לבעלי בן 25 התחילה בגיל ההתבגרות מיזופוניה, אי סבל לקולות מסוימים כמו לעיסה, נחירה ועוד. איך אפשר לטפל בבעיה כדי שהאדם לא יסבול מכל הרעשים הללו?


"מיזופוניה זו רגישות לרעשים. יש אנשים שלא מסוגלים לסבול סוגים מסוימים של רעשים ויש אנשים שקולות מעוצמה מסוימת מפריעים להם. יש אנשים שכדי להתרכז הם משחקים עם העט למשל, שמשחקים עם הקפיץ שלה, זה דבר שיכול לשגע אדם שסובל ממיזופוניה. יש כאלה שחורקים שיניים ויש כאלה שכותבים על הלוח והגיר עושה מעין רעש כזה מאוד מטריד. יש כאלה שהולכים לרופא שיניים והכאב עצמו לא מפריע להם אבל הרעש של המקדחה משגע אותם. גם קולות של פיצוח גרעינים, או לעיסת מסטיק או בלונים מהמסטיק יכולים להטריף את דעתו של חולה המיזופוניה. לחיות עם אדם כזה זה לא קל כי הוא באמת רגיש לרעשים. יש אנשים שרגישים לרעשים חיצוניים ויש אנשים שרגישים לרעשים פנימיים בגוף שלהם. הדבר היחיד שיכול לפעמים לעזור זה טיפול בתרופות ממשפחת ה־SSRI. אלה אומנם תרופות נגד חרדה ודיכאון אבל הן עוזרות לאדם להגיב פחות ולסבול פחות מאותם רעשים".



פעם בחודש, באופן קבוע יוצא לי הרפס בפה, בשפה העליונה או בשפה התחתונה. איך אפשר למנוע את זה לחלוטין?
"הרפס הוא וירוס שברגע שנדבקים בו למעשה מתחתנים איתו. לרוב הוא מופיע בכל פעם כאשר אתה נכנס ללחץ או לסטרס, במצבים של מתח נפשי או מחלה ההרפס פשוט יוצא החוצה שוב. אם מדובר בהרפס שחוזר ומופיע בכל חודש, הדרך היחידה היא לפנות לרופא ולבקש ממנו מרשם לכדורים שאותם נוטלים באופן קבוע לתקופה ממושכת. אפשר לקחת כדור ולטרקס פעם ביום. יום לפני שההרפס מופיע, כאשר אתה כבר מרגיש גירוי ועקצוץ בשפה


שמסמן לך שההרפס עומד לצאת, מומלץ למרוח משחה של חומר הנקרא אציקלוביר או זובירקס. מורחים את המשחה באזור המגורה ובנוסף נוטלים גם את התרופה. בנוסף, ניתן לקחת באופן קבוע תוסף מזון שנקרא אליזין, כדור אחד או שניים ביום. מדובר בתוסף מזון המכיל חומצת אמינו שאותו ניתן לקנות בחנויות טבע ונוטלים אותו לתקופה של כשנה. האליזין יכול להפחית את מספר החזרות של ההרפס או למנוע אותו לחלוטין".



האם אחרי שתיית יין אדום אפשר לקחת מגנזיום?
"אין שום בעיה אחרי כוס ייתן אדום ליטול מגנזיום ואין שום בעיה לקחת אחרי כוס יין אדום סטייק טוב או ויטמין בי, אמנם תרופות באופן עקרוני כדאי לקחת עם מים, אבל אם מישהו שותה יין אדום שיהיה לבריאות, כי יין אדום הוא בריא".



אני בת 30 והמליצו לי ליטול כדור פלקווניל 200 מ"ג לאחר שתוצאות בדיקות הדם שלי הצביעו על חלבון חיובי למחלה אוטואימונית שעדיין לא התפרצה. האם אני יכולה ליטול את התרופה הזו במהלך היריון?
"כדור הפלקווניל הוא ממשפחת התרופות נגד מלריה ויש לו השפעה גם על מחלות ראומטיות וגם על מחלות אוטואימוניות מסוימות. למיטב זכרוני אסור ליטול את הפלקווניל בזמן היריון ולכן אני מציע לך לבדוק את העניין. את יכולה לפנות למחלקה לטרטולוגיה במשרד הבריאות בירושלים, באמצעות הטלפון או על ידי שליחת פקס כדי לקבל תשובה ברורה. גם בבית החולים אסף הרופא מעניקים שירות למידע על תרופות שניתן או אסור ליטול במהלך ההיריון. באופן כללי הפלק ווניל הוא כדור טוב שלפעמים נוטלים אותו כדי למנוע את התפרצות המחלה או כטיפול לאחר התפרצות של חלק מהמחלות האוטואימונית".



