הכרתי פעם בחורה ממש עשירה. לא עשירה ברוח ובאהבה וכל השיט הזה, אני מדברת איתכם על בחורה עשירה על אמת, מסריחה מכסף. כל כך עשירה שהיא לא צריכה לקום בבוקר לעבודה. כל כך עשירה שהעובדה שהיא לוקחת כסף מההורים שלה לא גורמת לה רגשות נחיתות - ההורים שלה כל כך עשירים, שבעצם העובדה שהיא לוקחת מהם כסף היא עושה להם טובה, כי כבר אין מקום בכל הבנקים של העולם להחזיק את הכסף שלהם.



אבל זה לא היה הדבר הכי מרתק בבחורה הזאת. הדבר המרתק ביותר בה הוא שאם הייתם פוגשים אותה ולא הייתם יודעים מבעוד מועד שהיא עשירה, הייתם חושבים שהיא בחורה לגמרי רגילה. היא אומנם גרה בדירה מופלאה בתל אביב, אבל מדובר בדירה יחסית קטנה וחמימה. היא לא לובשת בגדי מעצבים. ראיתי אצלה בבית תיק של מייקל קורס. בהחלט מעצב נחמד, אבל בטח לא מרשים כשאת יכולה להרשות לעצמך לרכוש את ג’יין בירקין בכבודה ובעצמה ולהכריח אותה לשבת מולך על מכונת תפירה ולתפור לך במו ידיה בירקין של הרמס.



הבחורה הזאת היא מה שנקרא “כסף ישן”; מישהי שמגיעה ממורשת מרשימה של כסף ולא צריכה להוכיח או להצדיק משהו בפני מישהו. למי שלא מכיר, ישנו צד שני למטבע במושג “כסף ישן”- המושג נובורישיות. הנובורישים הם כל אלו שלא מגיעים משושלת מרשימה של ממון ועשו את כספם במהרה או באמצעות נישואים לכסף, וכדי להראות לכולם את מעמדם החדש, הם מקפידים להתהדר בשלל מרשים של חפצים יקרים וחסרי טעם.



השבוע, כשראיתי את מסע הצלב שביצע ההמון בביונסה ובתמונות ההיריון החדשות והתמוהות למדי שהיא שחררה, לא יכולתי שלא לחשוב לעצמי “צקצקו חמודים, לביונסה מותר, כי ביונסה לא נובורישית”. מפגן חוסר הטעם, לכאורה, שחשפה ביונסה בסדרת התמונות א־לה סשן אייטיז מסטודיו פרג’, זכה לשלל ממים מגחכים (כולל אחד שבו היא מודבקת על רקע עמדת פרחי הפלסטיק בסניף של הכל בדולר. גאונות), גרם לכולם לחשוב שביונסה החליקה על השכל. לכולם, חוץ מלי.



חברים, ביונסה יודעת בדיוק מה היא עושה, והיא עושה מה שבא לה. האם אתם באמת מאמינים שביונסה, אחת הנשים המעודכנות, החזקות, העשירות והמחוברות בעולם, לא יודעת שתמונה על רקע פרחי פלסטיק נחשבת חסרת טעם? האם אתם חושבים שאין מאחוריה סוללה של יוצרי דימויים ויזואליים, שיודעת לשים את האצבע על מה נכון ומה לא נכון? אתם חושבים שזה התפלק לה במקרה? אתם מאמינים שהיא תכננה להצטלם על רקע שדה פרחים שוויצרי, אבל באמצע נגמר להפקה הכסף לנסיעות?



נו באמת, ביונסה תכננה ליצור עבורנו את סדרת התמונות המחרידה ביותר שהיא יכולה הייתה ליצור, כי היא כבר יצרה עבורנו את הדימויים הכי נוצצים ומסריחים מטוב טעם וכסף שיכולים להיות. ביונסה היא לא נובורישית דימויים. היא כבר שנים על גבי שנים מושלמת, מצטלמת מושלם ואנינה עד כדי גועל. עכשיו היא מתפוצצת לנו הפוך על הפוך בפנים ומוכיחה לנו שהיא הולכת להמציא את הטעם הטוב מחדש.



