מעודדים מהמחלוקת הפוליטית באשר לעתידו של "כאן – תאגיד השידור הישראלי", שאמור להחליף ב-30 באפריל את רשות השידור, יוצאים עובדי הרשות המאוגדים בהסתדרות (כחמישים אחוזים מהעובדים, רובם ככולם בוועדים הטכניים וההנדסיים) למאבק נוסף בשיתוף הפעולה שנכפה עליהם עם הגוף שאמור להחליפם בקרוב ושולפים מהארכיון את האוצר המשמעותי האחרון שנותר בידיהם - ארכיון רשות השידור.



על פי נהלי עבודה שהוציאה ההנהלה הזמנית של רשות השידור שבפירוק, על עובדי הארכיון להעביר לשימוש אנשי תאגיד "כאן" כל חומר שהתאגיד, כגוף ממשיך לרשות, זקוק לו כדי להיערך לתחילת שידוריו בטלוויזיה. הבוקר שלח משה שגב, יו"ר ארגון הגג של עובדי ההסתדרות ברשות השידור, מכתב לברי בר-ציון, מנהל רשות השידור, שבו הוא מאיים כי אם ההנהלה תממש את הסנקציה לפטר עובדים שיסרבו לשתף פעולה עם ההנחיה - יוחשך מסך הערוץ הראשון ותיפגע רציפות השידורים שהנהלת הרשות אחראית לקיים עד עלייתו של "כאן" לאוויר.



על פי חוק, על רשות השידור להעמיד לרשות "כאן" את אוצר הארכיון שלה, אבל בשיחה עם "מעריב אונליין" מסביר שגב מדוע עובדי הרשות אינם מחויבים לצעד הזה. "כולם יודעים שמרגע שעבר החוק תאריך הקמת התאגיד נדחה ונדחה. מישהו היום יכול להבטיח לנו שב-30 באפריל התאגיד אכן ישדר? אי אפשר להתעלם ממה שקורה. יש בידי חוות דעת משפטית שמגבה את ההתנגדות הנחרצת שלי להעביר חומרי ארכיון לתאגיד עד שלא תהיה החלטה סופית בממשלה לאן הסיפור הזה הולך. מדובר בגוף בהקמה ואם יחליטו לפזר אותו אנחנו לא נדע אצל מי החומרים האלה נמצאים בכלל". שגב מבהיר: "אני לא מוכן שהאוצר שנקרא ארכיון רשות השידור יעבור לכל דיכפין ואני מתנהג פה כשומר הסף".



ארכיון רשות השידור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ארכיון רשות השידור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



האם אתם נאחזים במחלוקת הפוליטית על הרכב ומהות התאגיד, אף שעל פי החוק כרגע הוא יקום בכל מקרה, ומדוע? מה האינטרס שלכם להיות שומרי הסף של ארכיון שדינו בכל מקרה לעבור לידיו של תאגיד השידור החדש?


"התמונה שמצטיירת בתקשורת לפיה כבר יש תאגיד מסודר שעובד ונערך לשידור אינה מדויקת. עד לרגע זה העובדים פה לא יודעים מה קורה איתם ומתי. אפילו מבחינה מוסרית אתה לא יכול לבוא לעובד שלא יהיה חלק מהתאגיד ולהכריח אותו להעביר חומרים כשהוא יודע שקיצו קרב".



שגב מכחיש כי מדובר למעשה בשביתה איטלקית: "לאורך כל התהליך התעמרו בעובדי רשות השידור. הצורה שבה קיבלו עובדי רשות לתאגיד היתה מזלזלת, כמעט מובנת מאליה. התייחסו אליהם כמו לעבדים. במקום שהתאגיד יקום על בסיס עובדי הרשות קרה ההפך. כל עוד אין תאגיד מסודר – שום חומר לא יוצא מרשות השידור. אני בשום אופן לא רוצה להחשיך את המסך, לא עשיתי את זה מעולם, אבל מרגע שההנהלה מאיימת בפיטורים על עובדים שיישמעו להוראות הוועד לא נותרה לי ברירה אלא להבהיר להנהלה ולכונס הנכסים שאם עובדים יאוימו – לא תהיה רציפות שידורים.



העובדים מדברים בעיקר על הארכיון הדיגיטלי של חמש השנים האחרונות מאז עבר ערוץ 1 לשידורים דיגיטליים. אלה החומרים שהתאגיד מבקש ושכבר זמינים כקובצי מחשב. לא מדובר על הארכיון האנלוגי של עשרות השנים האחרונות שטרם עבר דיגיטציה. העובדים מבינים היטב את הדחיפות החדשותית של נגישות התאגיד לארכיון השנים האחרונות. "אם יש לתאגיד חומרים והוא מוכן לשידור – שיעלה לשידור. כשתהיה החלטה חד משמעית וסופית (שעוד נמצאת בדיונים בין ראש הממשלה לשר האוצר) על עתידה של רשות השידור, אז נעשה הערכה מחדש וגם אז לא בטוח שאני אאפשר לתאגיד חומרי ארכיון לאור התנהלות התאגיד מולנו. אין לנו מה להפסיד".