כשהחיים המודרניים דורשים מאיתנו לעמוד בקצב, להספיק בלי להפסיק ולהשיג עוד ועוד, מה הפלא שיש מי שמודה בגאווה שהוא ישן רק שלוש שעות בלילה?



אולם לא רבים יודעים שלשינה איכותית וארוכה יש השפעה ישירה לא רק על רמת העייפות שאנו חשים במהלך היום ועל התפקוד שלנו, אלא גם על בריאותנו הגופנית והנפשית. מחקרים ממליצים למבוגרים בגילי 18 ומעלה לישון שבע־תשע שעות בלילה. כדאי לדעת: גם שינה ארוכה מדי אינה מומלצת ועלולה לגרום לבעיות בריאות, בדיוק כמו מחסור בשינה.



כדי לעבור בצורה החלקה והטובה ביותר אל עולם החלומות, כדאי להקפיד ככל הניתן על שגרה של מחזורי השינה והערות. כלומר, ללכת לישון מדי לילה באותה השעה ולהתעורר בבוקר באותה השעה. כך תכוונו את השעון הביולוגי שלכם לעבוד בצורה מסודרת. אם אתם רגילים לישון שנת צהריים, נסו להפוך אותה לקצרה ככל הניתן. יש הטוענים ש־40 דקות מספיקות כדי להשיג את תחושת הערנות הנדרשת בהמשך היום.




סובלים מנדודי שינה? יש מה לעשות!



שמרו על סביבת שינה נעימה ונוחה ככל הניתן. מזרן נוח וכרית נעימה, מצעים מפנקים, חדר מאוורר, חשוך ואטום לרעשים. והכי חשוב: בלי טלוויזיה או מכשירים אלקטרוניים לפני השינה. אם אתם מרגישים צורך בהסחת דעת, העדיפו לקרוא ספר. כולנו מכירים את הרגע המתסכל הזה שבו השינה חומקת מאיתנו. אם זה קרה גם לכם, אל תנסו להחזיר אותה בכוח. קומו מהמיטה, בצעו פעילות רגועה כמו הליכה אטית וחזרו לישון רק כשאתם מרגישים מנומנמים.



שמרו על שגרה של פעילות גופנית. ריצה, הליכה או כל פעילות אחרת שעושה לכם טוב מסייעת לשיפור איכות השינה. אבל מאחר שהיא מעלה את רמת האדרנלין, עדיף לשמור על מרווח של כשלוש שעות בין הפעילות לשעת השינה.



ארוחה קלה לפני השינה, דלה בשומן, תסייע לכם לישון טוב יותר. אם אתם חשים צורך עז לנשנש בלילה, העדיפו פרי או ירק חתוכים, אפשר לצד יוגורט או מטבל גבינה דל בשומן.




קפה ושינה טובה



הקפידו לשתות את כוס הקפה האחרונה שלכם כ־שש־שבע שעות לפני שעת השינה המתוכננת, ממליצה טליה מרדר, דיאטנית קלינית של אסם, ומוסיפה: "כדאי לספור ולתכנן את מספר כוסות הקפה שאתם שותים במהלך היום". בין שאתם מעדיפים אספרסו ארומטי ובין שזה קפוצ'ינו קטיפתי ממכונת הקפה הביתית שלכם או נסקפה מגורען ואיכותי - תכננו לכם רוטינה קבועה ושתו אותו בהנאה.



כוס של קפה נטול קפאין, למשל, יכולה להיות פתרון מצוין למי שרוצה ליהנות מהטעם ומהיתרונות הבריאותיים שיש בשתיית קפה ולהגביל את צריכת הקפאין. כדאי לדעת: קפה מכיל מספר זניח של קלוריות, אבל התוספות שבו (כמו סוכר) או שלצדו (המאפה) עלולות לגרום לצריכת אנרגיה עודפת ומיותרת.