איראן מאשימה את רוסיה במסירת הקודים של טילי הנ"מ הסוריים לישראל. כך מסר אמש מקור בכיר במחלקת ההנדסה של משרד ההגנה האיראני לעיתון הכווייתי "אל־ג'רידה". מקור במשרד ההגנה האיראני גילה כי דמשק וטהראן "נדהמו" בכל פעם שמערכת ההגנה האווירית הרוסית לא פעלה כדי להגן על שמי סוריה.



כתב העיתון בטהרן, פרזאד קאסמי, מצטט גורמים במחלקת ההנדסה במשרד ההגנה האיראני, לפיו מומחים איראנים החליפו את קודי ההפעלה של מערכת ההגנה האווירית הסורית, וזה מה שהביא להפעלת הטילים נגד מטוסי הקרב של חיל האוויר הישראלי ביום שישי לפנות בוקר.



על פי המקור, האיראנים והסורים חשדו כי רוסיה העבירה את הקודים של מערך ההגנה האווירית לישראל, ואף סירבה כל הזמן לדרישות של דמשק וטהרן לבדוק את הקודים הללו. "איראן מסוגלת כיום לשנות את קודי האבטחה הרוסיים, מאז קיבלה לידיה את טילי האס-300 הרוסיים המתקדמים", הוסיף המקור. "זאת, לאחר שקיבלה דיווחים שישראל קיבלה את קודי ההפעלה של מערכת הטילים. באיראן אף הרחיבו את הידע שלהם, כאשר בנו את מערך ההגנה האווירית פאור-373 – שהוא העתק של טילי אס-300 הרוסיים – כדי ששתי המערכות יעבדו במקביל בעת מתקפה".



ממתינים לתשובה ממוסקבה



לדברי המקור, לפני שלושה שבועות, במהלך התמרון הצבאי של איראן, מהנדסים איראנים חדרו לקודים של מערך ההגנה של האס-300, אך כאשר הפאור-373 לא עבד במקביל למערך ההגנה הרוסי, הניסוי נדחה למועד מאוחר יותר. המקור סיפר עוד, כי משרד ההגנה האיראני שיגר מספר מהנדסים אל סוריה, כדי לשנות את הקודים של ההגנה האווירית שהייתה בשליטת הצבא הסורי בלי שמוסקבה ידעה על כך. "הם הצליחו לשנות חלק מהקודים בחודש שעבר, ולכן כאשר מטוסי הקרב הישראלים המריאו מבסיסיהם – הצליח מערך ההגנה הזה לזהות אותם ושיגרה טילים נגד המטוסים והטילים ששוגרו מהם".



עוד הוסיף המקור, כי "המכ"מ הסורי התייחס בעבר למטוסים ישראלים כאל מטוסים ידידותיים ולא כאל מטוסי אויב, וזה מוכיח שהישראלים הכירו את הקודים של מערך הטילים".

על פי המקור, זיהוי המראת מטוסי הקרב הישראלים אפשר לחיזבאללה לפנות את המוצב, ואף לשגר טיל לעבר הבסיס הצבאי ממנו המריאו מטוסי הקרב. "הטיל ששוגר על ידי חיזבאללה לישראל שווה כאלפיים דולר, ואילו הטילים בהם השתמשה ישראל כדי להשמיד אותו, שווים כ-3 מיליון דולר", הוסיף המקור.
המקור האיראני הוסיף עוד, כי בדוח שנשלח אל המפקדה הצבאית הרוסית, התבקשו הרוסים להסביר אם מישהו חדר למערך ההגנה הסורי. כעת גם האיראנים וגם הסורים ממתינים לתשובה ממוסקבה.