גם אם אם אתם לא חובבי טיולים מושבעים, יש בארץ אתרים שכל אחד חייב לבקר בהם לפחות פעם אחת, הרי טיול לא תמיד חייב להיות כרוך בנסיעות ארוכות, בהליכה מרובה ובבגדי שטח. טיול יכול להסתכם בקפיצה קטנה לשמורת טבע, או בעצירה לפיקניק במקום רומנטי, וכשיש מקומות שמשלבים את שניהם, מה יכול להיות נפלא יותר? המקום שבו תמצאו את השקיעה הכי יפה בארץ וגם תתיירו בין עתיקות שייקחו אתכם למסע בזמן, הוא נמל קיסריה כמובן.
 
בנמל העתיק, שהוריש לנו המלך הורדוס, עוברים בכל יום עשרות מטיילים מהארץ והעולם ולא בכדי. הנמל הוא אחד מהאתרים הארכיאולוגיים החשובים בארץ, שבו עדיין רב הנסתר על הגלוי. גם בעת שאתם קוראים את השורות הללו, החוקרים בשטח ממשיכים לחשוף עוד ועוד קמרונות ומבני דת, שרק לפני תקופה קצרה לא ידענו כלל על קיומם. מה שאומר שבכל פעם שתגיעו לטיול בנמל, תזכו לחוויה שונה שבה תזכו לגלות דברים חדשים ומרתקים.

בסך הכך 14 קמרונות יש בנמל. צילום: מיטל שרעבי
האמת היא שלא חייבים להיות פריקים של ארכיאולוגיה בשביל להתרשם מהעבודה הקדחתנית ומהממצאים החדשים שכל הזמן מתגלים בנמל. מספיק להיות חובבי ים רומנטיים ומעט הרפתקנים, כדי להתרגש מכך שאנו עומדים במה שהיה בעבר השער לארץ עבור חוקרי עולמות וסוחרים. גם אם פנטזיות על תקופות קדומות לא מרגשות אתכם, מספיק להגיע לנמל ולפתוח את הבוקר בקפה ונשנוש באחד מבתי הקפה, וכבר היום שלכם ייראה יותר אופטימי. 


גבירותיי ורבותיי, קצת היסטוריה

קיסריה נבנתה על ידי הבנאי הגדול הורדוס עוד לפני שהחלה הספירה הנוצרית. את השטח קיבל הורדוס מהקיסר אוגוסטוס, ועל כן, בתחילה נקראה העיר "קיסריה אוגוסטה". הורדוס, שניצל כראוי את המתנה שקיבל, בנה עיר מרשימה שבפתחה נמל גדול ומרשים לא פחות. למעשה, בכל התקופה הרומית נחשבה קיסריה לעיר הגדולה ביותר בארץ. בשל כך, לא מפתיע שלאורך ההיסטוריה קיסריה נחשבת לעיר הנמל החשובה באזור המזרח התיכון, וזימנה אליה מבקרים רבים.

למעשה, גם היום לא סר חנה, והכל בזכות התכנון האדריכלי שעדיין מצליח לרגש ולהפתיע את חובבי האדריכלות והארכיאולוגים. אחרי הרומים, העיר עברה כמה ידיים, בין היתר אלה של המוסלמים ושל הצלבנים, כך שבאתר ניתן לראות שרידים שהשאירו אחריהם התושבים השונים.

שרידים ארכיאולוגיים בנמל. צילום: מיטל שרעבי

בימים אלה קרן רוטשילד קיסריה והחברה לפיתוח קיסריה חברו לרשות העתיקות ולרשות הטבע והגנים, כדי לקדם את תהליך השחזור וההנגשה של האתר לקהל הרחב. בעבודות החפירות שכבר נמצאות בשיאן נחשפים עוד ועוד חלקים מקמרונות הענק שניצבו מול הים וקיבלו את פניהם של הסוחרים שהגיעו לארץ. הקמרונות עומדים למרגלות בימת המקדש במזח של הנמל, והם מחזה מדהים. וכנראה שלא רק אנחנו חושבים כך, כי על פי החוקרים, הם כבר שוחזרו בתקופה הביזנטית. שרידי הקמרונות, שהיוו את מרכז העיר והנמל, עוברים כעת עבודת שימור.
 