***


מדובר במגמה שהולכת ומתעצמת בחודש האחרון. עוד לפני שביונסה שחררה את סדרת התמונות המשונה, עשתה זאת קים קרדשיאן, שחזרה לפעילות ברשת החברתית לאחר הפוגה ארוכה מהתערבבות ציבורית בעקבות השוד שעברה בפריז. את חזרתה השיקה סדרת תמונות תמוהה לחלוטין ברשת האינסטגרם. שהציגה תאורה עכורה וסט שכלל בית אפלולי, מלוכלך ומוזנח, וגרמה ללא מעט מגיבים לתהות אם נגמר לקרדשיאן הכסף, ואם היא לא שמה לב שהבית שהיא מצלמת בו מטונף. אז זהו, נראה לכם שהיא לא שמה לב? ודאי שהיא שמה לב.



בעולם שבו הרשתות החברתיות הפכו להיות חלון הראווה לחיים של כל אחד מאיתנו, דימויים מצוחצחים שחושפים חיים מלאי גלאם וחפצים פוטוגניים הפכו להיות עניין של הישרדות חברתית. אנחנו מצלמים את ארוחת הצהריים היפה ביותר (אף פעם לא את השאריות מארוחת השישי אצל אמא שפשוט זרקנו לתוך מחבת), את הפינה הכי יפה בבית (לא זאת עם חוטי החשמל שבולטים מהקיר ואף אחד לא טורח לתקן) ואת התמונות הכי יפות מהחופשה (בטח לא את אלו מרצפת חדר האמבטיה אחרי שחטפנו הרעלת קיבה במלון).



לא משנה כמה קשה יום אתה, הרשתות החברתיות מאפשרות לך היום לשדר לעולם שאתה כולך הון־שלטון. ברגע שגילינו שבאמצעות המניפולציות המצולמות הנכונות כולנו יכולים ליצור את הדימוי העצמי הזה, הפכנו כולנו לנובורישים של גלאם וחיים טובים. לא משנה מה יש לנו, אנחנו נחצין אותו כלפי חוץ בבוטות אגרסיבית ובלי מעצורים. אפס טקט, אפס טוב טעם, אפס צניעות.



שלא כמונו, קים וביונסה הן “כסף ישן” בכל הנוגע לדימוי הנוצץ שלהן. כולם יודעים שהן עשירות, מוצלחות ומלוטשות לעילא. לכן, כשהן בוחרת להוציא החוצה תמונות חסרות טעם, אנחנו מבינים שלא מדובר בטעות - להפך, מדובר בטעם החדש. אנחנו למעשה חוזים בעלייתה של אסתטיקה חדשה. אסתטיקה שמואסת בטוב טעם על פי הגדרתו המיושנת.



אסתטיקה שרק עשירים, מקושרים ושבעים על אמת יכולים לגרום לה לעבוד, כי אין לנו ספק שהם פשוט משתעשעים ולא באמת חושבים שזה טוב טעם. אגב, לא מדובר בסגנון שאין לו תקדים. בית האופנה הידוע פראדה משחק היטב על קו התפר של חוסר הטעם כטוב טעם החדש. ברגע שמגיעים לדרגה מסוימת של אנינות, אפשר להתחיל למתוח את הגבולות של חוסר הטעם ולשחק בהם כרצוננו.



אגב, אני רואה בכל המגמה הזאת יריקה מוחלטת בפרצוף שלנו. בעוד אנחנו אוספות שקל לשקל כדי לקנות את התיק החדש של קלואה ולצלם אותו לעייפה לאינסטגרם, קים וביונסה מצלמות את עצמן על רקע חוטי חשמל רופפים בבית רדוף ומול פרחי פלסטיק כעורים. כי מה לעשות, הן יכולות לנגב את הישבן עם תיקי הקלואה שלנו, וגם אם הן יצטלמו על רקע ג’ימבורי בקריית אונו, הן עדיין יהיו יותר איקוניות ממה שכולנו אי פעם נהיה.