סוגיית הבנייה בהתנחלויות: פוליטיקאים רבים מהימין קוראים לחתימה על הסדר להחלת הריבונות על מעלה אדומים בפרט ויהודה ושומרון בכלל, טרם ביקורו בישראל של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שעתיד לכלול בתוכו מפגש ושיחה נרחבת על כלל הסוגיות בארץ, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. רה"מ, מצדו, מהסס ומבקש להתאזר בסבלנות.



הבוקר (ראשון), ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל, ששוהה כעת בוושינגטון ואף נכח בטקס ההשבעה שנערך ביום שישי האחרון, אמר כי "ראיתי נשיא שיש לו מדיניות מאוד ברורה, אני חושב שהוא יוביל גם את מדינתו וגם את מדינתנו להצלחות". 



האם אתה קורא לראש הממשלה להעלות היום את הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה?
"אני קורא לראש הממשלה כן לתת לוועדת השרים לחקיקה להעביר את החוק, משום שעדיין עדיין יש דרך ארוכה מהוועדה עד לכנסת, וזה מספיק זמן לרה"מ להסביר לאמריקאים את תוכן ההחלטה ואת חשיבותה וזאת לא החלטה חד צדדית. עם החלטה כזאת זה יכול לבוא לאמריקאים, להראות שיש קונצנזוס לאומי בכיוון הישראלי, קונצנזוס בממשלה ובכנסת על החלת הריבונות על מעלה אדומים". 



זה אקט סימבולי, איתות של הממשלה?
"זה לא אקט סימבולי, זה צעד ראשון ולא החלטה סופית. אסור לנו לחזור על נאום בר-אילן, שבו ראש הממשלה רצה להראות לאמריקאים כי הוא מוכן לשיחות, להקפיא את הבנייה ל-10 חודשים בנאום. ובעצם ההקפאה נמשכה והתפרשה כחולשה, ככה ההקפאה נמשכה 7 שנים. אנחנו צריכים להראות לאמריקאים כי כולנו תומכים בהתיישבות ביהודה ושומרון". 



נתניהו מבקש להמתין עד הפגישה מתוכננת שלו עם טראמפ, כנראה בתחילת פברואר. לא לגיטימי לחכות?
"זה לא צעד חד צדדי. צעד חד צדדי זה יהיה כשהכרעת החוק תעבור בכנסת בקריאה שלישית. עד אז, ראש הממשלה יפגוש את נשיא ארה"ב וידבר איתו על כך. אבל היום, ברגע שהקטר יצא לדרך, אסור לנו לעצור אותו". 



למעשה, אתם קוראים גם לנפתלי בנט ולאיילת שקד להביא את החוק להצבעה, למרות התנגדות ראש הממשלה.
"אני מבקש מראש הממשלה לא להתנגד לזה ולתת לחוק לעבור. אגב, ההחלטה היא לא של בנט, אלא של לובי ארץ ישראל בראשותם של ח"כ יואב קיש וח"כ בצלאל סמוטריץ', ומועצת יש"ע כמובן. נכון שבראש הוועדה יושבת איילת שקד, אבל הצעת החוק היא של הרבה גורמים, לא רק של בנט. הצעת החוק היא של חברי כנסת רבים שחתמו על החלת הריבונות, ביניהם השר ישראל כץ, השר זאב אלקין, ח"כ יריב לוין, ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין". 



יש תמיכה בציבור להחלת ריבונות על מעלה אדומים?
"הסקר של מינה צמח הראה בבירור כי 79% בעד החלת הריבונות, ו-70% אמרו להחיל את הריבונות על מעלה אדומים גם אם נצטרך לעמוד בפני האמריקאים, וגם במידה והאירופאים לא יסכימו".



מעלה אדומים. צילום: ויקיפדיה



בתוך כך, גם שרת המשפטים, איילת שקד, וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ממפלגת הבית היהודי, התראיינו בגלי צה"ל הבוקר והצהירו על מדיניות ברורה. "מעלה אדומים גוססת בגלל מדיניות ההקפאה, וצריך לעורר את החיים בעיר הזאת, גם הפלסטינים עושים מהלכים חד צדדיים. אין סיבה שלא נעשה מהלכים שאנחנו חושבים שנכונים למדינת ישראל. אני לא קיבלתי שום מסר ממשל טראמפ, לשום כיוון. אבל צריך לדעת שכללי המשחק השתנו ואסור לשחק לפי הכללים הישנים. צריך להבין מהר שהכללים השתנו, אנחנו מקבלים את המסרים 'בואו תגידו אתם מה אתם רוצים'", אמרה שקד. 



ח"כ סמוטריץ' הוסיף כי "הכי טוב שנראה לאמריקאים מה הכי טוב למדינת ישראל, לא נדבר איתם, אלא נראה להם. הממשל החדש לא הולך להסתכל על הבנייה בהתנחלויות".



ואילו יוסי דגן, ראש מועצה אזורית שומרון, שנמצא כעת בסדרת פגישות מדיניות עם מקורבים לממשל טראמפ, התריע מפני מסמוס ההזדמנות ההיסטורית להחלת ריבונות ביהודה ושומרון ובנייה בהתיישבות. לדבריו, הוא וחבריו יכנסו את מרכז הליכוד במידה וראש הממשלה לא יכבד את הבטחותיו. "אנחנו נעמוד כחומה בצורה אל מול ניסיונות ראש הממשלה למסמס את ההזדמנות ההיסטורית לבנות ביהודה ושומרון, ולהחיל את הריבונות על היישובים ביהודה ושומרון. לא היה ממשל אוהד יותר מממשל טראמפ להתיישבות. נתניהו עוקף את טראמפ משמאל".



על פי דיווח בגל"צ, בניגוד למה שטענו בלשכת ראש הממשלה, בכיר בבית הלבן טען כי "אין סיכוי שמסר כזה של "אל תעבירו את חוק הסיפוח" עבר, כולם כאן עסוקים במיליון דברים. תבחרו מדיניות ותרוצו איתה, אנחנו לא נפריע". עם זאת, הגורם הבהיר כי הוא לא מדבר בשם טראמפ, אלא נתן עצה חברית.