משבר טורקיה-הולנד מחריף: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר היום (ראשון) כי הולנד "תשלם את המחיר על הפגיעה במערכת היחסים בין המדינות". את הדברים אמר הנשיא הטורקי על רקע המחאה שהתקיימה היום באיסטנבול, כשמפגין טורקי אחד לפחות פרץ לקונסוליה ההולנדית שבמקום, עלה לגג המבנה, הוריד ממנו את הדגל של הולנד והחליף אותו בזה של טורקיה.



הצוות הדיפלומטי של טורקיה לא שהה במקום בעת המעשה כיוון שהמבנה נסגר כבר אתמול ע"י השלטונות במדינה בשל "שיקולים ביטחוניים". לא דווח על נפגעים באירוע. 


גם שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, גיבה את אירועי המחאה וציין היום כי מדינתו תמשיך לנקוט בצעדים נגד הולנד כל עוד המדינה לא תתנצל. בשיחה עם כתבים הוסיף השר כי מדינתו תגיב לסכסוך הדיפלומטי ב"דרכים הקשות ביותר".



הפגנות גם בהולנד: יידוי אבנים ובקבוקים

התגובות למשבר המדיני באו לידי ביטוי גם בהולנד: מאות בני אדם התפרעו במהלך הלילה בהפגנה שהתקיימה מחוץ לקונסוליה הטורקית שברוטרדם. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, כוחות המשטרה ההולנדית השתמשו בכלבים ובאמצעים לפיזור הפגנות כמו צינורות מים ואלות על מנת להרחיק את המפגינים, תומכי ארדואן שחלקם יידו בקבוקים ואבנים לעבר השוטרים. 

המשבר בין המדינות התגבר על רקע החלטת הולנד למנוע את כניסתה של השרה לענייני משפחה של טורקיה לקונסוליה הטורקית. המתיחות בין המדינות החלה  כזכור סביב הקריאה לאזרחים טורקים המתגוררים בהולנד לתמוך בשינוי החוקה ולהצביע בעוד חודש במשאל העם של הנשיא הטורקי ארדואן שמטרתו להרחיב את סמכויותיו.

רג'יפ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס


"הממשלה ההולנדית - נאצית ופשיסטית"

אין זו הפעם הראשונה בה ארדואן מתייחס למשבר בין המדינות. רק אתמול כינה הנשיא הטורקי את הממשלה ההולנדית "נאצית ופשיסטית" אחרי שהרשויות מנעו משר החוץ שלו לנחות במדינה כדי לקיים כנס תמיכה בקרב חברי הקהילה הטורקית בהולנד.

צ'אבושלו היה אמור להגיע לרוטרדם כדי לקיים במקום עצרת בפני תומכי ארדואן לקראת המשאל ב־16 באפריל, וזאת כחלק מהמאמץ של השלטון באנקרה לגייס את תמיכתם של מיליוני הגולים הטורקים באירופה שיכולים להשתתף בהצבעה. אולם ביום שישי הודיע ראש העיר המוסלמי, אחמד אבו טאלב, כי הוא אוסר את קיום הכנס ברוטרדם, אך הדגיש כי לשר הטורקי "יש חסינות דיפלומטית ונתייחס אליו בכבוד".

אולם מיד לאחר מכן הצהירה הממשלה ההולנדית כי הדיפלומט הטורקי הבכיר לא יקבל אישור נחיתה במדינה בשל "סיכון לסדר הציבורי ולביטחון". אתמול הגיעה תגובה מילולית בוטה מכיוון טורקיה, כאשר ארדואן איים לנקוט צעדים נגד הממשלה ההולנדית, בהם איסור על פוליטיקאים הולנדים להיכנס למדינה. "הם שרידי הנאצים, הם פשיסטים", אמר בעצרת באיסטנבול. "תאסרו על שר החוץ שלנו לטוס כמה שאתם רוצים, אבל מעתה ואילך תראו איך הטיסות שלכם נוחתות בטורקיה". הוא גם הכריז כי "תהיה תגובת נגד, ואין ספק שנגיב אחרי ה־16 באפריל. יש לנו סבלנות ומי שיש לו סבלנות יגיע לניצחון".

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, שניצב בעצמו בפני בחירות קריטיות ביום רביעי הקרוב, גינה את הדברים בחריפות. "זו התבטאות מטורפת, כמובן", אמר לעיתונאים במהלך כינוס בחירות שקיים אתמול. "אני מבין שהם כועסים, אבל זה עובר כל גבול". כאמר, שעות לאחר מכן דווח בתקשורת ההולנדית כי שרת המשפחה הטורקית פטמה בטול סיאן קאיה, שעשתה את דרכה במכונית מגרמניה לעיר רוטרדם שבהולנד, נחסמה על ידי המשטרה הגרמנית לפני שהצליחה להגיע לקונוסוליה הטורקית בעיר. בתגובה הודיע משרד החוץ הטורקי כי השגריר ההולנדי, שנמצא כעת בחופשה, אינו רצוי עוד בגבולות המדינה.