מי אמר שהאמת שלהם טובה יותר משלכם? מדויקת, מוסרית, ראויה יותר מזו שאתם מחזיקים בה? נדמה לי שאפשר לומר שדיקטטורת המחשבות הסתיימה. עוד קצת והיא מאחורינו. על הזכות לומר זאת בקול רם ועל קריעתן של עשרות שנות צביעות נודה לדונלד טראמפ ונבקש במקביל גם מהשם שישמור אותנו מזעמו. לא הייתי רוצה להיות חשוף לכעסיו, או להסתמך על שליטתו בפרטים הקטנים. גם בפרטים הגדולים הוא לא תמיד להיט. בייחוד באזורי סקנדינביה. אבל המהלך עצמו והתנודות שהוא גורר מעניינים ומרחיבים אופקים.



קשה לדעת אם מדובר בתוצר מחושב או באלתור שהתעצם. בפועל אין זה משנה: שנים האכילו אותנו בסיפור מאוד מסוים ובפרשנות חד־צדדית. אמרו לנו שכך המציאות. גם אם חוויתם וראיתם במו עיניכם שהמצב אחר, מיד עם חזרתכם הביתה כשהתייצבתם מול המסך והעיתון קיבלתם שטיפת מוח הגונה: "אתם טועים, מה שיוצא מפיהם של פרשנינו הוא האמת", טענו בפנינו, "לצערנו המוח שלכם אינו מפותח דיו מכדי להבין את התמונה השלמה. לכן אנחנו פה. סמכו עלינו. השאירו לנו את תיווך האמת". בסוף האמנו. אחרי שהלמו בראשינו ללא הפסק התיישרנו לפי הקו הזה, בעוד שדעות אחרות הושלכו לפח ומי שהחזיק בהן תויג כאידיוט.



עכשיו, הודות לאיש ההפכפך בעולם, התמונה השתנתה. הסדק שהוא פער עמוק כל כך עד שההגמוניה האחידה והנאורה, לכאורה, מנותצת. נכון, יש כאן משהו מבהיל, מטלטל, שעלול לעורר פאניקה. מבחינת חלק מהאנשים, הקרקע נשמטת מתחת רגליהם. לצד זאת עולה הזדמנות בלתי רגילה לשינוי ולרענון. סוף־סוף יכולים רבים ואחרים להשמיע קול, להשתתף ולהשפיע.



על מידורם של גורמים מהשיח המרכזי כבר דובר רבות בחברה הישראלית. בעבר מי שלא החזיק בפנקס המתאים, מי שלא נולד עם הקישור המשפחתי הנכון, מי שלא שירת בתחנת הרדיו המקובלת והפעיל את לשונו בחנופה המתאימה, נשלח לעזאזל. נכון להיום פובליציסט עתיר זכויות בעל ראיית עולם חד־צדדית שווה ערך לאושיית פייסבוק עממית ורעבה. נפלא. הכרסתנים, הקומיסרים, המבטלים במחי יד רשמים שונים נכנסים לפרופורציה ואיתם גם הבלוף שהאוטוריטה מביאה עמה.



השבוע צפיתי בפרשן מוכר ומוערך בטלוויזיה ונדהמתי. מדובר באיש מקצועי ומעולה בתחומו. רהוט וידען. מתוקף העוצמה שצבר, זלג לאינסוף מישורים וקבע אמיתות מוחלטות במרחבים שבהם אין לו יתרון על פלוני או אלמוני. זה פסול. הנה לכם דוגמה למה שהתרחש כאן שנים. מומחה תחום הופך לפרשן מדיני, פוליטי, כלכלי, מומחה לענייני ספורט ולבסוף גם לבעל דעה נחרצת במישור המוסרי. עם השנים המנגינה הנכונה הפכה לאמת אבסולוטית, והוא בעצמו הוכתר כבעל השררה. אין לאתגרו. מי שהעז לחלוק עליו הוקע. המסרב לרקד לפי נעימת חלילו הפוליטי־ערכי גמור. וגם כשאותו אדם נחשב טעה, לא התנצל. כי מעשית אינו יכול לשגות לעולם. זה אנחנו שכשלנו בהבנת דבריו.



האם תיתנו לטכנאי מחשבים, טוב ככל שיהיה, לומר לכם מה הבעיה הבריאותית שהנכם סובלים ממנה? איך לפתור את הנזילה שלכם בגג? לקבוע לכם איך צריך לנהוג בדילמות המהותיות ביותר בחייכם? לא. חמור מי שיאות לכך. אבל בעולם הטלוויזיה גוג ומגוג. מומחה מתפתח לנביא זעם. הטאבו, אתם מבינים, נקבע באופן חד־משמעי בידי קבוצה מצומצמת שהכניסה אליה לא קשורה לכישרון, ליכולת או לידע.



הספר "1984" הפך לאחרונה לאופנתי בעקבות הבחירה בטראמפ. עלעלתי בו השבוע שוב. אסכם בקצרה. העלילה עוסקת, בין השאר, ביכולת לשכתב ולשנות את האמת לרמה כזו שהיא נזילה לחלוטין וניתנת לניתוב אינסופי בהתאם לרצונות משעבדי התודעה. לצורך כך מפתחים מלל שמסייע לצמצם את המחשבה לנתיבים הרצויים, מערכי פקידים שאמונים על שינוי תיעוד העבר לצורכי ההווה ואלימות שמנקה ביסודיות כל זכר לרעיון או לאדם שאינו הולם את הדרישות המיידיות של האליטות. השקר הוא אמת. ולהפך. מחשבה חריגה מרודדת, עד שהיא הופכת ללא כלום ומי שהחזיק בה מפורק עד שהוא מגיע למצב שבו דעותיו מתאימות לרצוי.



כוכבי המדיה בעולמנו טוענים שזה מה שהנשיא החדש בארצות הברית וראש הממשלה בישראל מנסים לעשות. שרצונם דורש את ערעור צינורות הדיווח כדי שיתאימו לתפיסת עולמם. המציאות הפוכה. במשך שנים עוצבה ההוויה על פי תפיסתם של עורכים, פרשנים, כתבים ומנהלנים, ששידרו מידע מנותק מהמציאות ומבוסס על תפיסתם המוסרית־הפוליטית ולא על עובדות. ההווה הועבר לצרכן המדיה תוך שהוא מעוקם ומשרת ערכים שהם ראו לנכון לקדם. לכן כשמגיע מישהו שטוען שיש עוד זוויות שבהן ניתן לבחון את המתקיים (גם אם מדי פעם הוא שוגה באופן קיצוני), אותם גורמים שרואים את מגדל השן שלהם מתמוטט זועקים. הכל כדי למנוע את התרסקות העמדה החביבה עליהם.



טראמפ בהחלט מטרלל את העולם. הולך להיות מעניין, מוזר ולא תמיד קל. אבל לצד זאת הוא גם משנה ומקעקע אותו. המדיה הישנה תחת אש צולבת והתוצאה הסופית תאפשר אולי לרבים מאיתנו לקבל מתנה בדמות חופש המחשבה ושוויון הזדמנויות. ואלו דברים, כך נדמה לי, טובים בהחלט. החזיקו חזק, הרעד רק ילך ויתעצם.