1. ביום שלישי השבוע, יממה לפני יום האישה הבינלאומי, זרקה שרת המשפטים איילת שקד לחלל האוויר את המשפט החשוב הבא: "אתמודד בעתיד על ראשות הממשלה". ביבי ושרה נתניהו שקשקו כששמעו על ההכרזה. הם יודעים באופן אישי ששרת המשפטים היא "שאטרית", ואם היא מחליטה ללכת על ראשות הממשלה, יש סיכוי סביר שהיא גם תצליח, וזה אומר שהבית ברחוב בלפור יאכלס את שנואת נפשו של הזוג המלכותי.



ההייטקיסטית החילונית שהצליחה להגיע עם נפתלי בנט לראשות המפלגה הדתית־לאומית הבית היהודי לא פראיירית. היא נאה, יודעת לדבר, יודעת להניע מערכות ולהשיג מה שהיא רוצה. היא הפכה לאימת בית המשפט העליון ונחשבת לשרה מוצלחת אף על פי שאינה משפטנית. היא האישה היחידה בקבינט המדיני–ביטחוני. היא למדה באוניברסיטה מדעי המחשב והנדסת חשמל, יש לה בעל טייס (שלא שותה שמפניה ורודה) והיא לא מעשנת סיגרים.



מכריה אומרים שכשהיא מחליטה משהו היא הולכת איתו עד הסוף. היא יודעת לקמבן ולנצל הזדמנויות, והיא גם עשויה להיות האישה הראשונה שתהיה ראש הממשלה שתחליט שהגיע הזמן שבמדינה מערבית מתקדמת תהיה ממשלה על טהרת הנשים.



אל תצחקו, קואליציית נשים מקיר לקיר עשויה להיות הפתרון שיביא את השלום לאזורנו המחורבן.



למדינת ישראל הייתה ראש ממשלה אחת, ובתקופתה הייתה הנוראה במלחמות, מלחמת יום כיפור באוקטובר 1973. רוב אזרחי מדינת ישראל כבר שכחו את ראש הממשלה גולדה מאיר, או לא יודעים כלל שהייתה אחת כזו.



גולדה מאיר הייתה ראש הממשלה הרביעית של ישראל. היא כיהנה בתפקיד ממרץ 1969 עד יוני 1974. לפני שהפכה לראש ממשלה היא הייתה שרת העבודה ושרת החוץ, ומילאה הרבה תפקידים ציבוריים מכובדים. כאשר ראש הממשלה השלישי לוי אשכול (עוד דמות שרוב הציבור שכח שהייתה קיימת) נפטר ב–1969, מילא באופן זמני את מקומו הפלמ"חניק יגאל אלון שנתמך על ידי שר האוצר פנחס ספיר, במאבק על הירושה מול משה דיין. בין דיין לאלון היו מאבקי כוח שסיכנו את מפלגת העבודה, ומרכז המפלגה החליט שלמען שלמות המפלגה תיבחר גולדה לעמוד בראשה ובראשות הממשלה.



מעטים יודעים–זוכרים שהמאבק בין דיין לאלון הביא את הפוליטיקה הישראלית למצב שמעולם לא הייתה בו קודם לכן. מאחורי הקלעים ניהלו את המאבק מהצד של דיין קרל זינגר, בעל משרד אבטחה ובילוש, ומצדו של אלון אברשה אהרונסון, "מאכער" פוליטי רב־יכולות. המאבק היה מלוכלך ורווי השמצות, איומים ואפילו - על סמך ידע אישי ממקור ראשון - ירי לעבר אחד מהאנשים המעורבים. אנשי אלון העבירו מידע על פרשת אהבים של דיין עם צעירה תל אביבית, שדובר בה על סיכונים לביטחון המדינה. קראו לפרשה הזו "פרשת אלישבע", והיא פורסמה בשבועון "העולם הזה". אנשי דיין ניסו למנוע את הפרסום בכל מחיר, והכוונה במילים "בכל מחיר" היא רצינית יותר ממה שאתם מדמיינים. היה זה משה דיין שלא הסכים שנגד אנשי "העולם הזה" יתבצע דבר הנוגד את החוק. עבדכם הנאמן לא היה מסתכן בכתיבת דברים אלו אלמלא אחד הצדדים שכר את שירותיו לבדוק כמה עניינים ולהיות מעורב באופן פעיל באקשן.



גולדה שימשה כראש ממשלה, ואחרי שהלכה הביתה היא משכה עוד כמה שנים כשבגופה מכרסם הסרטן, שגרם למותה ב–8 בדצמבר 1978 (גולדה הייתה מעשנת כבדה של סיגריות "פל מל" ו"צ'סטרפילד" בלי פילטר). ואגב, אחד הדברים שהיו משותפים לגולדה, דיין ואלון הוא פרשיות אהבים שניהלו "מהצד" כפי שנהגו לומר בזמנו.



יכולה לעשות את זה? איילת שקד, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יכולה לעשות את זה? איילת שקד, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



2. רעיון פסיכי



מאחר שפנינו לעתיד ולא לעבר, נחזור לשקד. אם היא אכן תרוץ לראשות הממשלה, אני נותן לה עצה בחינם שעשויה לגרום לה לזכות בבחירות בגדול: רוצי לבחירות עם הבטחה שהממשלה בראשותך תורכב רק מנשים והיא תהיה ממשלת אחדות לאומית נשית. מאחר שחצי מהאוכלוסייה בישראל היא נשים וחלק לא קטן מהן פמיניסטיות, את כבר זוכה בהרבה אחוזים בשל הטיקט הנשי. מאחר שאת ימנית ורוב הציבור בישראל הוא ימני, ומאחר שממשלתך תכלול נשים מכל המפלגות, ומאחר שהציבור צמא לשינוי דרסטי, ובגלל העובדה שהקוטביות בין כל חלקי האוכלוסייה כבר נמאסה על רוב העם, אז להוציא המפלגה הערבית והמפלגות החרדיות, את הולכת לבחירות עם יתרון ברור וזוכה בהן.