יש לי מכשיר מיוחד כמו בלנדר שהופך את הירקות לנוזלים, מרסק את הירקות כי אני לא אוהבת לאכול אותם שלמים. אבל בגלל שהגוף שלי לא מקבל כמות מספיקה של ירקות אני עושה בעצם מיץ ירקות. האם על ידי זה שאני מרסקת את הירקות אני הורסת את כל המרכיבים הבריאותיים שיש בהם, כמו ויטמינים, מינרלים וכולי וגורמת לאיבוד של כל אלה?
"אם את שותה את המיץ בסמוך לפעולת הסחיטה ולטחינה של הירקות, זה לא מפסיד מהוויטמינים והמינרלים שיש בירקות. התהליך לא גורם לאיבוד של כל הערכים ואם את שותה את זה על המקום את זוכה לכל היתרונות הבריאותיים והתזונתיים שיש בירקות".



אני סובלת מכאבים כרוניים סימטריים בשני צדי הישבן והרופא אמר לי לקחת ארקוקסיה, אילו בדיקות עליי לעבור? אני בת 41 ובריאה בדרך כלל.
"כאבים בשני הישבנים אם הם סימטריים הם מוקרנים כנראה מעמוד השדרה. צריך לעשות צילום של עמוד השדרה מאזור L1 עד אזור S1. אלה האזורים היותר גבוהים של עמוד השדרה הכי גבוה. אבל צריך להיבדק על ידי אורטופד ולא רק לעשות MRI או CT אלא לבדוק גם דברים נוספים. ייתכן שזה נובע מפעילות גופנית מואצת אירובית כמו קיקבוקס או זומבה, דברים שמפעילים את שרירי הישבן. ארקוקסיה אפשר לקחת לשבוע ימים, גג לעשרה ימים, בהנחה שאת לא סובלת מבעיות בקיבה ובהנחה שאין לך לחץ דם גבוה, כי ארקוקסיה והתרופות מאותה המשפחה יכולות לגרות את הקיבה ולהעלות את לחץ הדם. אני מציע לך לנסות את הארקוקסיה אם את לא סובלת מצרבות ומלחץ דם גבוה ולראות אם זה לא עוזר אז להמשיך לברר ולעשות צילום של עמוד השדרה או לבדוק אם זה נובע מדברים אחרים".



אני בן 76 ורופאת המשפחה נתנה לי כדורי שינה שנקראים בונדורמין, אבל הכדורים האלה ממכרים, מה לעשות?
"אם אתה לא ישן בלילה עדיף שתיקח את הכדורים בכל זאת, כי יותר חשוב לישון טוב בלילה. השינה מרגיעה והיא דבר חשוב. קח את הכדורים, שן בלילה ואל תדאג. אחרי שלושה חודשים גש לרופאה ותבקש ממנה כדורים אחרים וגם אחרי עוד שלושה חודשים תבקש שתחליף לך שוב את סוג הכדורים. בנוסף, יש כדורי שינה שניתן לרכוש אותם ללא מרשם והם עשויים מחומרים אחרים שאינם ממכרים. מדבר במשפחת התרופות האנטי אלרגית, אנטי אסטמינית, שעוזרות לשינה טובה. דבר נוסף, בגיל 76, גם אם תתמכר לכדור הבונדורמין, שום אסון לא יקרה לך. לכן אין לך מה לחשוש כי לפעמים יותר טוב לישון שינה טובה ורגועה שמעניקה לך שלוות נפש והרגשה טובה".



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.


מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב־103FM

עריכת תוכן 103FM: הדס בארי