזי הקניות ועוד.



המהלך הבולט ביותר בתוכנית הוא הכוונה לאסור על מכירת סיגריות ומוצרי טבק אחרים למי שנולדו החל משנת 2015 עם הגיעם לגיל בגרות, כלומר החל משנת 2033. "אני מתחייב שהחל משנת 2033, העישון ייראה כמו משהו מן העבר", הכריז ויקטור ז'יקוב, חבר המועצה המתאמת לפיקוח על מוצרי טבק במשרד הבריאות. "זה יהיה תחביב מיושן וחסר היגיון".



עם זאת, מומחים הזהירו כי איסור גורף על מכירת סיגריות ועישון עלול ליצור שוק שחור ובלתי מפוקח, שיסכן עוד יותר את בריאות התושבים.