קידום ערים חכמות והתייעלות השלטון המקומי עמדו במוקד ועידת השלטון המקומי וקק"ל, שהתקיימה במרכז הירידים בתל אביב בהשתתפות יותר מ־5,000 ראשי עיריות ובעלי תפקידים בכירים ומקצועיים ברשויות המקומיות ובגופים ציבוריים.



דיוני הוועידה, שנפתחה שלשום בערב במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, התמקדו אתמול בדיונים במסגרת עשרות פאנלים של ראשי רשויות, שרים ומומחים בסוגיות הנוגעות להתנהלות השלטון המקומי והכנסת טכנולוגיה מתקדמת.



"8.5 מיליון תושבים מקבלים שירותים מהשלטון המקומי", ציין יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס, שהוביל את הוועידה – "כבר כיום הטכנולוגיה בשלטון המקומי מתקדמת יותר. פעם כדי לפתור בעיה היה צורך לקבוע מראש פגישה עם ראש העירייה, ולעתים עד שהפגישה נקבעה הבעיה כבר נפתרה או שהפכה לבלתי רלוונטית. כיום בלחיצת כפתור, בפייסבוק או בוואטסאפ, ניתן לקבל מענה מיידי".



ביבס הדגיש את הצורך לפעול לקידום טכנולוגי בכל תחומי הפעילות של השלטון המקומי: "על מערך האשפה ניתן לפקח באמצעים טכנולוגיים ולחסוך משאבים רבים. ניתן גם לחסוך כספים רבים בהתקנת תאורה חכמה שתביא לחיסכון בחשמל. פעם היו מציבים שולחנות כדי לרשום לגני ילדים ולבתי־ספר, וכיום הרישום הוא באמצעים טכנולוגיים ובאפליקציה. אלו רק דוגמאות. החיסכון יאפשר להפנות יותר תקציבים לחינוך ולרווחה", ציין.



ביבס הוסיף שיש צורך בשיתוף פעולה מלא עם השלטון המקומי להחדרת הקדמה הטכנולוגית: "כשהייתי בערים בחו"ל ראיתי פיתוחים טכנולוגיים ישראליים. מומחים ישראלים נחשבים לאנשי המקצוע הגדולים ביותר, ואני רוצה לראות אותם פועלים אצלנו", הוא הסביר.



אבל חייהם של ראשי עיריות ושל נבחרי ציבור עלולים להיות קשים, ובעידן הרשתות החברתיות גוברת התופעה של השתלחויות, לעתים עד כדי איומים ושיימינג.



השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שהשתתף בוועידה בפאנל שהתמקד בביטחון האישי, חתם יחד עם ביבס על אמנה מיוחדת למען שיח נקי של ראשי עיריות ונבחרי ציבור בישראל. "אירועי שיימינג ואיומים ברשתות מתרחשים מדי יום ביומו", התריעו יוזמי האמנה.



בפאנל שנערך בנושא החינוך בשלטון המקומי, בהשתתפות ביבס, יו"ר קק"ל דני עטר ושר החינוך נפתלי בנט, פרצה מהומה כאשר מורות המועסקות כעובדות קבלן מחו על תנאי העסקתן בעת נאומו של בנט. הן קטעו את הנאום בקריאות מחאה והוצאו מהאולם. בנט הבטיח במהלך נאומו כי "הקייטנות של החופש הגדול יורחבו כבר בקיץ הקרוב גם לכיתות ג'־ד'".



שר התחבורה ישראל כץ, שהשתתף בפאנל מיוחד בנושא תחבורה וחניה, הבטיח שמדינת ישראל תוביל בשנים הבאות בהשקעה בכלי רכב אוטונומיים ובמכשירי התרעות בכלי רכב. "יותר ויותר מבינים שכשאתה נותן כסף לתשתיות, הדבר מוביל לצמיחה כלכלית", הוסיף כץ.



