עברו לא מעט שנים מאז שרין טין טין, רועה גרמני שחייל אמריקאי הציל בשדה הקרב במלחמת העולם הראשונה, הפך לכוכב קולנוע בהוליווד של שנות ה־20, אך סרטים בכיכובם של כלבים עדיין ממשיכים להצליח בקופות. עלייתה היום של הדרמה הקומית "נשמה של כלב" של לאסה הלסטרום ("תקנות בית השיכר", "שוקולד", "מה עובר על גילברט"), בכיכובם של דניס קווייד וסדרה של כלבים מזנים שונים, היא הזדמנות טובה להיזכר בכמה מסרטי הכלבים הזכורים של כל הזמנים.



הכי מחמם לב: "לאסי שובי הביתה"



"לאסי שובי הביתה", ספרו של הסופר האנגלי אריק נייט, המספר על תלאותיה של כלבת קולי אמיצה במסעה להתאחד עם חברה הילד, יצא ב־1940. אליזבת טיילור שיחקה בילדותה בעיבוד הקולנועי הראשון של "לאסי" מ־1943. מאז יצאו לו כמה גרסאות חדשות, בהן אחת מ־2005 שבה משתתפים שחקנים בריטים מכובדים כפיטר או'טול וסמנתה מורטון. העלילה של סרט ההרפתקאות הזה מספרת על משפחה הנקלעת לקשיים כלכליים ונאלצת למכור את כלבתה האהובה. מאות קילומטרים מביתה, לאסי יוצאת למסע דרך ההיילנדס הסקוטיים, כדי לשוב הביתה.


אליזבת טיילור שיחקה בעיבוד הראשון. "לאסי שובי הביתה", צילום מסך

הכי מצויר: “היפהפייה והיחפן"


“היפהפייה והיחפן", שנקרא במקור בעברית “ליידי”, הוא סרט האנימציה האלמותי של חברת וולט דיסני משנת 1955. במרכז הסרט ניצב סיפור אהבה קלאסי על נאהבים משני צדי פסי הרכבת: כלבת קוקר ספנייל עדינה ומטופחת מבית טוב בשם ליידי וכלב רחוב תועה המכונה היחפן. השניים מוצאים זה את זה בלילה רומנטי אחד, מעל לצלחת ספגטי.

הכי וינטג'י: “ילר הזקן"


דרמה עצובה מ־1957 בהפקת וולט דיסני. בטקסס שאחרי מלחמת האזרחים האמריקאית מוצאת משפחה כלב גדול, שהוא הכלאה של לברדור רטריבר ומסטיף. אחרי שהכלב מציל את הילד הקטן במשפחה מדובה זועמת, הכלב מתחבב על המשפחה, והאח הגדול טרביס מאמץ אותו וקורא לו Old Yeller. המשפחה זוכה לבלות תקופות יפות עם הכלב, אבל הסוף די טרגי. הסרט הפך לקלאסיקה אמריקאית וזכה לאזכורים בסדרות טלוויזיה שונות, מ”חברים” ועד “שובר שורות”.

הכי ישראלי: “עזית הכלבה הצנחנית"

גם לנו יש סרט כלבים זכור אחד: "עזית הכלבה הצנחנית". זהו סרט הרפתקאות ישראלי מ־1972, בבימויו של בועז דוידזון לפי ספרו של מרדכי גור, ובכיכובם של גדעון זינגר, מונה זילברשטיין, יוסי פולק וכלבת רועים גרמנית עשויה ללא חת. כיאה לכלבה צברית, עזית עברה אילוף צבאי והיא מגויסת למשימות קרביות מסוכנות, לוכדת מחבלים ואפילו צונחת ממטוס.

כלבת רועים עשויה ללא חת. "עזית הכלבה הצנחנית", 1972


הכי אייטיז: "טרנר והוץ'"


ב־1989 כיכב טום הנקס לצד דוג דה בורדו ענק ומרייר בקומדיית הפשע הרומנטית “טרנר והוץ’”, שבה הנקס הוא חוקר משטרה שמנסה לפענח את רצח חברו הטוב ביותר בעזרת כלבו של חברו. הנקס לא מת על הכלב בהתחלה, אבל לפחות הוא מתאהב בווטרינרית של הכלב. כמה חודשים לפני הסרט הזה יצא סרט דומה מאוד בשם “K-9” עם ג’יימס בלושי בתפקיד החוקר המשטרתי וכלב זאב בתפקיד כלב המשטרה, אבל הסרט ההוא נשאר בפח האשפה של ההיסטוריה, בעוד גרסתו של הנקס הפכה להצלחה.

הכי מצחיק: "קוראים לי בטהובן"


צ'ארלס גרודין מככב בקומדיה המשפחתית "קוראים לי בטהובן" מ־1992, שכתב ג'ון יוז (בשם העט אדמונד דנטס). הסרט, המספר על כלב סן ברנרד ענק שמאמלל את אב המשפחה שמאמצת אותו, אך משפר פלאים את חייהם של הילדים, הניב שלל סרטי המשך, ואפילו סדרה מצוירת.

הכי סוחט דמעות: “מארלי ואני"


22 כלבי לברדור רטריבר בלונדיניים בגילים שונים גילמו את מארלי, כלבם האהוב של אוון וילסון, ג'ניפר אניסטון וילדיהם בדרמה הקומית "מארלי ואני", המבוססת על ספר באותו שם. הסרט המלווה את חייו של מארלי, מאז שהיה גור קופצני ועד יומו האחרון, הפך להצלחה קופתית משוגעת כשעלה לאקרנים בארצות הברית בכריסמס 2008. יש בו מינון נכון של דביקות משפחתית ודמעות שאמריקאים זקוקים לו בחג המולד.