נכון שזה נשמע רעיון פסיכי, הזוי, בלתי ניתן למימוש, אבל אל תשימי לב למי שיאמר לך את הדברים האלה. את תצרי תקדים עולמי ותזכי להערכה, אהדה ותמיכה עולמית. אז יאללה, איילת שקד, אפילו שאני מתעב את רוב דעותייך הפוליטיות, הנה דוגמה לממשלת נשים שהיית יכולה להקים לו היית נבחרת כראש הממשלה. וכן, זו ממשלה מצומצמת עם 18 חברות בלבד.



ראש הממשלה איילת שקד. שרת הביטחון ציפי לבני. שרת החוץ ציפי חוטובלי. שרת האוצר שלי יחימוביץ'. שרת הרווחה אורלי לוי־אבוקסיס. שרת המשפטים גילה גמליאל. השרה לביטחון הפנים רויטל סוויד. שרת השיכון סתיו שפיר. שרת התרבות והתקשורת מרב מיכאלי. שרת הבריאות קארין אלהרר. שרת הקליטה קסניה סבטלובה. שרת החקלאות סופה לנדבר. שרת הספורט תמר זנדברג. השרה לאיכות הסביבה שולי מועלם־רפאלי. השרה לפיתוח אזורי יפעת שאשא ביטון. שרת המדע והחלל עליזה לביא. השרה לענייני מיעוטים זהבה גלאון. כמו כן, נשקלת מועמדותה של הגברת ליהיא לפיד (אשת יאיר) לתפקיד שרת הדתות. וכמובן, השרה לענייני שום דבר, מירי רגב.



3. ציוויי השטן



מי שעקב בשבוע האחרון אחרי האירועים הפליליים שרק חלק קטן מהם התפרסם בתקשורת, חטף בומבה בראש, ואני מניח שכמוני לא האמין שזה קורה כאן אצלנו. הנה כמה אירועים פליליים כדוגמה למה שאני מתכוון אליו: תושב בני ברק בן 46 נעצר בחשד שביצע עבירת מין באישה שערכה קניות בסופרמרקט. בחקירתו קשר עצמו למעשים נוספים; בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר שבע שנות מאסר על תושב הדרום בן 42, שביצע עבירות מין באחייניתו מאז הייתה בת 8 ועד גיל 13; הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד יוסף בינדר, בן 42 מבני ברק, בגין מעשה סדום ומעשים מגונים בנער בן 15; תושב בני ברק השליך חפץ חד ופצע ילדה בת 11 שלטענתו הלכה בלבוש לא צנוע; הצהרת תובע הוגשה לבית המשפט בפתח תקווה נגד גבר בן 21 בגין שורה של עבירות מין בתלמידות בנות 10–17; כתב אישום הוגש נגד נחמן וזנה, בן 27 מצפת, בגין מעשים מגונים בילדים בני 4–6, שלהם העניק שיעורים פרטיים; המשטרה עצרה נער בן 15 מירושלים שנהג להכות את אמו, לכלוא אותה ולגנוב את כספה; שלושה נערים משֹהם נעצרו בחשד שגנבו כסף מתיקי חבריהם כדי לממן סיגריות ואלכוהול.



הרשימה ארוכה מאוד, והמעשים זוועתיים, מחרידים ומספרם הולך וגדל. מאחר שלא מעט מהמקרים מבוצעים על ידי אנשים מהמגזר הדתי–חרדי, נראה כי עשרת הדיברות כבר לא משחקים תפקיד בחיי היומיום של העם הנבחר, ואולי, מעשה שטן, הדיברות שלו (של השטן) תופסים את מקומם של הדיברות שהביא משה לבני ישראל. הנה חלק מהציוויים של השטן:



1. תאנוס


2. תחמוד


3. תגנוב


4. תשקר


5. תשנורר


6. תתבטל


7. תקלל


8. תחלל


9. תתהולל


10. תזלזל


(ושלח את עשרת הדיברות לעזאזל).



4. לא נראה טוב



חוה אלברשטיין המופלאה כתבה ושרה שיר, "כרגע זה נראה לא טוב", שמשקף בימים אלו את מצב רוחם של הרבה אזרחים במדינה:



כרגע זה נראה לא טוב


אומרים שבקרוב


לא מדברים על סוף


וגם זה טוב



מה שחשוב עכשיו זה לשמור על יציבות


שלא תחול חלילה שום הידרדרות


כי אז המצב יהפוך לנואש


איך אפשר להתחיל שוב ושוב מחדש



כרגע זה נראה לא טוב



כל רגע אומרים תיתכן פריצה


אנשים יושבים ומחפשים מוצא


שום דבר הרי לא עומד על המקום


זה יכול לקרות אפילו היום



כרגע זה נראה לא טוב



שינויים חלים לפעמים בלי סיבה


פתאום יש תנועה, פתאום יש תגובה


וצריך להיות כל הזמן מוכנים


גם רופאים מנוסים מקווים לנסים



כרגע זה נראה לא טוב...