1. המחשב בחטיבת המבצעים במטכ"ל הוא לעתים אכזרי עד מאוד. לא אחת הוא מעניק למבצע שם הרואי, שבערבו של יום לא תואם את ייעודו או את התוצאה הסופית. בשנים האחרונות החלו דוברים ורמטכ"לים בעלי מודעות היסטורית "לסייע" למחשב בבחירת השמות למבצעים, אך אין בכך כדי לפתור את בעיית הפערים בדיעבד.



בעוד זמן קצר, כשישקע האבק על הכותרות, לא יהיה שר, חבר כנסת, עיתונאי או אדם כלשהו בציבור שיזכור את דוח מבקר המדינה על צוק איתן, פה ושם ישתמשו בו כדי לנגח פוליטיקאי בהווה או בפוטנציה ולא יותר. במקום אחד זה לא יקרה: בצה"ל. שם מבינים שעליהם לתחקר כל פינה ולתקן כל ליקוי. זה לא התחיל כעת, אלא לפני שנתיים, בתחקירים פנימיים ובצוותים לתיקון ליקויים עם בקרה ומעקב, אימונים ומלאים, תוכניות וטכנולוגיות.



בצבא רגילים לכך, כי להבדיל מפוליטיקאים, הציבור מצפה מהם ליותר. זכוכית המגדלת המונחת על פעילותם גדולה יותר ומחיר השגיאה גבוה מאוד. זו הסיבה שהביאה השבוע את רא"ל גדי איזנקוט להרכין ראש בפני דוח המבקר ולהבטיח את יישומו.



2. תא"ל (במיל') יוסי ביינהורן, שעמד בראש צוות הביקורת של מבקר המדינה לדוח צוק איתן, הוא איש רב ידע וניסיון. קצין תותחנים שעבר למטה; ראש מחלקת הארגון של המטכ"ל; עוזר לרמטכ"לים אמנון ליפקין שחק ז"ל ושאול מופז; ראש מטה לשרי הביטחון יצחק מרדכי, משה ארנס ופואד בן אליעזר ז"ל; מבקר מערכת הביטחון במשך שנים ויועץ לוועדת החוץ והביטחון.



לפני מספר שנים, כשלא הסכים להתיישר על פי דרישות לשכת שר הביטחון ולבצע ביקורת בהזמנה, הראה לו השר אהוד ברק את הדלת החוצה והחליף אותו במבקר שמבין בפוליטיקה. ביינהורן נפגע עמוקות. בטקס הפרידה המאולץ שנעשה לו בנוכחות שר הביטחון והרמטכ"ל, נשא דברי תוכחה לא פשוטים על אובדן הממלכתיות. אולם את הסרט שהקרין בנו לא הסכים להפיץ בפומבי. מין ממלכתיות שכזו.



ביינהורן עשה חסד גדול עם מדינת ישראל ועם צה"ל. הוא החזיר בדוח שכתב את האיזונים אל סרגל האחריות הלאומי. לא עוד אחריות יתר על לובשי המדים, אלא על הממשלה ובכיריה. ביינהורן מבין את משמעות חוק היסוד, שקובע כי הממשלה היא המפקד העליון של הצבא. הוא מבין את האחריות השילוחית שלה בענייני חיים ומוות ואת משמעות קיומו של הקבינט והממשלה. אנשי העסקים שבין הקוראים יוכלו להשוות את אחריות ראשי הממשלה, שרי הביטחון וחברי הקבינט לאחריות (גם הפלילית) של ראשי וחברי דירקטוריון בחוק החברות החדש.



ביינהורן מבקר בראש ובראשונה את בנימין נתניהו ומשה יעלון. הם ראשי המערכת, הם החליטו להוציא את צה"ל למבצע, הם אמורים היו לוודא כשירות, מוכנות, יעדים ברורים, מודיעין זמין, חלופות טרם יציאה לקרב וגם לנהל את האירוע בפועל. רק לאחר מכן באים בהערות לרמטכ"ל ולצבא.



כך ראוי שייעשה לאחר שנים ארוכות שבהן צה"ל ומפקדיו היו משלמים מחיר ציבורי על כשלים, בעוד הדרג המדיני היה מושך בחוטים לפני פרסום הדוח ועובר לעמדת הפרשן מיד לאחריו. לא עוד. אם תרצו תקראו לזה "רפורמת ביינהורן".



3. בניגוד לשרים יואב גלנט ונפתלי בנט, אינני יודע מתי צפוי הסבב הבא מול חמאס בעזה. אבל יש משהו שאני יודע: גם בקבינט הבא לא יישבו יגאל אלון, ישראל גלילי וחיים בר־לב. גם לא יצחק רבין, דן מרידור ואפרים סנה.



יישבו בו פוליטיקאים שחושבים פוליטיקה יותר מממלכה; פייסבוק וטוויטר יותר מפרוטוקול; ודיון עומק ופזילה למהדורת החדשות של הערב ולא לדפי ההיסטוריה ולאחריות הלאומית. זה מה שיש ועם זה צריך לנצח.



לכן אין לקבל את הנימוקים שמעלים נתניהו ויעלון, כי מידור חברי הקבינט ממידע מודיעיני וממהלכים צבאיים נועד למנוע הדלפות. אשים נפשי בכפי ואקבע כי כאשר ילך בן אנוש על כר דשא מטופח, לא יעז לזרוק בו בדל סיגריה, גם לאחר שיוודא שאיש לא יראה. לא כך ינהג אם יתהלך בשדה בור. כך גם בקבינט: כשרואים שההדלפות באות כנראה מהראש, לא יישאר איש מאחור.



