אחד הלהיטים הכי גדולים של 1999 ב”פארטי זון”, תוכנית הדאנס של MTV אירופה, היה רמיקס לקטע האלקטרוני King of My Castle של Wamdue Project. הוא לווה בקליפ אנימה יפני מגניב. מהר מאוד גילינו שהקליפ המהמם לקוח מסרט מדע בדיוני יפני באנימציה בשם Ghost in the Shell שיצא ב־1995. הבאזז על “הרוח במעטפת” – זה השם שהסרט קיבל מאוחר יותר בעברית – היה עצום באותה תקופה. כולם דיברו על הסרט ועל רעיונות של מיזוג בין אדם למכונה ואינטליגנציה מלאכותית. כולם קראו אז את "נוירומנסר” של וויליאם גיבסון, והמילה “סייברפאנק” נזרקה לחלל האוויר שוב ושוב. אמרו גם שבלי “הרוח במעטפת” לא היינו מקבלים את ה”מטריקס”. אומנם כולם דיברו על “הרוח במעטפת”, אבל רק חובבי האנימה האמיתיים באמת ראו אותו. שמעתי על הסרט הזה כל כך הרבה בסוף הניינטיז, אבל לא יצא לי אז בכלל לראות אותו. ואז הגיע המילניום, וכולם התחילו לדבר על דברים אחרים.



גם סקרלט ג’והנסון, שמככבת עכשיו בגרסת הלייב־אקשן ההוליוודית של הסרט, בבימויו של רופרט סנדרס הבריטי (“שלגייה והצייד"), לא ראתה את גרסת האנימה המקורית, עד שנהייתה מעורבת בפרויקט. “הכרתי את השם כחלק מהצייטגייסט, אבל לא ראיתי את סרט האנימציה, לא קראתי את המנגה”, אמרה ג’והנסון בראיון לאתר הקולנוע “קוליידר”. “כשזה הגיע אלי, זה כבר הגיע עם רופרט ועם החזון הוויזואלי שלו, כשהתסריט עדיין היה בפיתוח. אז ראיתי את סרט האנימה לראשונה, וזה לא היה לי ברור מהרגע הראשון שזה משהו שאפשר לעבד ללייב־אקשן. סרט האנימציה עומד בפני עצמו, זה סרט שמבוים בצורה כל כך יפה, והרעיון של להחליף את האנימציה בשחקנים או לנסות לחזור עליו נשמע לי אז לא מעניין. אז זה נראה לי מיותר. אבל כשהתחלתי לחשוב על איך לייצר דמות רב־ממדית מדמות מצוירת שמתבוננת פנימה אבל גם די קרה והתחלתי לדבר עם רופרט על ניסיון החיים הייחודי של הדמות הזאת, התחלתי להרגיש מעורבות רגשית, ואז כבר הבנתי שאני בפנים”.



כרזת הסרט המקורי מ-1995
כרזת הסרט המקורי מ-1995




חלק מהטרנד



כיום “הרוח במעטפת" הוא זיכיון מולטימדיה יפני ענק המכיל חוברות מנגה, סרטי אנימה, סדרות אנימה לטלוויזיה, משחקי מחשב, ספרונים ועוד. ההתחלה הייתה חוברת מנגה מאת מאסמונה שירו, שיצאה ב־1989 וסיפרה על מרדפה של סייבורגית בשם מייג'ור מוטוקו קוסנגי, החברה בשירות חשאי שמתמחה בלחימה בפשעי טכנולוגיה ולוחמה קיברנטית, אחר פושע קיברנטי מסתורי ועלום. בהמשך מתברר כי הפושע הוא למעשה פרויקט אינטליגנציה מלאכותית, שרוצה לברוח מהסוכנות הממשלתית שיצרה אותו ולהתמזג עם מוחה של קוסנגי.



“הרוח במעטפת” הולידה עוד חוברות מנגה ואחר כך גם שלושה סרטי אנימה ושתי סדרות אנימה. סרט האנימה הראשון מ־1995, בבימויו של מאמורו אושי, הפך לקלאסיקה. האווירה האפלה והפסיכדלית שלו, שיוצרה בטכניקות אנימציה חדישות לזמנו, כמו גם הסיפור העמוק שהוא מספר על סייבורגית שמחפשת את משמעות הקיום שלה והפסקול המהפנט של קנג'י קוואי, הפכו את "הרוח במעטפת" המקורי לאחד מסרטי האנימה הטובים ביותר בכל הזמנים. אף שמדובר בסרט אנימציה, רבים גם מכתירים אותו לאחד מסרטי המדע בדיוני הטובים ביותר בהיסטוריה, לצד "בלייד ראנר" של רידלי סקוט ו"2001: אודיסיאה בחלל" של סטנלי קובריק.



לאור כל זאת, ולנוכח הטרנד ההוליוודי החם של עיבוד סרטי אנימה לסרטי לייב־אקשן שעושים ווייט־וואשינג למקור היפני, לא פלא שמחר מגיעה אלינו הגרסה האמריקאית, שתוקרן אצלנו גם ב־IMAX ותלת־ממד. כאמור, ג'והנסון מגלמת את מייג'ור מוטוקו קוסנגי, צעירה שעוברת ניתוח שהופך אותה לחצי אדם־חצי רובוט, ולצדה מופיעים מייקל פיט, פילו אסבק מ"משחקי הכס", ז'ולייט בינוש וטקאשי קיטאנו. כל שנותר הוא לקוות שגרסת הלייב־אקשן תעשה חסד עם סרט האנימה, או לכל הפחות תגרום לאנשים לראות את המאסטרפיס היפני המקורי.