המתיחות בין טורקיה להולנד נמשכת, וסביר להניח שרק תתעצם בתקופה הקרובה. לאחר העימות בשבוע שעבר, בעקבות ההחלטה שלא לתת לנציג הממשלה הטורקית להיכנס לתחומי המדינה, וגירושה של שרה טורקית לגרמניה, ממשיכה טורקיה במתקפה. שר החוץ הטורקי, מבלוט קאבוסוגלו, טען כי "מלחמות דת וקודש יחלו בקרוב באירופה", כשהוא מכוון לעבר התעוררות הגל הקיצוני והתחזקותם של וילדרס בהולנד, לה פן בצרפת ועוד מספר גופים במדינות שונות. 



למרות התבוסה שנחל מנהיג הימין הקיצוני, גרט וילדרס בבחירות בהולנד, הוא חיזק את כוחו בצורה מסיבית, מה שגרם לשר החוץ הטורקי להגיד:  "הבחירות בהולנד הסתיימו, וכשמסתכלים על התוצאות, רואים שהרבה מאוד מהמפלגות דומות מאוד למפלגה של וילדרס. הרעיונות שלהם והמצע שלהם הוא פשיסטי, ואין הבדל בין המפלגות הסוציאל דמוקרטיות ואלו הפשיסטיות. לכולם שם יש את אותה המנטליות. הם צריכים לחשוב לאן הם מנווטים את המדינה שלהם, אירופה החלה בנפילתה, ההולנדים גוררים את אירופה לתהום. אני מעריך שמלחמות הדת יחלו בקרוב מאוד". 



כזכור, וילדרס, המועמד הימני, שנחשב למתנגד לאסלאם, זכה ב-20 מנדטים בלבד, לעומת 33 של רוטה, אך למרות זאת צפוי להיכלל במגעים הקואליציוניים, ועשוי להיות חלק מהשלטון בהולנד. באירופה דווקא בירכו על התוצאות, כשהמועמד לנשיאות צרפת, עמנואל מייקון, בירך את העם ההולנדי על עצירתו של וילדרס, וגם אנגלה מרקל התקשרה לברך את רוטה על התוצאות ואמרה: "אני מאוד שמחה לעבוד שוב עם החברים שלנו, השכנים האירופיים שלנו". 



נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בירך את ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה לרגל ניצחונו המסתמן בבחירות אמש ואמר: "זהו ניצחון על הקיצוניות" וראש ממשלת הולנד עצמו אמר: "התוצאות מייצגות דחייה של 'פופוליזם שלילי'. לאחר תוצאות הברקסיט בבריטניה ותוצאות הבחירות בארה"ב, הולנד קראה להפסיק את הסוג הלא נכון של הפופוליזם", אמר. אגב, אחוז ההצבעה היה מהגבוהים בתולדות הולנד, ועמד על כ-81 אחוזים.



 ארדואן: "ההולנדים שרידי הנאצים" 



כזכור, הולנד מנעה מהשר לנחות ברוטרדאם כדי למנוע את הפצת התעמולה הפוליטית שאנקרה מנהלת בקרב יוצאי טורקיה המתגוררים במדינה האירופית. התקרית היוצאת דופן התרחשה שעות לאחר ששר החוץ הטורקי מבלוט קבוסוגלו הכריז שיטוס לרוטרדאם, זאת למרות שהולנד אסרה עליו להשתתף בעצרת בה התכוון לגייס תמיכה עבור ארדואן.



השר אמר בראיון כי אירופה צריכה להיפטר "מהגישה השתלטנית שלה". קבוסוגלו, שנחסם מהגעה לפגישה דומה בהמבורג בשבוע שעבר האשים את ההולנדים כי הם מתייחסים לאזרחים הטורקים שבתחום המדינה כ"בני ערובה", ומנתקים אותם מאנקרה. "שלחתי אותם כדי שיתרמו לכלכלה שלכם", אמר ל-CNN TURK, "הם לא השבויים שלכם".



עוד אמר: "אם ההגעה שלי תגביר מתחים, שיהיה... אני שר חוץ ואני יכול ללכת לאן שאני רוצה", כך אמר שעות לפני שנאסר עליו לטוס לרוטרדם. נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, תקף את ההולנדים ואמר שהם: "שרידי נאצים, פשיסטים". ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, אמר כי ההקבלה שעשה ארדואן "עברה את הגבול". "זו הערה מטורפת כמובן", אמר רוטה לעיתונאים. "אני מבין שהם כועסים אבל זה ממש מוגזם".