כץ התייחס בדבריו לניסיונות למנוע את הקמת שדה התעופה על שם רמון בתמנע: "ניסו למנוע את הקמת שדה התעופה בטענה שהוא לא כלכלי. כיום, כששומעים שחברת ענק כמו ריאנאייר רוצה להטיס את מטוסיה משדה התעופה, יש אנשים שאוכלים את הכובע".



עוד הוסיף כץ: "כשאני נכנסתי לתפקיד היו למעלה מ־20 מיליארד שקל שלא מומשו. לדוגמא, 7 מיליארד שקל היו מתוקצבים עבור הרכבת המהירה לירושלים, ואפילו היה קבלן שזכה, אבל ויכוח סביב הפרויקט גרם להקפאתו. בעקבות זאת, האוצר לקח את ההרשאה והשתמש בכסף לדברים אחרים. התפקיד שלי היה להעלות את הרכבת על הפסים למרות זאת – וזה מה שקרה".



עוד פרויקט שאנחנו מקדמים בימים אלה הוא התקנת מכשירי התרעה בכלי רכב יחד עם כלי רכב אוטונומיים חדשים, ובסיס הפיתוח שמוקם בימים אלה בנתניה הוא דוגמה מצוינת לכך".



מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר התייחסה לסוגיית תאונות הדרכים על רקע העלייה במספר ההרוגים ב־2016: "אנחנו משקיעים הרבה מאוד כסף במניעת תאונות דרכים, ולא מחכים לבקשות של קול קורא מצד הרשויות המקומיות".



אפליקציה לניטור חניה


בין המוצגים המעניינים שהוצגו ביריד הייתה מערכת חכמה שתנהל בצורה אפקטיבית אירועי חירום קטנים כגדולים. המערכת כוללת פיתוח אפליקציה ייעודית לניהול הגורם האנושי, והיא הושקה על ידי חברת אורד.



האפליקציה מבוססת על אפיון והגדרה של תרחישים סמי־אוטומטיים, תוך הצגת תמונה כוללת לכל מי שנוטל חלק באירוע – לאורך כל שרשרת הניהול והפיקוד. בניגוד למערכות קיימות, המערכת יודעת להתריע על אנומליה ועל נורות אדומות – תהליכים חשובים שלא בוצעו כחלק ממערך ניהול האירוע.


יזמי המערכת ציינו עוד שהמערכת אינה מיועדת לאירועי חירום בלבד, אלא גם לניהול פעולות שגרה כחלק מהיכולת לתרגם נוהלי עבודה במסגרת עיר לפורמט ממוחשב, ללא צורך בתשתית פיזית, ולהפעילם באופן כמעט אוטומטי: פינוי פסולת עירונית, ניהול עומסי תנועה, טיפול באלימות במרחב העירוני ועוד.



"המערכת משפרת את יכולות הניהול והפיקוח של מרכז הבקרה העירוני, ומאפשרת תמונת מצב רחבה יותר של המתרחש בעיר, איתור אירועים חריגים וניהולם באופן מיטבי, לצד יכולת הפקת דוחות בכל חתך וביצוע תחקירי אירוע מפורטים", הם סיכמו את המצגת, שהמחישה את המהפכה הטכנולוגית המתהווה.



במקביל פותחה פלטפורמה אלחוטית לניטור תפוסת חניה תחת המותג SENSIT. הטכנולוגיה אמורה להחליף את הטכנולוגיות הישנות שניטרו את החניות באמצעות וידיאו. הטכנולוגיה שהציגה אורד קיימת כבר במקומות רבים בעולם, ואינה דורשת חיווט תקשורת או חשמל, ולכן גם התקנתה אינה כוללת חריצה באספלט או הפרעה למהלך התקין של החיים ברחוב.



בנוסף לחדר הבקרה של הלקוח, המערכת ניתנת להפעלה באמצעות תוכנות ואפליקציות, כך שכל בעל טלפון נייד יוכל לאתר מקום חניה ולחסוך סיבובים ברחובות.