הקמרון הוא למעשה קירוי בצורת קשת, שנבנה מלבנים. הרומאים היו ידועים באהבתם למעברים המקושתים, והם היו אלה שפיתחו את שיטת הבנייה זו. בקיסריה כל קמרון מתנשא לגובה של שבעה מטרים, ואורכו 20 מטר. בסך הכל נמצאים בנמל 14 קמרונות, אך רק חלקם נחשפו. כך שאם הייתם בנמל קיסריה לפני שנתיים, פספסתם את המראה המרהיב של השרידים שאליהם המבקרים נחשפים כיום. כעת אפשר לראות במרכז גם את גרם המדרגות שנחשף, ואם תגיעו לאתר באמצע השבוע, תוכלו לראות גם את הארכיאולוגים של רשות העתיקות שעובדים באתר.

חשיפת הקמרונות. צילום: מיטל שרעבי

הקמרונות הם לא הפלא היחיד שנגלה לנו בשנים האחרונות, הרי רק לפני כשנתיים נמצא הנימפאון עם הפסל המרשים של אלת הניקיון והבריאות, היגיאה. הנימפאון הוא השם שניתן למזרקת מים יפהפייה שנבנתה במרכזה של העיר העתיקה. המזרקה נמצאת בנקודת המפגש בין הנמל לרחוב הראשי שבעיר. וזה לא הכל, כי בחפירות שנעשו לאורך טיילת החומות של הנמל, מצאו עדויות לחיי מסחר ענפים ולכך שפעל במקום שוק סואן. בטיילת החוף התגלו גם מחסנים ומספנות עתיקות. פרויקט חשיפה נוסף, שעליו עמלים הארכיאולוגים כעת, נוגע לבית הכנסת העתיק "כנישתא דמרדתא", שהיה פעיל בתקופת המרד הגדול.
 
עוד דבר חדש שלא כדאי לפספס הוא סיור לאורך טיילת החומות, שריד מהתקופה הצלבנית שבימים אלה עובר הנגשה עבור המטיילים. הצלבנים ששלטו במקום במאה ה–12 רצו לעגן את שליטתם, בנו מערכת ביצורים בצורה של חומה, שעליה ניתן יהיה ללכת. הטיילת שאמורה להיחנך ממש בקרוב, מזכירה מעט את טיילת החומות שבירושלים ובעכו. למעשה היא משלבת קצת משתיהן ומאפשרת למטיילים לרדת ממנה בנקודות מסוימות כדי לגלות שרידים עתיקים. החומה הישנה מקיפה שטח גדול, אורכה 2,200 מטר וגובהה שמונה מטרים. לאורך החומה, שרוחבה שלושה מטרים, פזורים כ–15 מגדלי שמירה. 

הנימפאון. צילום: מיטל שרעבי

 
אחרי כל זה חשוב שתבינו שזה לא כל מה שיש לעשות בנמל. הרי בכלל לא הזכרנו את המבנים המוכרים, כמו ההיפודרום הגדול ששימש לתחרויות במרכבות והכיל עשרת אלפים מקומות ישיבה, ארמונו המרשים של הורדוס שבו הייתה בריכה, התיאטרון שכלל 4,000 מקומות ישיבה עם שני יציעים ובמה עם רחבה לתזמורת, ומרחצאות עתיקים. כמו כן, מרחב הנמל כולל עוד מגוון רחב של אטרקציות, חלקן מתאימות למשפחות עם ילדים, חלקן לזוגות שרוצים ליהנות מהשלווה. בשיטוט קל במתחם תוכלו למצוא מספר בתי קפה ומסעדות, גלריות וחנויות אמנות. כמו בכל אתר שמכבד את עצמו, יש כאן סרט המתאר את ההיסטוריה של העיר והנמל, ומיצגים אינטראקטיביים שנקראים "מסע בזמן". 
 
למי שאוהב את הים, מבנה הנמל יוצר אגן מצוין לפעילויות של ספורט ימי כמו גלישה בסאפ וכמובן צלילה. לא הרבה יודעים זאת, אבל מתחת לפני השטח יש פארק ארכיאולוגי תת־ימי ייחודי. בעזרת ציוד צלילה אפשר להיחשף לפלאי הבנייה ההורדוסית ולשרידי הנמל שנמצאים הרחק מעינינו ומתחת לפני הים. צוללנים מנוסים וחובבים יכולים לצאת, בעזרת מפה והדרכה, לסיור תת־קרקעי בין חורבות הנמל הגדול שלא יכול היה לגבור על הטבע ושקע בינתיים מתחת לפני המים.
המקום: נמל קיסריה.
אופי הטיול: משלב הליכה קצרה.
העונה המומלצת: כל השנה.
דרגת הקושי: קלה. מתאים למשפחות.
משך הטיול: כחצי יום.
נגישות לנכים: חלקית.
עלויות: כניסה למתחם ולמסעדות ללא מיצגים, ההיפודרום או התיאטרון: 14 שקל. כרטיס עם הפעילויות: 24 שקל לילד, 39 שקל למבוגר.