תגובת השרשרת לתקיפת מטוסי חיל האוויר בסוריה אור ליום שישי, שהיתה אמורה להישאר מתחת לסף הרעש ולהשאיר מרחב הכחשה מספיק לסוריה של אסד, ממחישה את המורכבות של כל פעולה צבאית ואת האפשרות שתשתבש כתוצאה מאירוע בלתי צפוי.

לכאורה, יצאו מטוסי חיל האוויר לפעולה שבוצעה פעמים רבות לפני כן. מודיעין מעולה על העברת נשק איכותי מועבר לצמרת צה"ל, מתגבשת החלטה לפעול כדי לשבש את ההעברה, כחלק ממדיניות התגובה של ישראל, ונבחרת שיטת פעולה - תקיפה על ידי מטוסי חיל האויר. בשרשרת ההכנות נשקלת בוודאי האפשרות לתאם את הפעולה עם הרוסים אולם בגלל מקום הפעולה ומיקום המטוסים בזמן הפעולה (רחוק מפעילות רוסית) סביר שהוחלט לא להעביר הודעה לרוסים כדי לא לחשוף את המבצע.

סביר עוד כי בהערכת המצב שלפני הפעולה עלתה השאלה כיצד יגיב אסד ועלתה האפשרות שיגיב בירי נ"מ. חיל האוויר נערך בהתאם להגן על המטוסים עם אמצעים נלווים, כמו בכל פעולה מסוג זה. הפעולה מאושרת מתוך הנחה שאם ישראל לא תודיע דבר, ייווצר מרחב הכחשה מספיק שיאפשר לאסד לבלוע את הגלולה ולא להגיב, כפי שקרה בעבר.

התגובה הסורית ומה שהתרחש אחריה היו בלתי צפויים: הסורים משגרים טילים נגד מטוסים מסוג SA-5, ארוכי טווח, מיושנים, שאינם מסכנים את המטוסים. אבל, מעשה שטן, חלקים מאחד הטילים ממשיכים לכיוון ישראל ואז מתקבלת החלטה שצריכה להיבחן בתחקיר - לשגר טיל חץ כדי ליירט אותם. אזעקות "צבע אדום" וקולות נפץ מהדהדים בישראל והמאיץ של טיל החץ נופל הרחק בשטח ירדן, בעיר אירביד. ישראל הרשמית נאלצת לאשר שתקפה את השיירה בסוריה. מרחב ההכחשה נעלם והסורים והרוסים מגיבים בדרכם.

עתה חשוב להפיק את הלקחים. המצב בסוריה השתנה בשנה האחרונה, צבא המשטר נוחל הצלחות בסיוע רוסיה, אירא וחיזבאללה, ואסד מרגיש שהמדינה חוזרת לידיו. הוא אינו מנהיג אימפולסיבי והוכיח יותר מפעם אחת שהוא קר רוח ואינו מאבד עשתונות גם לאחר אירועים קשים. החלטתו לפעול נגד מטוסי חיל האויר נובעת מהבנתו את המצב החדש. סביר שנועץ עם הרוסים או שקיבל הבנה שבשתיקה/בקריצה. ההבנות בין ישראל לרוסיה אינן ידועות אבל ברור שהרוסים אינם מחויבים לדבר אם ישראל אינה מתאמת איתם את התקיפה. העברת הנשק האיכותי לחיזבאללה היא המס אותו נדרש אסד לשלם לאיראנים על תמיכתם בו לאורך המלחמה והוא ימשיך לנסות לעשות זאת בעתיד.

ישראל עומדת בפני מצב חדש: מצד אחד חייבים להמשיך לשבש ככל שניתן את הברחות הנשק האיכותי לחיזבאללה, ומצד שני אין לישראל כוונה להיגרר להסלמה. הסורים הם האחרונים שמעוניינים להסתבך בעימות עם ישראל. עם זאת, הם ימשיכו לבצע ירי נ"מ נגד מטוסינו. ישראל אינה יכולה לתאם כל פעולה עם הרוסים, בוודאי כשיש חשש לדליפת המידע לסורים.

לצה"ל יש ארגז כלים גדוש בפתרונות שיאפשרו לו גם בעתיד לפגוע בשיירות הנשק. הפעלת מטוסים היא פעולה בפרופיל גבוה, שמתגלה בזמן הפעולה ובוודאי בניתוח שלאחריה. לכן בעתיד יידרש צה"ל להפעיל פתרונות אחרים, שישארו חסויים ויאפשרו את מרחב ההכחשה הנדרש. פתרונות אלה נמצאים בידי צה"ל וסביר שיופעלו בעתיד.