אני סובל משיעול יבש וכבד המלווה בכאבים באזור שמתחת לחזה. האם יש צורך בטיפול אנטיביוטי?
"ממש לא. שיעול יבש נובע מסיבות רבות, בהן, אלרגיה, רפלוקס (חומציות שעולה מהקיבה), תרופות שונות, כמו תרופות להורדת לחץ דם, ועוד. שיעול בלבד אינו מצדיק טיפול אנטיביוטי, אבל את הכאבים מתחת לחזה צריך לבדוק. שיעול יכול להיגרם גם מדלקות ויראליות, שלא רק שאינן מגיבות לאנטיביוטיקה, הטיפול האנטיביוטי אף מזיק במקרים כאלה. בגוף יש סוג של מאזן בין החיידקים, הפטריות והווירוסים, וברגע שאנחנו נוטלים אנטיביוטיקה, אנחנו אומנם הורגים את החיידקים, אבל במקרה של מחלה ויראלית, הווירוסים יכולים לחגוג. לכן, אם לא צריך אנטיביוטיקה, אז לא צריך.



באופן כללי צריך לחסוך כמה שיותר באנטיביוטיקה, כי היום כבר הגענו למצב שהאנטיביוטיקה מפתחת יציבות למחלות, וחבל. הכאבים בחזה יכולים להיגרם מהשיעול עצמו, כי השיעול גורם להתכווצויות של השרירים שגורמים לכאבים, לכן אם הכאבים והשיעול לא חולפים תוך תקופה קצרה מעצמם, אני ממליץ לך ללכת לעבור ברור רפואי ובדיקות נוספות ולהיות במעקב".



ידוע לי שברזל נספג טוב יותר עם ויטמין C. האם כדאי לי לשתות מיץ פומלה לפני נטילת תוספי הברזל?
"אכן. ברזל וגם סידן נספגים טוב יותר בסביבה חומצית. לכן, את יכולה לשתות מיץ תפוזים או מיץ פומלה, מיץ עגבניות או כל משקה חומצי לפני נטילת תוסף הברזל".



האם אתה מכיר את המונח שיתוק שינה, מצב שבו ישנים, ובמקום לחלום רואים את החדר סביבך?
"אכן, מכיר את המושג, אבל פירושו הרפואי לא בדיוק כך. שיתוק שינה הוא שיתוק שקיים בשרירים אצל כולנו כאשר אנו חולמים, וייתכן שבזמן שנת החלום אפשר לראות את החדר סביבך. קיים מצב שבו כאשר מתעוררים משינה, בשלב הראשוני הגוף נמצא אחרי שנת החלום ועדיין נשאר במצב של שיתוק, ואז כאשר פוקחים את העיניים, רואים את החדר ולוקח כמה חלקי שניות עד שה'שיתוק' חולף. למעשה שיתוק שינה הוא תופעה שבאה כדי להגן עלינו, כי כאשר אנחנו חולמים למשל שאנחנו נלחמים או מרביצים, מתאגרפים או קופצים מתהום, השיתוק של הגוף מגן עלינו, כי אם הוא לא היה קיים, היינו עלולים לקפוץ מהמיטה במהלך השינה לבעוט במי שישן לידינו, להיפצע, וכדומה. לכן השיתוק בא להגן עלינו כדי שלא יקרה לנו שום דבר פיזי במהלך השינה. כאמור, בחלק מהמקרים קורה שמתעוררים כעשירית השינה או מאית השינה לפני שהמוח מתעורר, ולפני שהשיתוק חולף בגוף ואז כאשר פוקחים את העיניים אנו רואים את החדר סביב".



אני בן 18 וכבר שלושה חודשים אני מרגיש צימאון כל הזמן וצריך לשתות ואז בכל כרבע שעה מרגיש צורך להשתין. עשיתי בדיקות דם והכל יצא תקין. הרופא חושב שאולי מדובר בתסמין לסוכרת ואמר לי לנסות לא לשתות קפאין, כי אולי הגוף מיובש. בחודשיים האחרונים אני נמנע מלשתות קפאין, אבל בכל זאת לא מבחין בשינוי. מה לדעתך כדאי לי לעשות?
"דבר ראשון, אני מציע לך לאסוף את השתן שלך כדי למדוד את הכמות שלו. כמות השתן ואיכותו הן קנה מידה לאבחון מחלות. ישנה מחלה די נדירה שנקראת דיאבטיס אינסיפידוס, מצב שבו יש הרבה שתן, והוא תפל. מאידך גיסא, במצב של סוכרת יש הרבה שתן מתוק. בתקופות העתיקות לא ידעו לבדוק בדיקות שתן כמו שנוהגים כיום, ואז הרופא היה נוהג להריח את השתן ואף לטעום אותו. אם לשתן היה טעם מתוק, זה היה נקרא דיאבטיס מליטוס (הרבה שתן מתוק), ודיאבטיס אינסיפידוס הייתה המחלה שבה הייתה כמות רבה של שתן, אבל בטעם תפל. כך הרופא ידע לאבחן את שתי המחלותלפי טעם השתן.דיאבטיס אינסיפידוס, שבה השתן הוא תפל, היא מחלה שבה חסר הורמון מסוים שמופרש מבלוטת יתרת המוח.



לכן, אתה צריך לעבור בדיקה ויש כמה טיפולים למחלה הזאת. נוסף על כך, אתה צריך להרגיל את עצמך לשתות פחות. יש אנשים שמרגילים את עצמם לשתות ללא הפסקה, ולכן הם משתינים כל הזמן. ברגע שהם שותים כל הזמן ומשתינים כל הזמן נוצר אצלם מיהול של המלחים בדם, ואז הם עלולים להגיע למצב של תת רמה של נתרן בדם. לכן התופעה שאתה מתאר בפירוש מחייבת התייחסות וביצוע של בדיקות נוספות. בכל זאת הייתי חוזר על בדיקות סוכר שעתיים אחרי ארוחה עם פחמימות, ולא בצום, וגם בדיקת המוגלובין מסוכרר, המראה את ממוצע הסוכר בשלושה חודשים". 



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא מומחה ולהיבדק אצלם.


מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב-"103FM"