בג"ץ הוציא היום (רביעי) צו ביניים, האוסר למשך 21 ימים על בית הדין הרבני בצפת לדון בכשירות הגט שניתן לאישה, שבעלה מוגדר במצב "צמח" מזה שלוש שנים, עד לקבלת הכרעה בעתירה. היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, התייצב לצד האישה ונגד בית הדין הרבני. מחוץ לאולם התקיימה הפגנה, במהלכה נשאו המפגינים שלטים כגון "לא לעגינות – כן להגינות" ו"יהדות ללא כפיה".



בשנת 2014, שבע שנים לאחר תאונה הקשה שהותירה את בעלה במצב של צמח, פסק הרכב שמנה שלושה שופטים בבית הדין בצפת, באמצעות דרך הלכתית של "גט זיכוי", כי העגונה ש' מצפת תקבל גט מבעלה. שבע שנים של תסכול וייאוש הגיעו לסיומן. אך זמן קצר לאחר קבלת הגט, הגיש אדם שכלל אינו קשור לזוג ערעור לבית הדין הרבני הגדול, כנגד פסיקת הדיינים של צפת.



כמעט שלוש שנים לאחר הערעור, דנו היום שופטי בית המשפט העליון בעתירה שהגישה ש' וארגון מבוי סתום, באמצעות עו"ד בתיה כהנא דרור, נגד ההחלטה של בית הדין לקיים דיון בערעור. בעתירה נטען כי האדם שהגיש את הערעור הוא למעשה "איש קש" של הרב הראשי, דוד יוסף.



בעמדה שהגיש היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט ציין מנדלבליט כי המערער, שלא היה בעל דין בהליך בבית הדין האזורי, אינו בעל מעמד להגיש ערעור לבית הדין הרבני הגדול, וכי יש להדוף את פנייתו לבית הדין "על הסף". עוד סבור היועץ, כי "אין לאפשר למשיב הנעדר כל מעמד, "לגרור" את העותרת לדיון בבית הדין הרבני הגדול, על כל ההשלכות והסיכונים הכרוכים בו.



 "מחזה אבסורד"



שופטי בג"ץ, בראשות המשנה לנשיאה, אליקים רובינשטיין, אסרו על בית הדין הרבני לדון במקרה למשך 21 ימים, עד שיקבלו החלטה בעתירה, תוך שהם מותחים ביקורת על פתיחת התיק מחדש. עורכת הדין כהנא דרור הגיבה להחלטה ומסרה כי "אנו שמחים מאוד על החלטת בית המשפט העליון לקבל את הצו על תנאי. אנחנו כמובן מקוים שהצו על תנאי יהפוך לצו לקבוע".



עוד הוסיפה: "אני חושבת שבית המשפט העליון הבין את האבסורד, שאדם שאין לו יד ורגל בתיק מערער על תהליך כל כך אישי וכל כך פרטי. אני מקווה מאוד שהאישה תחזור לחיים הרגילים שלה, תקים משפחה ותמשיך את חייה".



הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר, מסר: "ביטול הגט של בית הדין הרבני בצפת עלול לפגוע קשות באמון המועט שעוד נותר בממסד הרבני בישראל"


במכון הישראלי לדמוקרטיה, אמרו כי מדובר "במחזה אבסורד": "הניסיון לאיים על חירותה של אישה בצפת הוא מזעזע. משמעותו של ביטול הגט, עלול להוביל למצב חסר תקדים שאף גט בין אם ניתן בנסיבות רגילות או מיוחדות לא יהיה סופי לעולם, גם אם אישה נישאה בשנית והביאה ילדים".



"אין ספק כי מה שעומד מאחורי העתירה לבית הדין הרבני הגדול על ידי אדם שהוא צד שלישי לסיפור וכוונתו של הרב הראשי הספרדי לאשר את הדיון, הוא לא פחות מניסיון להגיד לרבנים היושבים בדין- 'אל תהיו אמיצים ואל תעשו מאמץ להתיר עגונות'. כל זאת, תוך ניסיון לאיים על הרבנים היושבים בדין, כי אם יסטו מהקו השמרני ישלמו מחיר. בתי הדין הרבניים והרבנות הראשית חייבים להיות המשענת של עגונות ולא בתי הכלא שלהן, כתובת לפתרון בעיות ולא ליצירת מצוקות. ביטול הגט המדובר יהיה יום הכיפורים של מערכת בתי הדין הרבניים ויחריף את העוינות לממסד הדתי כולו".