טיסת אל-על איחרה בשלוש שעות והנוסעים דרשו פיצוי. אל-על ניסתה להתחמק והדיונים הגיעו עד לבית משפט באמסטרדם. אולם מסתבר שלפי החוק בישראל הפיצוי לנוסעים מתחיל רק לאחר 8 שעות איחור ומעלה. עו"ד אשר רוטבאום, מומחה בדיני תעופה, סיפר לגבי גזית ב-103FM: "החוק הישראלי קובע מנגנון פיצוי ללא הוכחת נזק לנוסעים שהטיסה שלהם בוטלה או התעכבה ביותר מ-8 שעות. הפיצוי נמדד בהתאם לנוסחה שקבועה בחוק, ומחשבת לפי המרחק בין נקודת המוצא לנקודת היעד. ככל שהמרחק גדול יותר, כך גם הפיצוי. למשל, אם הטיסה מישראל לניו יורק והמרחק גדול מ-4,500 ק"מ, כל נוסע על הטיסה זכאי לפיצוי של 3,000 שקלים. כשמדובר על 400 נוסעים זה מגיע לסכום מטורף של 1.2 מיליון שקלים".

"יש סעיף שקובע שאם חברה לא תשלם מיד את הפיצויים שמגיעים, היא תהיה צפויה לפיצויים עונשיים, שיכולים להגיע עד 10 אלפים שקלים ללא הוכחת נזק", הוסיף עו"ד רוטבאום. "מעבר לזה. כאשר הנוסע נמצא בנמל התעופה והטיסה בוטלה, החברה מחויבת לספק לו שירותי סיוע. היא לא יכולה 'לזרוק' אותו שם ולומר לו תסתדר לבד. היא צריכה לספק לו מזון ובית מלון עד שתגיע הטיסה החלופית".

"הסעיף בחוק, אתו חברות התעופה מנסות להתחמק מאחריות, קובע שאם הטיסה בוטלה כתוצאה מ'נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה', היא פתורה מלפצות", ציין עורך הדין. "בכל כתבי ההגנה שחברות תעופה מגישות לבית המשפט, הן מסתמכות על הסעיף הזה וטוענות שתקלה טכנית היא למעשה 'נסיבות מיוחדות'. אנחנו משכנעים את בית המשפט שתקלה טכנית איננה נסיבות מיוחדות, וחברות תעופה נאלצות לשלם את הכסף שהן לא היו מעוניינות לשלם עם הדרישה הראשונית".

"חברות התעופה עובדות ב'שיטת מצליח'. כשהנוסע דורש את הפיצוי שקבוע לו בחוק הן קודם כל 'זורקות' אותו ואומרות לו שלא מגיע לו", הוסיף. "השיטה כנראה עובדת כי 95% מהכסף שהיה צריך להגיע לנוסעים כפיצויים לא משולם להם. רק 5% משולמים, אלה שבאמת מגישים עליהם את התביעות נוסעים שמתעקשים על הזכויות שלהם ובסוף מקבלים את מה שמגיע להם. זה לוקח זמן. חברות התעופה מטרתן להתיש את הנוסע, אבל אם עושים את זה בדרכים הנכונות אפשר להשיג את מה שהחוק קובע וזה לא אמור לגזול יותר מדי תעצומות נפש. מטבע הדברים ללכת מול חברת תעופה ולהבין בתנאי החוק והפסיקה לא כל אחד יודע לעשות, אבל זה אפשרי, אם הולכים לבית המשפט לתביעות קטנות. לא בהכרח התוצאה תהיה אופטימלית".