יש צדק כמעט קומי בסיפור המשונה על התיק הרוסי נגד דונלד טראמפ. מי שבנה קמפיין לנשיאות על שטף של חדשות דמיוניות, נאלץ להתגונן עכשיו מפני מה שלטענתו הוא חדשות דמיוניות. מי שייכנס לבית הלבן בזכות טשטוש הגבול, הרעוע ממילא, בין דמיון למציאות, עומד עכשיו מול מידע שלא ברור האם הוא דמיון או מציאות. האם אכפת לו? חשבון הטוויטר העצבני שלו מלמד שכן. ומצד שני, חשבון הטוויטר שלו מלמד שכל דבר מעצבן אותו. שלשום ההסכם עם איראן, אתמול נאום של מריל סטריפ, היום יצאניות במוסקבה - מחר, מי יודע.



החדשות מלמדות כך: ישנו מידע, שאמינותו לא ברורה, על כך שהרוסים מחזיקים תיק הכולל אינפורמציה מביכה על דונלד טראמפ. ישנו מידע, גם אמינותו לא ברורה, על תיאום מתמשך בין המטה של טראמפ לבין ממשל הנשיא ולדימיר פוטין. למידע הזה מיוחס כנראה משקל כלשהו על ידי רשויות המודיעין האמריקניות, אחרת לא היו טורחות לתדרך את הנשיא היוצא, ברק אובמה, ואת הנכנס, טראמפ, על קיומו האפשרי של המידע הזה. או שהן סתם מנסות להביך את טראמפ, שכבר אותת כמה פעמים שאיננו מייחס משקל רב לעמדותיהן של סוכנויות המודיעין. וושינגטון מורגלת בקרבות רחוב מוסדיים מהסוג הזה.



ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס



טראמפ כבר הכין אותנו לכל תסריט


מה שיש בתיק של טראמפ מסקרן כפי שכל רכילות מסקרנת. נשיא אמריקאי המסתגר בחדרו במדינה זרה עם נשים שתורתן אומנותן, נשיא שטוף בהימורים, בזימה, בהוללות, נשיא שנתפס בעדשת המצלמה באורח העשוי להביך כל אדם - הוא סיפור שעשוי להציל את הרייטינג של עיתונות מדשדשת. ומצד שני, כבר למדנו שטראמפ איננו כל אדם. שמה שפעם נחשב מביך לא בהכרח מביך אותו. שמה שפעם נתפס כבלתי ניתן להכחשה הוא מכחיש ללא קושי. יכול להיות שהרוסים אספו תיק עב כרס על טראמפ, מבלי להעריך נכונה שהתיק הזה - שהיה מחסל כל נשיא לפניו - לא ידגדג אותו. שהרי, אף אחד לא נפל מהכיסא למשמע האפשרות שטראמפ בילה עם יצאנית בחדר מלון. אף אחד לא יפול מהכיסא גם אם יתברר שלא מדובר באחת, אלא בשתיים, או שלוש, או חמש. טראמפ היה חכם מספיק בכדי להכין אותנו נפשית לכל תסריט.



מה שנוגע למגעיו של טראמפ עם הממשל הרוסי מעניין יותר. למרות מחאותיו, ברור שהרוסים עשו מאמץ מכוון לסייע לו במערכת הבחירות, ששלחו את ההאקרים שלהם כדי לסייע לו לבלבל את הבוחרים. אם עשו זאת משנאת המן - הילרי קלינטון - או מאהבת מרדכי - דונלד טראמפ - אין לדעת. ואם מאהבת מרדכי, מדוע הם אוהבים דווקא את המרדכי בעל הבלורית הזה? האם זה משהו שהרוסים יודעים עליו (להלן: התיק), האם זה משהו שסיכמו איתו (להלן: המגעים), הם זה משהו שהם מניחים ביחס אליו, ואם כן מה הדבר הזה?



שנאת המן או אהבת מרדכי? קלינטון וטראמפ. ארכיון: רויטרס



על כל השאלות האלה לא ניתנה תשובה, ודאי לא בדיווחים המעורפלים על המידע המעורפל שנמסר בתדרוך מעורפל לאובמה ולטראמפ. אבל בסופו של דבר תהיה עליהן תשובה כלשהי: בעוד כמה ימים טראמפ ייכנס לחדר הסגלגל ויתחיל לקבל החלטות. באופן בלתי נמנע, חלק מההחלטות האלה ישיקו לאינטרסים מובהקים של הרוסים. באופן בלתי נמנע, הקלפים ייחשפו. או שטראמפ יתומרן על ידי הרוסים, או שיתנגש בהם, או שישתף איתם פעולה, או שיתקוטט איתם. הוא נשיא עם אגו גדול מכדי להיכנע להם. הוא נשיא עם אגו גדול מכדי להיראות כבובה המופעלת על ידי ולדימיר פוטין. אם יש תיק - אפשר להניח שלפוטין תינתן הזדמנות להשתמש בו. אם היה תיאום, אם עדיין יש תיאום, מעשיו של טראמפ, הרבה יותר מאשר ציוציו, ילמדו עליו.