מהפכה בתחום מיחזור הפסולת בגוש דן. פארק המיחזור חירייה של איגוד ערים דן לתברואה חנך היום (ראשון) את מתקן מיחזור הפסולת הגדול ביותר שפעל אי פעם בישראל ואשר יעביר למיחזור לא פחות ממחצית פסולת המגזר הביתי של גוש דן, כלומר מ-30 רשויות מקומיות שונות. מדובר במפעל  Refuse Derived Fuel שנועד לא רק למיון ומיחזור פסולת, אלא גם לייצור דלק חלופי מהאשפה, דלק שישמש את מפעלי המלט "נשר" ברמלה כמקור אנרגיה חלופי.



היזמים, פארק המחזור חירייה, נשר וחברת ורידיס, תאגיד הסביבה הגדול בעולם, מציינים כי זהו אחד ממתקני ניהול האשפה הגדולים מסוגם בעולם. עלות הקמתו נאמדת בלמעלה מ-400 מיליון שקל והוא יקלוט כ-1,500 טון אשפה ביתית מדי יום ובסך הכל כחצי מיליון טון אשפה בשנה, משש הערים תל אביב, רמת גן, גבעתיים, בני ברק, חולון ובת ים, ומ-24 רשויות מקומיות באזור, שמסתכמות בכ-1.5 מיליון תושבים.



מפעל מיחזור הפסולת בחירייה, צילום: יח"צ



יו"ר פארק המחזור חירייה ומ"מ ראש עיריית תל אביב יפו, עו"ד דורון ספיר, אמר כי המפעל החדשני מהווה מודל מוצלח לשידוך בין תעשייה שזקוקה לחומרי גלם ולאנרגיה, מגזר עירוני שזקוק לפתרון בעיית הפסולת וגוף טכנולוגי שמוכן לקחת סיכון אל מול האתגר. "אני מאמין כי שילוב בין המשאבים, הטכנולוגיות ונכונות הציבור לשנות הרגלי צריכה ומחזור הוא המפתח לעתיד מקיים ולשמירה על משאבי הסביבה".



בחירייה, 1,300 משאיות מביאות מדי יום לאתר כ-3,000 טונות של אשפה. עד היום 2800 טונות של אשפה היו עוברים להטמנה בדרום הארץ ורק 200 טון למחזור לסוגיו. מעתה, 1,500 טונות ימוחזרו ורק כ-1,500 טונות יועברו להטמנה. השימוש בפסולת ממוינת מביא למספר יתרונות סביבתיים: חיסכון בשטחי הטמנה בעקבות הפחתה בכמויות הפסולת הנשלחות לכך, הפחתת שינוע פסולת לדרום הארץ והפחתה בפליטת גזי חממה.



התהליך, שהחל מיד עם חנוכת המפעל החדש, מביא לכך שמעתה משאיות האשפה המובילות את הפסולת מ-30 הרשויות יפרקו את תכולתן, פסולת ביתית ותעשייתית, אל בור איסוף מקורה וסגור. לאחר פתיחת שקיות האשפה הביתית וגריסת הפסולת התעשייתית עולה הפסולת על פסי הסעה אל קווי מיון המפרידים עצמים לפי גודלם, משקלם וחומריהם. הפסולת שנותרה לאחר המיון, הינה פסולת יבשה אשר תהווה מקור אנרגיה לתעשיית המלט. הפסולת בת-המחזור (6%-4%) נמכרת למפעלי המחזור השונים ברחבי הארץ והפסולת האורגנית (30%-20%) מועברת למפעל "חץ אקולוגיה". יתרת הפסולת מועברת להטמנה בנגב.



משה קפלינסקי, מנכ"ל נשר מפעלי מלט ישראליים, ציין באירוע חניכת המפעל: "התעשייה הכבדה נתפשת לא פעם כגורם מזהם, על אף השקעות עתק בנושא איכות הסביבה ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות. פרויקט ה RDF-מציב את ישראל בשורה אחת עם הטכנולוגיות המתקדמות ביותר באירופה, תוך שהוא מאפשר צמצום של ההשפעות הסביבתיות של משקי הבית בישראל, יחד עם צמצום של צריכת האנרגיה ממקורות מסורתיים. זה צעד נוסף בדרך להגשמת החזון של תעשייה ישראלית מתקדמת שרואה בשמירה על הסביבה ערך עליון".