אני יכול להעיד מקרוב כי נושאים רבים וחשובים שנדונו בקבינט בשנים האחרונות לא דלפו. הייתה אווירה של אחריות, ודוגמה אישית מלמעלה. האחריות של הממשלה היא קולקטיבית, מותר לה להעביר אחריות ולהסמיך את הקבינט, וברצותו יכול ראש הממשלה לקבל מנדט ולנהל עניינים רגישים בפורומים מצומצמים. אולם לא ניתן לקחת סמכות ללא אחריות. אם לא בנית שותפות, תישא לבדך באחריות.



ייתכן כי הטיעון של יעלון על כך ש"הקבינט בצוק איתן היה הגרוע וחסר האחריות שפגשתי... פוליטי ופופוליסטי", הוא נכון. זה מה שיש ועם זה צריך לנצח. לשם כך דרושה מנהיגות סמכותית ובוטחת, שיודעת להטיל מרות ולנהל צוות. זה לא קרה מספיק בצוק איתן.



4. עד לפני מספר שנים דוחות מבקר המדינה היו עניין של מה בכך. חלק מכרוניקה, כמו עיתוני סוף השבוע. מדברים עליהם כמה ימים וזהו. במשרד ראש הממשלה ישנו אדם בתפקיד "המפקח הכללי", שאמור לעקוב אחר יישום לקחי הדוחות. לא במקרה אתם לא מכירים את שמו. בעבר בחן המבקר גופים ותהליכים, לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. מרים בן־פורת החלה בשינוי, ואחריה מיכה לינדנשטראוס. שפירא ממשיך בכך ומבקר אישים ונושאי תפקיד.



זה הופך את הדוח למעניין, מחייב ומסוקר יותר. הביקורת על פוליטיקאים ונושאי תפקיד בכירים הופכת את הדוחות לחומר נפץ פוליטי ואת הקרב על הטיוטה והנוסח הסופי למלחמת "חפירות". כל זה גורם לכך שהדוחות יוצאים באיחור. אבל מה לעשות? את המלחמות עושים אנשים, את ההחלטות מקבלים פוליטיקאים, ואת הניהול של המלחמה מנהלים אנשים.



אסור שהמודל הזה ימנע מביצוע טיפול מערכתי. דוח צוק איתן מחייב חידוד נהלים בקבינט, התמקצעות חבריו וחברותיו, אכיפה של ביטחון מידע, חיזוק הפיקוח של ועדת חוץ וביטחון על הממשלה, צה"ל והשב"כ ותיקון דחוף ומיידי של הדיאלוג הקלוקל בין הדרג המדיני לצבאי. זה יותר חשוב ממה שיעשו גנץ או בוגי בשנה הבאה.



5. מבקר המדינה מטיח בנתניהו, יעלון וגנץ כי לא בחנו ברצינות חלופות פוליטיות ומדיניות טרם היציאה למלחמה. בכך הוא מבקש לחדד כי תפקידו של נבחר ציבור ומפקד צבא הוא למנוע ולהרחיק את המלחמה הבאה, ולא להותיר אבן על אבן בטרם ישלח חיילים אל מותם.



זהו תפקידם האמיתי לפני שיעטו מעילי עור או יוניקלו וייצאו "לעמוד מקרוב" אחר ניהול המלחמה וילגמו סקרי דעת קהל כסודה ביום חמסין. את המשפטים הללו של מבקר המדינה הייתי מדפיס על פלקטים, שייתלו בחדר הדיונים של הקבינט, בלשכת שר הביטחון והרמטכ"ל ושיילמדו בכל קורס בכיר במערכת הביטחון. אלו משפטים חריגים בדוח המבקר, אבל זוהי חובתו למשפחות השכולות ולנו. אל תנצחו לנו מלחמות, תעשו הכל להרחיק אותן מאיתנו - זהו תפקידכם.



6. תרשמו לפניכם: השרים משה ארנס, דוד לוי, אריה דרעי, עמיר פרץ, דן מרידור, יובל שטייניץ ועוד רבים וטובים בממשלה ובכנסת, ללא גרם אחד של ניסיון צבאי וביטחוני, אבל עם תרומה אדירה לביטחון המדינה ולקבלת ההחלטות השקולות והאמיצות בענייני מלחמה ושלום.



7. במשך שנים, לרבות בצוק איתן, מכהן האלוף (במיל') יום טוב סמיה כסגן מפקד פיקוד הדרום במילואים. לא בדיוק אחרון הש"ג בצבא, אלא בעל נגישות והשפעה. סמיה, שמתמודד על מקום ברשימת העבודה לכנסת, התארח השבוע בלא מעט אולפנים בזכות הידע הדרומי שלו ושפך ביקורת על הצבא, הרמטכ"ל ופיקוד הדרום.



כשפגשתי אותו באולפן בוקר הוא כבר נשמע אחרת. מפויס וממלכתי יותר. מישהו בטח העיר לו שדברי הביקורת שלו נגד מפקדיו גורמים לו נזק, והוא מיהר לתקן. והנה לכם, רבותי, לקח אחד שכבר תוקן.



8. שתי טעויות נעשו במקומותינו בעניין חידון התנ"ך ביום העצמאות. הראשונה, שהפרו את החלטת בן גוריון שאת החידון ינהל חיל החינוך של צה"ל; והשנייה, החלפתו של המנחה אבשלום קור. השנה הוא יחזור. מי אמר שלא מפיקים כאן לקחים. שבת שלום.



[email protected]