בדרך כלל ביום־יומיים שאחרי החג, אנחנו מגלים שנשארנו עם לא מעט שאריות. ולא, איני מתכוונת לתבשילים או בשרים, אלא לשאריות מצות, קמחי מצה ותחליפי קמחים אחרים. את הרעיון להשליך לפח אני לא ממש מחבבת, ולכן אני ממליצה להכין איתם מטעמים או פשוט לשלבם בארוחות החמץ. למשל לטחון את המצות ולהשתמש בהן בטיגון, לרסק אותן ולהוסיפן לתבשיל כדי לעבות אותו ועוד. את הקמחים שנותרו אפשר לשלב בהכנת עוגות ועוגיות לצד הקמח הרגיל. יתקבל מרקם שונה בעל עדינות קלה.

את המדור הראשון שאחרי החג אקדיש להכנת כרוכיות מצה. במתכון שלפניכם השתמשתי במלית בשר, שלצורך הכנתה ניצלתי עד ניצול עד תום שאריות עוף שבושל במרק. אפשר באותה מידה להשתמש גם בשאריות של נתחי בשר אחר מבושלים. אם אין ברשותכם כאלו, השתמשו בחזה עוף טרי, שאותו יש לבשל במים מתובלים עד לריכוך.

להפוך את שאריות המצות לתבשיל טעים. צילום: Istockphoto
להפוך את שאריות המצות לתבשיל טעים. צילום: Istockphoto


טיפסקל

במקום מלית הבשר, אפשר להכין מלית צמחונית עם תפוחי אדמה מבושלים, פטריות ובצל מטוגן, או מלית מתוקה עם תפוחי עץ, קינמון ואגוזי מלך או פקאן.

אופן ההכנה:

1. מחממים 2־3 כפות שמן במחבת רחבה ומטגנים את קוביות הבצל עד לשקיפות וריכוך הבצל. מוסיפים את בשר העוף המפורר ומטגנים 2־3 דקות תוך כדי ערבוב.

2. מוסיפים את השום והשמיר או הפטרוזיליה הקצוצים, מתבלים במלח ובפלפל ומערבבים. מצננים.

3. הכנת הכרוכית: יוצקים מי ברז לקערה וטובלים את המצות במים במשך כמה שניות. חוצים אותן ומניחים על מטלית לחה. מכסים ומשהים 15 דקות לריכוך.

4. מחלקים את המלית לשמונה. מניחים מהמלית מעל כל חצי מצה ומגלגלים תוך הידוק וייצוב הגלילה.

5. בקערה בינונית טורפים היטב את הביצים והמים. טובלים בבלילה את הכרוכיות ומטגנים בשמן רדוד משני הצדדים עד להזהבה. אפשר לגלגל תחילה את הכרוכיות בקמח מצה, ואז לטבול בבלילת הביצים ולטגן.


כרוכיות מצה במלית בשר

החומרים (ל־6־8 מנות):

1/2 כוס קוביות בצל

250 גרם בשר עוף או בקר מבושל ומפורר

1 כפית שום קצוץ

1 כף שמיר או פטרוזיליה קצוצים

מלח ופלפל, לפי הטעם

4 מצות

לטבילה וטיגון:

2 ביצים גדולות

2 כפות מים

1 כוס קמח מצה – לא הכרחי

שמן לטיגון