תשובה מקורית: סגן ראש ממשלת טורקיה, נומאן קורטולמוס, הגיב הערב (שני) להצהרתו האחרונה של נשיא המדינה, רג'יפ טאיפ ארדואן, שכינה את ממשלת הולנד "נאצים", ובכך הרתיח את ההולנדים ואף את ממשלת גרמניה, שביקרה את השימוש בביטוי הקיצוני. לדבריו, "טורקיה השתמשה במטפורה בדמות הנאציזם מתוך כבוד לידידותיה האירופיות ובשל דאגה מכך שהן יפלו שוב למלכודת האידיאולוגיה".



סגן רה"מ הטורקי הסביר: "אנחנו דואגים לעתיד של חברינו האירופים. אנחנו יודעים מה משמעותן של ההערות הללו, בעיקר בגרמניה", אמר קורטולומוס. המדינות האירופאיות הן אלו שסבלו הכי הרבה מהנאציזם והפשיזם בין שתי מלחמות העולם. גם בימים אלו אנחנו רואים ושומעים את העקבות של האידיאולוגיות הקיצוניות הללו".



ארדואן. לא בחל במילים. צילום: רויטרס



כזכור, טורקיה נכנסה לעימות עם גרמניה והולנד לאחר שהמדינות אסרו על שרים טורקיים לנאום בהפגנות בשטחיהן, ובעקבות החלטה של האחרונה לא לאפשר לשר החוץ הטורקי לנחות במדינה. בהתייחס לכך ביקר קורטולומוס את העובדה שגרמניה אפשרה למנהיגי המחתרת הכורדית הקיצונית PKK להפגין בשטחה, ולעומת זאת סירבה לעשות זאת כשהיה מדובר בבכירים טורקיים.



לטענתו, מדינתו בסך הכל ניסתה להזהיר את אירופה מתהליך שבמסגרתו הפוליטיקה במדינות הללו נלקחת כבת ערובה בידי הגזענות המתגברת. "לא אמרנו זאת בשביל לפגוע בהם, אלא כדי להזכיר להם את הימים המדממים בהיסטוריה האירופית".